رسیدن خاک ماه به زمین پس از 44 سال توسط کاوشگر چینی

به گزارش دنیای راه راه، کاوشگر چانگ ای 5 پس از نزدیک به نیم قرن توانست نمونه هایی از خاک و سنگ ماه را جمع آوری نموده و با خود به زمین بیاورد.

رسیدن خاک ماه به زمین پس از 44 سال توسط کاوشگر چینی

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از دیجیاتو، چین اوایل ماه جاری با هدف بلندپروازانه نمونه برداری از سطح ماه کاوشگر چانگ ای 5 را با راکت لانگ مارچ5 به فضا پرتاب کرد. این فضاپیما پس از یازده روز با پیروزیت روی سطح ماه فرود آمده و مشغول نمونه برداری از سنگ ها شد. چانگ ای5 در آخرین مرحله از ماموریت خود یکشنبه هفته قبل به فضاپیمای خود متصل شد تا راهی زمین گردد.

کپسول حاوی خاک ماه ساعت 21:29 دقیقه به وقت تهران با یاری چتر نجات در منطقه مغولستان داخلی چین فرود آمد که پوشیده از برف است. این ماموریت نقطه عطفی در پژوهش های فضایی چین و مطالعات کره ماه به شما می رود چون از آخرین باری که روس ها در قالب ماموریت لونا 24 170 گرم از خاک ماه را به زمین آوردند، 44 سال می گذرد.

چین امیدوار است طی این ماموریت 4 کیلوگرم از خاک منطقه موسوم به اقیانوس طوفان ها را جمع آوری نموده باشد که پیش از این اکتشاف نشده است. سطح این منطقه بسیار صاف تر از دیگر نقاط کره ماه است و که از نظر دانشمندان احتمالا ناشی از طوفان هایی که است که اخیرا در این منطقه جریان داشته است. در واقع به همین خاطر چینی ها علی رغم بعضی مسائل در انجام ماموریت و فرود آوردن کاوشگر روی آن دست گذاشته اند چرا که آنالیز دقیق خاک این ناحیه اطلاعات بسیار مهمی را در رابطه با تکامل ماه و همچنین تاریخ پیچیده سیستم زمین-ماه به دست خواهد داد

ایالات متحده آمریکا و شوروی در دهه 60 و 70 میلادی پیروز به جمع آوری نمونه هایی از روی این قمر شده بودند که دانشمندان آمریکا هنوز در حال مطالعه این نمونه ها هستند. در آن موقع آمریکا پیروز به انتقال 382 کیلوگرم سنگ و گرد و غبار از ماه به زمین شد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 8 بهمن 1399 بروزرسانی: 8 بهمن 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1123

به "رسیدن خاک ماه به زمین پس از 44 سال توسط کاوشگر چینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رسیدن خاک ماه به زمین پس از 44 سال توسط کاوشگر چینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید