روز جهانی گردشگری زنان ورزنه سفیدپوش می شوند

به گزارش دنیای راه راه، پنجم مهرماه همزمان با روز جهانی گردشگری همه زنان شهر ورزنه در استان اصفهان چادر سفید سر می نمایند. زنان ورزنه به دلیل پوشیدن چادر سفید شهرت دارند.

روز جهانی گردشگری زنان ورزنه سفیدپوش می شوند

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات مدارک لازم برای ویزای کانادا 2020 هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای کانادا، ویزای مالتی 5 ساله با دعوتنامه معتبر دریافت کنید.

از آنجا که زنان ورزنه به جای چادر سیاه، چادر سفید سر می نمایند، ورزنه را سفیدترین شهر ایران نامیده اند. در خصوص دلیل کاربرد چادر سفید در این منطقه نظرات گوناگونی وجود دارد، بعضی معتقدند پوشیدن چادر سفید به خاطر مقابله با گرمای شدید تابستانی در این نقطه کویری است. به گفته رضا خلیلی ورزنه، عضو خوشه سار بوم گردی و مسئول انجمن دوستداران شهر ورزنه، سال جاری قرار است روز 5 مهر ماه همایش و گردهمایی زنان چادر سفید برگزار گردد. وی اضافه نمود:

تا سال گذشته این جشن به سخنرانی محدود می شد و سال جاری قصد داریم تا با برگزاری مراسم سنتی موسیقی بار دیگر سنت استفاده از چادر سفید در این شهر را یادآوری کنیم.

وی گفت:

زنان شهر ورزنه از پارچه های تیترون و کرباس برای چادر استفاده می کردند اما اکنون به استفاده از پارچه های کارخانه ای روی آورده اند. با این حال هنوز حدود 10 تا 15 کارگاه سنتی پارچه بافی در شهر وجود دارد که پارچه چادری می بافد.

مالک اقامتگاه سنتی چاپاکر(چاه پای دیوار کوتاه) گفت:

استفاده از چادر سفید برای زنان شهر ورزنه تقدس داشته است به همین دلیل بعضی از آنها هنوز این سنت را حفظ نموده اند و با چادر سفید بیرون از منزل می فرایند.

وی ادامه داد:

هر چند که سنت های این شهر درحال فراموشی است و بافت تاریخی ورزنه نیز تقریباً از بین رفته است اما هنوز بناهای معروف آن مانند مسجد جامع و خانه میرمیران پای برجا هستند تا کسانی که قصد دارند در این مراسم شرکت نمایند را ا به این شهر در 105 کیلومتری اصفهان بکشاند.

منبع: خبرگزاری مهر

منبع: کجارو
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 347

به "روز جهانی گردشگری زنان ورزنه سفیدپوش می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز جهانی گردشگری زنان ورزنه سفیدپوش می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید