سمپاشی ساختمان : روش های خانگی و غیرخانگی آن چگونه است؟

به گزارش دنیای راه راه، سمپاشی ساختمان یکی از راه های کم دردسر خلاصی از شر حشرات موذی در خانه ها، آپارتمان ها، انبارها و … است. ولی آیا سمپاشی ساختمان راه حلی موثر است و آیا برای انجام آن لازم است به یک شرکت مراجعه کنیم یا خودمان نیز می توانیم سمپاشی ساختمان را بدون نیاز به یک نیروی متخصص انجام دهیم. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

سمپاشی ساختمان : روش های خانگی و غیرخانگی آن چگونه است؟

سمپاشی ساختمان برای نابودی چه نوع حشرات یا موجوداتی مناسب است؟

به طور کلی سمپاشی ساختمان برای از بین بردن تمامی حشرات و جانداران موذی صورت می گیرد. سمپاشی معمولا برای نابودی موش، عقرب، رتیل، مارمولک، مورچه، سوسک، هزارپا، خرخاکی، کنه، ساس و کک انجام می شود؛ در بیشتر موارد یک بار سمپاشی کافی نیست و نیاز به تکرار آن در دوره های تخم گذاری لازم است. گاهی در برخی موارد تعداد حشرات مانند مورچه ها که زیاد شود، سمپاشی افاقه نکرده و خراب کردن خانه و ساختمان ضروری به نظر می رسد.

حشرات و جانداران موذی از چه راه هایی وارد ساختمان می شوند؟

حشراتی مانند سوسک، مورچه و موش معمولا برای جستجوی غذا وارد محلی می شوند و یا به همراه وسایل آلوده به آن ها و تخم آن ها وارد محیطی می شوند. اگر خانه خیلی قدیمی باشد، از طریق چاه فاضلاب، سوراخ ها و فضاهایی که دیوارها و وسایل خانه وجود دارد که رطوبت و گرمای مناسبی برای رشد و زندگی آن ها فراهم می کند، وارد ساختمان می شوند. آشپزخانه ها هم محل مناسبی برای مخفی شدن حشرات موذی است زیرا هم مرطوب است و هم غذا در آن به وفور پیدا می شود. از این رو رستوران های زیادی هستند که در رابطه با حشرات موذی به مشکل برخورده اند.

اگر خانه در محلی مانند روستا، مزرعه و یا نزدیک جنگل باشد جانوران موذی دیگری مانند عقرب، رتیل، موش صحرایی و … نیز امکان ورود به خانه را پیدا خواهند کرد. در این مواقع سمپاشی دردی را دوا نمی کند و تنها مرهمی موقتی است، زیرا خانه در محل زندگی این جانوران ساخته شده است و همواره در قلمرو آن ها هستید.

آیا روش های خانگی برای ریشه کن کردن آفات و حشرات در ساختمان مفید است؟

روش های خانگی دفع آفات عموما شامل استفاده از گیاهان بودار مانند سیر و پیاز و یا استفاده از حشره کش های خانگی که به صورت اسپری، قرص، پودر، مایع و افشانه در بازار موجود هستند، می شود.

این روش ها برای سمپاشی ساختمان و خانه های نوساز خوب هستند زیرا این خانه ها به تازگی ساخته شده اند و حشرات و جانداران موذی هنوز در آن ها لانه درست نکرده اند ولی اگر از همین ابتدا از رشد و پاگیری آن ها پیشگیری نشود به مرور زیاد شده و آزار دهنده می شوند. استفاده از سموم خانگی مانند اسپری ها، برای دفع این آفات به نظر مناسب می آید ولی باید از تخم ریزی و نحوه رشد و نمو موجودات اطلاعات کسب کرد تا این سمپاشی به موقع و صحیح انجام شود تا باعث ریشه کنی شود.

برای سمپاشی آپارتمان ها و خانه های قدیمی روش های خانگی موثر نخواهند بود و لازم است برای نابودی موجودات و حشرات موذی از کمک شرکت های معتبر سمپاشی استفاده کرد. در برخی موارد مانند وجود کلونی مورچه ها در زیر پی ساختمان، حتی روش های سمپاشی صنعتی نیز موثر واقع نمی شود و تنها روش ریشه کنی، خراب کردن خانه یا آپارتمان و بازسازی آن است.

چرا باید سمپاشی ساختمان را به متخصصین بسپاریم؟

سمپاشی باید اصولی و با مواد موثر انجام شود تا ریشه کنی و نابودی موجودات موذی را ببینیم. مواد موثر سمپاشی که شرکت های سمپاشی از آن ها استفاده می کنند در فروشگاه ها به فروش نمی رسد و به هر فردی به فروخته نمی شود.

درثانی برخی از حشرات مانند سوسک های ریز کابینتی (سوسک آلمانی) نسبت برخی از سموم مقاوم شده اند و برای از بین بردن آنها لازم است از انواع خاصی سم و به مدت زمان تعیین استفاده شود.

از طرفی هم برای به دام انداختن برخی از موجودات موذی مانند موش ها، جانداران سمی نیازمند راهکاری دیگر جزء سمپاشی است و برای نابودی و ریشه کنی آن ها بهتر است از روش های دیگر مانند تله گذاشتن استفاده کرد که بدین منظور بهتر است از تخصص، شرکت های معتبر فعال در این زمینه کمک گرفته شود.

برخی از موجودات موذی مانند کک، ساس و مورچه بدون کمک شرکت های معتبر سمپاشی و به روش های خانگی نابود نمی شوند و برای مستاجران و ساکنان آن خانه باعث مسائل فراوان شود.

تمهیدات لازم برای سفارش سمپاشی

  • بهتر است پیش از عملیات سمپاشی ساختمان ساکنان، خانه را ترک کنند و حتی المقدور مواد غذایی را نیز از محل خارج کنند.
  • در صورت خارج نکردن برخی مواد غذایی پس از سم پاشی از مصرف آن خودداری کنند.
  • بهتر است زنان باردار و شیرده، بچه ها، افراد مسن سریعا پس از سمپاشی ساختمان، وارد آن نشوند.
  • در صورت داشتن حیوانات خانگی، آن ها را نیز پیش از سمپاشی ساختمان، خارج کنید.
  • پس از سمپاشی ساختمان تا 48 ساعت به محل نباید بازگشت.
  • پس از گذشت 48 ساعت، پس از ورود به مکان اقدام به شستشوی محل و وسایل شود که گاهی این فرایند باید چند بار تکرار شود تا ریشه کنی به صورت کامل انجام شود.

معایب سمپاشی ساختمان به روش صنعتی

همانطور که همه می دانند، سم های آفت کش از مواد شیمیایی خطرناکی تشکیل شده اند که برای سلامتی زیان بار است. بهتر است پس از ریشه کنی موجودات محل سمپاشی را تمیز کرده و هوای آن تصفیه شود.

ممنوعیت ورود به ساختمان سمپاشی شده پس از مدت زمان زیادی پس از سمپاشی ساختمان وجود دارد که از معایب این روش سمپاشی است و می تواند افراد را از برنامه زندگی عقب بیندازد.

سخن آخر

اگر با مسائل ناشی از ورود حشرات و جانداران موذی به محل زندگی خود دست و پنجه نرم می کنید، بهترین کار برای ریشه کن کردن آن ها بهره دریافت از تخصص، شرکت های معتبر سمپاشی است.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 23 اسفند 1399 بروزرسانی: 23 اسفند 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1214

به "سمپاشی ساختمان : روش های خانگی و غیرخانگی آن چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سمپاشی ساختمان : روش های خانگی و غیرخانگی آن چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید