تور مکزیک ارزان: دره چاکو نیومکزیکو: پارک بین المللی آسمان تاریک

به گزارش دنیای راه راه، دره چاکو در گذر تاریخ، تغییرات زیادی به خود دیده است. اما ویژگی های همیشگی خودش مانند ستاره ها را حفظ نموده است. همین ویژگی باعث جذب هزارن بازدیدکننده در سال برای تماشای ستارگان از این دره می گردد.

تور مکزیک ارزان: دره چاکو نیومکزیکو: پارک بین المللی آسمان تاریک

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور مکزیک ارزان هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور مکزیک از مکزیکوسیتی و کانکون دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

در نیومکزیکو این مکان به دره چاکو معروف است. این دره به عنوان پارک بین المللی آسمان تاریک طراحی شده است. منظره ها آسمان در هنگام شب در این دره خیره نماینده است.

دره چاکو اولین و تنها منطقه در سیستم پارک های بین المللی است که رصدخانه نجومی مخصوص به خودش را دارد. علم ستاره شناسی بیش از 1000 سال در این دره قدمت دارد.

شنیدن این که علم ستاره شناسی یک سنت تاریخی در این منطقه است به ما حس بی نقصی را منتقل می نماید. ستاره شناسی در این دره از گذشته تا اکنون انجام می گردد. آیا به نظر شما این مجذوب نماینده نیست؟

هم راستا با آسمان

دره چاکو دره کم عمقی است. این دره، خط کشیده ای است که 16 کیلومتر بین کوه های شمال غرب نیومکزیکو فرو رفته است. با توجه به ارتفاع 2000 متری این دره از سطح اقیانوس ها، آ ب و هوای این منطقه سخت محسوب می گردد. با گرمای سوزان در تابستان ها و سرمای تلخ در زمستان ها با گذشت هزارن سال هنوز انسان هایی این مکان را خانه صدا می زنند.

شواهدی از تمدن های عشایر که به 2,900 سال قبل میلا مسیح می رسد، در این مکان پیدا شده و اولین کشاورز ها در این مکان حدودا 200 سال بعد میلاد مسیح حضور پیدا نموده اند.

اما اتفاقات مهم در 850 سال بعد از میلاد مسیح رخ داد. هنگامی که مردم چاکوئن بیشتر از 200 کیلومتر خیابان سنگی و 5 انبار بزرگ چوبی ساختند که هر کدام از این انبار ها بیش از 700 اتاق دارند. بخش اعجاب انگیز سازه ها در کمیت آن نیست بلکه در موقعیت آن است.

بناها دقیقا با نشانه های اخترشناسی هماهنگ شده اند؛ مانند: خط مردین (خط خیالی که شمال را به جنوب متصل می نماید) و بعلاوه قطب های قمری و خورشیدی (راه هایی که متناوبا خورشید و ماه در آسمان می پیمایند).

به علت پی گیری راحت تر حرکت خورشید و ماه در آسمان این هم راستایی برای اخترشناسی مهم است.

شواهد دیگر هم وجود داشت که نشان می دهد مردمان چاکوئن دانش شگفت انگیزی از اخترشناسی داشتند. آنها برخی از قسمت های زمین که چرخه خورشید و ماه را نشان می داد، حکاکی می کردند. این حکاکی ها به نشانه های پتروگلیف معروفیت دارند. یکی از مشهورترین آنها خنجر خورشید است. خنجر خورشید یک طرح مارپیچ است که از دنبال کردن چرخه ماه در 18 سال به دست آمده است. بنا های اصلی در این دره به طرز عجیب و غریبی تزئین شده اند. برخی از متخصصان فکر می نمایند که این تزئینات درک مردم چاکوئن از کهکشان است.

کنجکاوی مدرن

این بسیار واضح است که ستاره ها برای مردم چاکوئن مهم بودند. اما این که بفهمیم آنها در پی چه چیزی بودند غیرممکن است. با این حال، این را می دانیم که آسمان حیرت آور دره چاکو فقط از مردم التماس می نماید که به بالا نگاه نمایند.

به خاطر کوشش های فراوان برای حفاظت از این منطقه، امروزه از زیبایی های آن چیزی کاسته نشده است. بیش از 99 درصد از پارک ملی فرهنگ چاکو برای محدوده تاریک طبیعی طرحی شده که هیچ گونه نور مصنوعی در فضای باز ندارد. این کار به پارک اجازه می دهد تا تأییده پارک های بین المللی آسمان تاریک را کسب کند. بعلاوه این طرحی قابلیت منحصربه فرد کیفت شگفت انگیز از شب های پر ستاره را برای پارک فراهم می نماید که برای تحقیقات، تحصیلات، فرهنگ و تفریح عمومی سود مند است.

تا این لحظه این تنها پارک بین المللی با رصدخانه نجومی خودش است که در سال 1998 ساخته شده است. بازدید نمایندگان می توانند همراه خود تلسکوپ بیاوند و در برنامه های ستاره شناسی شرکت نمایند. بعلاوه در خصوص فرهنگ تاریخی در این منطقه چیزی یاد بگیرند.

تکنولوژی ممکن است پیشرفته تر باشد اما این همه چیز نیست. هواداران امروزی ستاره شناسی با مردمان چاکوئن هیچ تفاوتی ندارند و همه ما فقط مجذوب ستار ه های بالای سرمان شده ایم.

منبع: کجارو / curiosity.com
انتشار: 22 اسفند 1400 بروزرسانی: 22 اسفند 1400 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1712

به "تور مکزیک ارزان: دره چاکو نیومکزیکو: پارک بین المللی آسمان تاریک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور مکزیک ارزان: دره چاکو نیومکزیکو: پارک بین المللی آسمان تاریک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید