خبرنگاران نوروزی بی هیاهو در خطه خورشید

به گزارش دنیای راه راه، مشهد- خبرنگاران- نوروز همیشه برای ایرانیان، به ویژه ساکنان خطه خورشید، سرزمین شمس الشموس حضرت رضا (ع) با هیاهو و تب و تابی خاص همراه بوده است، اما سال جاری و برای دومین سال متوالی، این خطه متاثر از شیوع ویروس کرونا، نوروزی آرام و بی هیاهو را سپری می نماید.

خبرنگاران نوروزی بی هیاهو در خطه خورشید

شیوع ویروس کرونا در دنیا و به تبع آن در کشور ما بر همه ابعاد زندگی مردمان تاثیر گذارده و شیوه متفاوتی از زندگی را به همگان تحمیل نموده است، سبکی که در آن حضور در اجتماعات، دورهمی ها و رفتن به سفر، هشدارآمیز و خطری برای سلامت محسوب می گردد.

در ماه های اخیر با کشف واکسن کرونا تا حدودی برگشت به زندگی عادی رنگ امید به خود گرفته است اما تا اجرای واکسیناسیون عمومی، همواره مهمترین تاکید مسوولان بهداشتی و درمانی عدم انجام سفر، پرهیز از دورهمی ها و رعایت پروتکل های بهداشتی است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اول فرودین سال جاری اعلام نمود که با شروع واکسیناسیون کرونا از بهار 1400 و تکمیل واکسیناسیون جمعیت هدف، با جرات به مردم خواهیم گفت که می توانند سفر بروند، اما در حال حاضر تقاضا و توصیه ما این است که سفر نروند و اگر رفته اند، برگردند، زیرا در حال حاضر گرفتار ویروس جهش یافته کرونا هستیم و تقاضای ما این بود که مردم علیرغم خستگی ناشی از در خانه ماندن، از رفتن به سفر پرهیز نمایند.

مشهد مقدس، مرکز خراسان رضوی، به عنوان پایتخت معنوی کشور، که همه ساله در ایام نوروز یکی از مهمترین مقاصد سفر جهانگردان و زائران داخلی و خارجی بود، در 2 سال اخیر با شیوع ویروس کرونا، خلوت ترین روزهای خود را تجربه می نماید که این شرایط در ایام نوروز نیز مشهود است.

ورود بیش از 13.5 میلیون زائر و مسافر نوروزی آماری بود که 2 سال قبل و پس از تعطیلات نوروزی در فروردین 98 اعلام شده بود که مقصد سفر هشت میلیون و 320 هزار و 553 نفر از این تعداد مشهد بود اما نوروز پارسال و با اعمال محدودیت های کرونایی تقریبا سفر به مشهد و استان ممنوع شد، و سال جاری علیرغم شرایط زرد کرونایی مشهد و ممنوع نبودن سفر به این کلانشهر، میزان سفر به این شهر و استان نسبت به سالهای قبل بسیار ناچیز است.

از این رو بازارها و مراکز تجاری مشهد نیز که همواره در ایام نوروز مملو از زائر و جهانگرد بود تقریبا خلوت و سوت و کور است و از ازدحام سالهای قبل در آن خبری نیست. البته این خلوتی مشهد به معنای عدم ورود زائر و جهانگرد نیست، زیرا تقریبا به میزانی که زائران وارد این شهر شده، مجاور از آن خارج شده و به همین دلیل تفاوت خاصی از لحاظ جمعیتی در شهر به چشم نمی خورد.

ورود یک میلیون و 400 هزار نفر به مشهد

بنا به اعلام معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی از ابتدای سال جدید تا به امروز یک میلیون و 400 هزار نفر وارد مشهد و حدود یک میلیون و 600 هزار نفر از این شهر خارج شده اند.

محمدصادق براتی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود: هم اینک 50 درصد از مراکز اقامتی شهر مشهد دایر است که تا یکشنبه هفته جاری 44 درصد از ظرفیت هتلها و 46 درصد از ظرفیت مهمانپذیرها و هتل آپارتمانها پُر شده بود.

وی گفت: با وجود اینکه رفع ممنوعیت سفر به مشهد دیرهنگام اعلام شد، اما شهر در آمادگی مناسبی برای استقبال از زائر بود و حفظ پروتکلهای بهداشتی و توصیه به رعایت آنها در اولویت همه مراکز ارایه خدمات به زائران و ایستگاه های استقبال از زائر قرار داشت.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: از آنجا که سیاست کلی و توصیه ستاد ملی مقابله با کرونا عدم انجام سفر بود ممنوعیت از سفر به مشهد نیز برداشته شد اما آمارها حاکی از رعایت این توصیه از سوی مردم است و امید است هرچه سریعتر بیماری کووید 19 به طور کلی رفع و مسیرهای سفر به مشهد برای همه زائران از اقصی نقاط کشور هموار گردد.

براتی اضافه نمود: در نوروز سال جاری فضاآرایی نقاط مختلف شهر به ویژه المانها، بسیار زیبا بود و باید از متولیان این موضوع به ویژه شهرداری و ادارات زیرمجموعه آن برای این موضوع قدردانی کرد.

وی ادامه داد: یک گروه نظارت و بازرسی زیرمجموعه یکی از کمیته های اجرایی ستاد خدمات سفر استان فعال است که همه مراکز خدمات رسان به زائران نوروزی را ارزیابی می نماید و نتیجه ارزیابی این گروه، نمره دستگاههای اجرایی عضو این ستاد در نوروز 1400 خواهد بود.

افزایش 2 برابری تردد در ورودی های خراسان رضوی

جانشین رییس پلیس راه خراسان رضوی نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اعلام نمود: میزان ورود خودورها به خراسان رضوی در چند روز سپری شده از نوروز سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 100 درصد افزایش یافته است.

سرهنگ محمد قانعی نژاد اضافه نمود: این افزایش مربوط به 25 اسفندماه تا کنون است که البته میزان خروجی از استان نیز به همین نسبت افزایش داشته است.

وی اعلام کرد: میزان ورودی به مشهد نیز طی همین مدت بیش از 60 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است.

سرهنگ قانعی نژاد ادامه داد: البته حجم ترافیک در خروجی های مشهد سنگین تر از ورودی ها بوده است.

وی ادامه داد: طرح منع ورود خودروهای غیربومی به شهرهای دارای شرایط قرمز، نارنجی و زرد از نظر شیوع کرونا همزمان با محدودیتهای سراسری، از اول آذر تا 13 دیماه پارسال در مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی اجرایی و با آبی شدن شرایط مشهد از 13 دیماه متوقف شد اما اجرای این طرح دوباره از 18 بهمن ماه با زرد شدن شرایط مشهد شروع شد که تا 25 اسفندماه سال گذشته ادامه یافت.

تکمیل ظرفیت 50 درصد از مراکز اقامتی فعال

مدیرکل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: در نوروز سال جاری 25 درصد از ظرفیت پذیرش کل اماکن اقامتی این استان تکمیل شده است که این میزان در مراکز اقامتی فعال به 45 تا 50 درصد می رسد.

ابوالفضل مکرمی فر اضافه نمود: 55 درصد از کل مراکز و تاسیسات جهانگردی استان شامل هتل و متل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر، خانه مسافر و اقامتگاه بومگردی در نوروز سال جاری فعال است.

وی گفت: 944 واحد اقامتی از مجموع هزار و 741 واحد در استان فعال هستند و باقی آنها به دلیل شرایط کرونا و کاهش جهانگردان مجبور به حذف فعالیت خود شده اند.

وی افزود: از کل واحدهای مزبور، 43 درصد از هتل و متلها، 57 درصد از هتل آپارتمانها، 44 درصد از مهمانپذیرها، 55 درصد از خانه های مسافر و 100 درصد از اقامتگاههای بوم گردی در نوروز سال جاری فعالیت دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی خراسان رضوی ابراز امیدواری کرد که با رعایت مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و پروتکلهای بهداشتی از سوی مراکز خدماتی و مردم، شاهد تبعات منفی سفر زائران و مسافران به استان و تشدید شیوع کرونا نباشیم.

طبق اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، در حال حاضر 12 شهرستان قرمز و 39 شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت از و به شهرهای با شرایط قرمز و نارنجی، ممنوع است.

دکتر سیماسادات لاری اضافه نمود: اقدام به دید و بازدیدهای حضوری در نوروز سال جاری به خصوص با حضور افراد مسن و سالمند می تواند با مخاطرات و تبعات جدی همراه باشد. بنابراین با توجه به خطر میهمانی ها و دورهمی های خانوادگی در انتقال کووید 19، از هموطنان خواهشمندیم دیدارهای نوروزی سال جاری را به صورت مجازی برگزار نمایند.

تا به امروز یک میلیون و 815 هزار و 712 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت 74 نفر از بیماران مبتلا به کرونا تا ظهر دیروز - سه شنبه - تعداد جانباختگان کرونا در کشور به 61 هزار و 951 نفر رسیده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 فروردین 1400 بروزرسانی: 20 فروردین 1400 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1269

به "خبرنگاران نوروزی بی هیاهو در خطه خورشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نوروزی بی هیاهو در خطه خورشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید