خبرنگاران توافق نامه آمریکا و طالبان در دوحه امضا شد

به گزارش دنیای راه راه، کابل - خبرنگاران - توافق نامه آمریکا و طالبان پس از 11 دور مذاکرات رسمی امروز شنبه 10 اسفند ماه توسط زلمی خلیل زاد و عبدالغنی برادر بصورت رسمی امضا شد.

خبرنگاران توافق نامه آمریکا و طالبان در دوحه امضا شد

همراه ما باشید و با تور قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

توافق نامه آمریکا و طالبان با حضور نمایندگان و وزیران خارجه 30 کشور منطقه و دنیا و همچنین نماینده های ویژه بعضی از کشورها برای افغانستان بصورت رسمی امضا شد. از جزئیات توافق هنوز اطلاعاتی منتشر نشده است.

وزیر خارجه آمریکا در مراسم شروع امضای توافق نامه گفت که طالبان تعهد نموده اند که رابطه خود را با القاعده و تروریست ها قطع می نمایند و ما نیز نظامیان خود را از افغانستان خارج می کنیم.

مایک پمیئو گفت که یک هفته کاهش خشونت در افغانستان طی دو دهه بی سابقه بوده و اگر طالبان مایل به صلح باشد باید این فرایند را ادامه دهند و به خوشحالی مردم افغانستان که برای کاهش خشونت پایکوبی کردند، ادامه دهند.

وزیرخارجه آمریکا اضافه نمود: اکنون به طالبان ارتباط دارد که قدم بردارند و رابطه خود را با القاعده قطع و با داعش مبارزه نمایند و به زنان و مردان افغانستان که طی هفته گذشته از صلح استقبال کردند، نشانه مثبت نشان داده و به کاهش خشونت ادامه دهند.

وی از دولت افغانستان نیز خواست که نشان دهد هیأت گفت وگو نماینده فراگیر است.

پمپئو جامعه کنونی افغانستان را نسبت به زمان ساقط شدن طالبان از حاکمیت متفاوت دانست و گفت که اگر ما براساس توافق نامه پیش برویم می توانم بگویم که به هدف خود می رسیم.

وی تأکید کرد که آمریکا هرگز نباید در آینده از افغانستان تهدید گردد و در غیر آن ما برای حفظ امنیت خود هرکاری خواهیم کرد. پمپئو صلح را یگانه راه برای ثبات در افغانستان و امنیت آمریکا دانست.

ملا عبدالغنی برادر رئیس هیأت طالبان در قطر نیز در مراسم امضای توافق نامه گفت: مذاکرات توافق امارت اسلامی و آمریکا دستاوردی بزرگ برای ملت مجاهد افغانستان بود و آن را تبریک می گویم.

وی گفت به توافق نامه پابند هستیم.

ملاغنی برادر همچنین از ایران، چین روسیه، ازبکستان، اندونزی و نروژ هم برای همکاری در فرایند صلح قدردانی کرد.

باس استانکزی عضو هیأت مذاکره نماینده طالبان در قطر پیش از امضای توافق نامه آن را توافق نامه فتح و خاتمه اشغالگری عنوان نموده و آن را برای طرفداران و جنگجویان خود تبریک گفت.

وی از جنگجویان این گروه خواست که در رابطه به پیروزیت آنها برای خروج از افغانستان مغرور نشوند که تا خداوند از آنها ناراضی نگردد زیرا این پیروزی به یاوری خداوند بدست آمده است.

وی تأکید کرد که طالبان نظام اسلامی و شرعی را در افغانستان بوجود خواهد آورد و چنانچه در 20 سال مبارزه در مقابل اشغالگران جنگیدند، در بازسازی و صلح نیز سهم خواهند گرفت.

اما افغان ها با وجود آنکه امروز را بعنوان یک روز تاریخی در این کشور عنوان می نمایند نسبت به نتیجه مثبت آن با شک و تردید می نگرند.

آمریکا و طالبان نزدیک به دوسال و 11 دور گفت وگو پیروز شدند که به توافق نهایی برسند، هرچند درجریان گفت وگوها چند بار به دلیل حملات طالبان بر نظامیان و پایگاه طالبان متوقف شد اما باردیگر گفت وگوها از سرگرفته شد.

همزمان با امضای این توافق، مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده و رییس جمهور افغانستان، اعلامیه مشترکی را کابل صادر کردند.

بر اساس این اعلامیه، قرار است تمامی نیروهای امریکایی در مدت 14 ماه افغانستان را ترک نمایند. امریکا هم اکنون در حدود 13 هزار سرباز در افغانستان دارد.

قرار است در طول 10 روز پس از امضای توافق صلح امریکا و طالبان، گفت وگوهای میان گروههای افغانستانی شروع گردد.

آمریکا با ادعای تامین صلح و برطرف خشونت ها در افغانستان پس از حملات یازدهم سپتامبر سال 2001 وارد افغانستان شد.

افغانستان از نگاه فنی با بخشی ازتوافق آمریکا و طالبان موافق نیست

مشاور امنیت ملی افغانستان خاطرنشان کرد که از تمام جزئیات توافق نامه صلح آمریکا و طالبان آگاهی دارد و با بخشی از این توافق از نگاه فنی موافق نیست.

حمدالله محب امروز شنبه، در گفت وگو با خبرنگاران در کابل گفت که دولت افغانستان با بعضی نکته ها که در توافق نامه است موافق نبوده و یکی از نقاط مورد اختلاف را ذکر امارت اسلامی به جای تحریک طالبان در توافق نامه، بیان کرد.

محب گفت که باید از گروه طالبان به نام تحریک طالبان یاد می شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 17 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 504

به "خبرنگاران توافق نامه آمریکا و طالبان در دوحه امضا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران توافق نامه آمریکا و طالبان در دوحه امضا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید