دولت ترامپ نقشه راه شورای امنیت ملی برای مقابله باچین را منتشرکرد

به گزارش دنیای راه راه، به گزارش خبرنگاران به نقل از اسپوتنیک، سال میلادی گذشته (2020) وزارت امور خارجه ایالات متحده نقشه راه یک سیاست چند دهه ای علیه چین را منتشر کرد که شامل تطبیق و هماهنگ سازی مجدد جامعه، فرهنگ و آموزش آمریکا با آن هدف بود.

دولت ترامپ نقشه راه شورای امنیت ملی برای مقابله باچین را منتشرکرد

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

اکنون یک سند سابقاً محرمانه دیگر از برنامه هایی پرده بر می دارد که هدف آنها تضعیف جامعه چین از داخل به طور همزمان است.

در واقع این سند راهبردی مهم و محرمانه که به تازگی از سوی دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از رده محرمانه خارج و منتشر شده، شیوه تفکر خاص شورای امنیت ملی آمریکا را نسبت به رویکرد این کشور در قبال حفظ سلطه و نفوذ در منطقه هند- پاسیفیک آشکار می نماید. نکته قابل توجه آن است که در این سند به طور معین ذکر شده که این سند نباید پیش از 31 دسامبر 2042 از رده محرمانه خارج گردد.

این سند به تاریخ فوریه 2018 و با عنوان چارچوب راهبردی ایالات متحده برای هند- پاسیفیک توسط شورای امنیت ملی آمریکا تدوین شده است، و این سند با گزارش راهبردی هند- پاسیفیک در ژوئن 2019 که توسط پنتاگون انتشار عمومی یافت، به طور واضحی متفاوت است.

در بیانیه ای که متعاقب انتشار این سند منتشر شد، رابرت اُبراین مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که این سند دستورالعمل راهبردی فراگیری را برای اجرای راهبرد امنیت ملی 2017 در محدوده پرجمعیت ترین و پویاترین منطقه مالی دنیا ارائه می نماید.

هر دو سند منتشره چین را به عنوان تهدید اولیه برای هژمونی ایالات متحده در منطقه معرفی می نماید و این ادعا مطرح می گردد که چین برای کسب فزونی و تفوق، قوانین و هنجارهای بین المللی را زیرپا خواهد گذاشت.

در شرایطی که گزارش راهبردی عمومی روسیه را به عنوان یک بازیگر شرور و احیا شده قلمداد می نماید که در کوشش برای پیشبرد منافع راهبردی مسکو در عین تضعیف رهبری ایالات متحده و نظم بین المللی مبتنی بر قوانین است. اما اعضای شورای امنیت ملی آمریکا در محفل خصوصی خود به یکدیگر می گویند که روسیه در مقایسه با ایالات متحده، چین و هندوستان همچنان یک بازیگر حاشیه ای باقی خواهد ماند.

در واقع چارچوب راهبردی مذکور تنها سه چالش امنیت ملی منطقه ای را برای آمریکا فهرست وار ذکر می نماید: اول) حفظ تفوق و فزونی راهبردی آمریکا در منطقه هند- پاسیفیک و ترویج یک نظم مالی لیبرال همزمان با ممانعت از چین برای برقراری حوزه های نفوذ غیرلیبرال و جدید و همچنین آماده سازی حوزه های همکاری برای تقویت صلح و رونق منطقه ای؛ دوم) اطمینان یابی از عدم هرگونه تهدید علیه ایالات متحده و متحدان آن از سوی کره شمالی؛ و سوم) نحوه پیشبرد رهبری مالی آمریکا در دنیا همزمان با ترویج تجارت آزاد و متقابل.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 بهمن 1399 بروزرسانی: 27 بهمن 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1161

به "دولت ترامپ نقشه راه شورای امنیت ملی برای مقابله باچین را منتشرکرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت ترامپ نقشه راه شورای امنیت ملی برای مقابله باچین را منتشرکرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید