حالا که کرونا آمده موسیقی گوش نمی کنیم؟!

به گزارش دنیای راه راه، مدیر عامل خانه موسیقی گفت: در شرایط حاضر همه اقشار جامعه با بیماری کرونا و آسیب های آن درگیر هستند ولی باید چاره ای به حال بیکاری هنرمندان موسیقی اندیشیده گردد؛ زیرا معیشت بعضی از هنرمندان به خصوص هنرمندان نواحی دچار مشکل شده است. بخش عمده ای از فعالیت هنرمندان موسیقی در ایام عید بود ولی اکنون همه آنها تعطیل شده است.

حالا که کرونا آمده موسیقی گوش نمی کنیم؟!

به گزارش خبرنگاران، در روزهای اخیر جمعی از فعالان و هنرمندان عرصه موسیقی ایرانی و نواحی خواهان رسیدگی به شرایط معیشتی و بیمه هنرمندان شدند.

همچنین انجمن صنفی موسیقی چهارشنبه (28 اسفند سال 98) در نامه ای به رییس سازمان صداوسیما خواهان همکاری بیشتر این سازمان با هنرمندان مطرح موسیقی کشور شد.

در بخش هایی از این نامه آمده است: ایجاد امکان نمایش و پخش عمومی اجراها و برنامه های موسیقایی هنرمندان به نام گذشته و حال از سیمای جمهوری اسلامی می تواند در گذر از این روزهای سخت عسرت و خانه نشینی و گسترش فرهنگ توجه به توصیه های بهداشتی تاثیری شایان توجه درپی داشته باشد. پیشنهاد ما برطرف ممنوعیت نمایش ساز از سیمای ملی است. حقی که سال ها است بی هیچ توجیه قانونی، شرعی و اخلاقی از اهالی موسیقی دریغ شده است. موسیقی ایران هنرمندان بزرگی دارد که صندلی و محبوبیت والایی در میان هموطنانمان دارند. امروز روز سرنوشت است و موسیقی و هنرمندان موسیقی ایران می توانند و باید در عبور جامعه از شرایط بحرانی نقش بسیار موثری داشته باشند تا با اجرای هنر خود به جامعه روحیه و توان بیشتری برای چیرگی بر چنین رخداد و شرایط سهمناکی ببخشند.

علی مغازه ای ـ کارشناس و پژوهشگر موسیقی نواحی ـ هم پیشتر در مصاحبه ای با خبرنگاران خواهان این شد که در این شرایط به شرایط بیمه هنرمندان رسیدگی بیشتری گردد. او بیان نموده بود که هنرمندان کشور در حال حاضر بیکار هستند و درآمدی ندارند. این موسسه می تواند متولی روش جدیدی گردد و به مدت یک یا دو سال بیمه شدگان قبلی را معاف از سهم پرداختی خودشان کند و سهم شخص بیمه شده را دولت بپردازد. همچنین برای افرادی هم که بیمه نیستند صرفا در ایام مبارزه با کرونا به طور ویژه بیمه ای را برای هنرمندان نواحی در نظر بگیرند.

او در این ارتباط گفت که حتی حاضر است ساز خود را برای یاری به صندوق بیمه هنرمندان بفروشد.

اکنون حمیدرضا نوربخش ـ مدیرعامل خانه موسیقی ـ در گفت وگویی با خبرنگاران مساله معیشتی و بیکاری هنرمندان را به نوعی دیگر مطرح می نماید.

او گفت: در حال حاضر همه ما شرایط ویژه ای را در کشور و دنیا تجربه می کنیم که تا کنون برایمان پیش نیامده بود. متأسفانه این بیماری جامعه را از لحاظ روانی یا جسمی درگیر نموده است و هنوز چاره ای جز توصیه هایی که می گردد، برای آن پیدا نشده تا مردم دوباره به زندگی عادی خود بازگردند.

نوریخش ادامه داد: اکنون جامعه هنری نیز در همین وضع واقع شده است. چند وقت پیش مصاحبه ای داشتم که می خواستم در آن به مسئولان دولتی هشدار دهم به فکر جامعه هنری نیز باشند. از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد هم درخواستم کردم و دوباره درخواست می کنم در آن شرایط برای جامعه هنری چاره ای بیندیشند که بتوانند با آسیب کمتری از این مرحله عبور نمایند. اکنون در همه عرصه های موسیقی به خصوص در بخش آموزش که عده زیادی از اهالی موسیقی برای امرار معاش به آن مشغول هستند، دچار آسیب شده است. بحث امرار معاش هنرمندان موسیقی مسئله ای بسیار جدی است که باید برای آن چاره جویی گردد.

مدیرعامل خانه موسیقی اعلام کرد که اکنون خیلی از آکادمی های موسیقی همانند برگزاری کنسرت آنلاین به سمت برگزای کلاس های آنلاین رفته اند تا آموزش متوقف نگردد و فعالان آن دچار مشکل نشوند.

این خواننده در ادامه درباره تأثیر برگزاری کنسرت آن لاین در این شرایط، گفت: معلوم نیست تا چه زمانی درگیر این بیماری باشیم؛ به همین دلیل باید در شرایط بحرانی از همه امکانات استفاده کرد تا موسیقی در جامعه حضور داشته و جاری باشد. برگزاری کنسرت آنلاین به تلطیف جامعه یاری می نماید، موسیقی در این ایام برای مردم بسیار آرامش بخش و نشاط بخش است.

چگونه برگزاری کنسرت آن لاین در جامعه جا خواهد افتاد؟ پاسخ داد: با توجه به شرایط حاضر باید جامعه را توسط رسانه ها نسبت به برگزاری کنسرت آن لاین مطلع کرد، اگر جامعه درباره آن مطلع باشد و اقبال نشان دهد، طبیعتا هنرمندان به این سمت خواهند آمد؛ زیرا هنرمند دوست دارد با مخاطب خود در ارتباط باشد و برای او اجرا کند؛ البته پیشتر تجربه کنسرت آن لاین را در دوره های پیشین جشنواره موسیقی فجر داشته ایم؛ به صورتی که بخشی از برنامه های جشنواره به صورت آن لاین ارائه و تقریبا از آن استقبال شد.

او ادامه داد: زمانی که جامعه دسترسی دیگری نداشته باشد به سمت کنسرت آن لاین یا هر امکان دیگری کشیده خواهد شد. اکنون همه ما مسئول هستیم و باید از هم حمایت کنیم، الآن زمانی است که همه بخش ها باید در کنار هم باشند و به یاری هم بشتابند. مطلعی بخشی و دادن اطلاعات و شرح و تشریح امکاناتی که هست می تواند تا زمانی که از این بحران عبور می کنیم به توزیع و جاری ساختن موسیقی در جامعه کند.

نوربخش درباره انتقادهای منفی که درباره بعضی فعالیت های شادی آفرین در فضای مجازی وجود دارد، گفت: موسیقی تنها دارای بعد شادی نیست و انواع و کاربردهای مختلف دارد. آیا اصلا می توان بدون موسیقی زندگی کرد؟ کسانی که از این امر نقد می نمایند آیا تا زمانی که این مصیبت وجود دارد موسیقی گوش نمی دهند؟ امروز همه در موبایل های خود انواع و اقسام موسیقی دارند و به آنها گوش می دهند؛ موسیقی گاهی باعث آرامش می گردد، گاهی هیجان، گاهی شادی و گاهی می تواند بازگونماینده غم باشد؛ موسیقی تنها یک پیغام ندارد.

او در خاتمه تاکید نمود: جامعه اکنون که در این شرایط است، باز هم به شادی احتیاج دارد. بالاخره ما باید لحظاتی هم از این حال و هوا خارج شویم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 591

به "حالا که کرونا آمده موسیقی گوش نمی کنیم؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حالا که کرونا آمده موسیقی گوش نمی کنیم؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید