سوخت موتورسیکلت ها تغییر می نماید!، فرایند کُند خروج موتورهای فرسوده از ناوگان شهری

به گزارش دنیای راه راه، طرح جایگزینی 10 هزار موتور سیکلت برقی با موتورهای بنزینی در کشور برای اولین بار به زودی شروع می گردد.

سوخت موتورسیکلت ها تغییر می نماید!، فرایند کُند خروج موتورهای فرسوده از ناوگان شهری

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران به نقل از باشگاه خبرنگاران، هر ساله با آمدن زمستان هوای کلان شهرها آلوده می گردد و میزان این آلودگی هر سال رو به افزایش است. عوامل اصلی آلودگی هوا متفاوت است و این اتفاق زمانی رخ می دهد که گاز های مضر، گرد و غبار، دود و … وارد جو گردد و این موضوع باعث می گردد که زندگی گیاهان، حیوانات و انسان ها به دلیل کثیف شدن هوا با مسائل متعددی روبرو گردد .

یکی از اصلی ترین دلایل این آلودگی را می توان تردد خودروها و موتورسیکلت های فرسوده دانست که روز به روز هم به تعداد آنها اضافه کرده می گردد. یکی از بهترین راه چاره ها برای کاهش این آلودگی، کم کردن خودروهای بنزین سوز یعنی در اصل اسقاط خودروهای فرسوده است اما رسیدگی به این موضوع مغفول مانده است .

به گفته کارشناسان خودرو، موتورسیکلت ها نیز نقش زیادی در آلودگی هوا دارند و افراد دیگر برای اسقاط موتور به مراکز اسقاط مراجعه نمی نمایند. از چهار پنج سال قبل هرازگاهی خبر طرح های جایگزینی موتور های برقی به جای موتور های آلاینده بنزینی در کلان شهر ها منتشر می گردد و مدیران شهری نیز برای تحقق این مهم وعده های جدید به شهروندان می دهند، اما درعمل هیچ اتفاق خاصی نمی افتد و در بر همان پاشنه آلودگی هوا می چرخد.

اکنون گویا قرار است مسئولان فکری به حال این آلودگی نمایند و اعلام شده که قرار است جایگزینی موتورسیکلت های بنزینی با برقی ها که زمزمه اجرایی شدن آن از سال 1395 به گوش می رسد، پایان به ثمر بنشیند تا پای 10 هزار موتور برقی به زودی به خیابان های کشور باز گردد.

جایگزینی 10 هزار موتورسیکلت برقی با موتور های بنزینی در کشور

سید امیر احمدی، دبیر انجمن مراکز اسقاط خودرو کل کشور در گفت و گو خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه مالی خبرنگاران، با بیان اینکه برای کنترل آلودگی هوا، باید موتورسیکلت های فرسوده از رده خارج شوند و موتورسیکلت های برقی جایگزین آنها شوند، گفت: خوشبختانه توان فراوریی کشور در حوزه موتورسیکلت برقی افزایش یافته است و در حال حاضر 15 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی در انبار کارخانه ها موجود است.

او با بیان اینکه باید به نوسازی خودروها و موتورسیکلت ها توجه کرد، اعلام کرد: دولت مدتی است که به نوسازی خودروها و موتورسیکلت ها بی توجه می نماید، اما با پیگیری های اجرا شده و تفاهم با سازمان حمل و نقل بار درون شهری، به زودی طرح جایگزینی 10 هزار موتور سیکلت برقی با موتورهای بنزینی برای اولین بار از تهران و مشهد شروع می گردد.

دبیر انجمن مراکز اسقاط خودرو کل کشور تشریح کرد: طبق مصوبه شهریورماه شورای شهر، مبلغ وامی که شهرداری باید برای نوسازی پرداخت می کرد، 22 میلیون تومان بود، اما با توجه به افزایش قیمت موتور های برقی، این مبلغ تا سقف 35 میلیون تومان افزایش پیدا نموده است. ضمن اینکه سود این وام فقط 4 درصد و مهلت بازپرداخت آن هم 60 ماه است.

احمدی تاکید نمود: پیگیری برای نوسازی 1 هزار موتور سیکلت فرسوده ادامه دارد و امیدواریم با همکاری ارگان ها مختلف این موضوع هرچه سریعتر در سراسر کشور اجرایی گردد. طبق آمار رسمی سازمان حفاظت محیط زیست، این وسیله نقلیه پرمصرف، حدود هشت برابر یک خودرو یورو 2 آلودگی فراوری می نماید.

دبیر انجمن مراکز اسقاط خودرو کل کشور تشریح کرد: این وسیله نقلیه پرمصرف، بیشترین گاز پرضرر و آلوده نماینده CO را وارد هوای شهر می نمایند. در حال حاضر بیش از 4 میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور تردد می نمایند که بایستی تمامی آن ها نوسازی و یا از چرخه خارج شوند.

احمدی گفت: شهرداری حدود 80 تا 90 درصد قیمت موتور های برقی را به صورت وام به متقاضیان می دهد، مراکز اسقاط و بازیافت نیز مبلغی بابت شرکت در طرح مذکور به مالک موتورسیکلت فرسوده پرداخت می نمایند.

باید موتورسیکلت های فرسوده از رده خارج شوند

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه مالی خبرنگاران، با بیان اینکه برای کنترل آلودگی هوا، باید موتورسیکلت های فرسوده از رده خارج شوند و موتورسیکلت های برقی جایگزین آنها شوند، گفت: آلودگی هوا یکی از انواع آلودگی است که صرف نظر از مکان آن چه در محیط بسته و چه در محیط باز، باعث آسیب هایی به سلامت می گردد .

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه آلودگی می تواند ماده ای باشد که مانع از تحمل هوا گردد و روی سلامتی موجودات زنده اثر بگذارد، گفت: یکی از کارهایی که می توان در زمینه برطرف آلودگی انجام داد، استفاده از خودروها و موتورهایی است که آلودگی کمی فراوری می نمایند . ایران در حال حاضر مونتاژ نماینده موتورسیکلت های برقی شناخته شده که حدود 20 درصد آن فراوری داخل و مابقی کاملا وارداتی است.

زاوه با بیان اینکه استقبال از موتورسیکلت های برقی در ایران چندان زیاد نیست که عمدتا دلیل آن بالا بودن قیمت موتورسیکلت های برقی و باتری آن ها اعلام می گردد، ادامه داد: در موتور های برقی، پنج تا شش باتری استفاده می گردد و قیمت باتری ها بالاست و همین موضوع باعث می گردد مردم استقبال زیادی از این موتورها ننمایند و علاوه بر این به دلیل شارژی بودن این وسیله، صندلی برقی در کشور نیست و اگر موتوری در نیمه راه شارژ نداشته باشد عملا قابل استفاده نیست.

این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: البته قیمت موتورسیکلت های بنزینی با موتورسیکلت های برقی چندان تفاوتی ندارد؛ بنابراین تا به امروز به دلیل ارزان بودن قیمت بنزین و استهلاک کم موتورسیکلت های بنزینی، مردم از موتورسیکلت های برقی استقبال نمی کردند.

زاوه با تاکید بر اینکه پس از سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت این فراورده نفتی، بی شک موتور های برقی مورد توجه بیش تری قرار می گیرد، گفت: آنطور که گفته می گردد، برای فراوری موتورسیکلت های برقی طرح و ایده های جدیدی ارائه شده که طبق این طرح ها می توان طی دو سال 80 درصد موتور های فرسوده را با موتورسیکلت های برقی جایگزین کرد.

شرایط توسعه استفاده از موتورسیکلت های برقی

منصوری خادم رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت درباره شرایط توسعه استفاده از موتورسیکلت های برقی اظهار کرد: باتری، یکی از مهمترین قطعات موتورسیکلت های برقی است و زمانی که می خواهیم چنین وسیله ای بین مردم جا بیفتد باید به فکر این موارد هم باشیم.

او با بیان اینکه موتورسیکلت های برقی نیازمند ایستگاه شارژ برق هستند، ادامه داد: باید خدمات پس از فروش این موتور ها مدنظر قرار گیرد، دولت هم به این حوزه ورود کند و یارانه ای درنظر بگیرد که مردم بتوانند از آن استفاده نمایند.

رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت توضیح داد: در انجمن فراورینمایندگان موتور سیکلت افرادی با تجربه 20 تا 40 ساله حضور دارند که بار ها خواسته ایم مسئولان مربوطه از نظرات و هدایت آن ها بهره مند گردد؛ وقتی در تصمیم گیری ها به چنین افراد و انجمنی توجه نگردد، شرایط فعلی حاصل می گردد.

منصوری خادم اعلام کرد: متأسفانه هنوز فرهنگ استفاده از موتور های برقی جا نیفتاده و خدمات پس از فروش آن به گونه ای نیست که مردم گرفتار نشوند.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه به تازگی یک کارخانه فراوری باتری برقی در کشور راه اندازی شده است، گفت: بعضی کشور ها پیش از ارائه محصول خود، ابتدا شرایط خدمات پس از فروش در کشورِ مدنظر را آنالیز می نمایند تا در صورت تأمین نبودن این امکانات برندشان خدشه دار نگردد؛ در کشورما سالهاست درباره موتور های برقی و باتری آن صحبت می گردد، اما اقدام موثری انجام نشده است.

یکی از متولیان اصلی جایگزین کردن موتور های کاربراتوری با نمونه برقی، طبق قانون، شهرداری است که باید زمینه این جابه جایی را فراهم کند. برقی کردن ناوگان موتورسیکلت از سال 94 با چند مصوبه شوراهای شهر شروع شده است. بهمن ماه 1394 خبر تردد آزمایشی 500 دستگاه موتورسیکلت برقی رسانه ای شد که قرار بود بعد چند ماه استفاده از این موتورها، نقاط ضعف و قوت آن ها شناسایی و به سرعت ساز و کاری برای فروش موتور های برقی به مردم و جایگزینی آن ها تدوین گردد .

با این همه، اما این طرح بدون هیچ توضیحی به حال خود رها شد و دیگر خبری از آن منتشر نشد. اما در شهریورماه سال جاری و در جریان صدوششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر، طرح جایگزینی موتور های برقی با بنزینی با شکل وشمایل جدیدتری تصویب و شهرداری موظف شد این فرایند را شروع و تسهیل کند .

اخبار گروه سایر رسانه ها صرفا بازنشر اخبار سایت ها و خبرگزاری هاست و خبرنگاران هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 14 دی 1399 بروزرسانی: 14 دی 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1084

به "سوخت موتورسیکلت ها تغییر می نماید!، فرایند کُند خروج موتورهای فرسوده از ناوگان شهری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوخت موتورسیکلت ها تغییر می نماید!، فرایند کُند خروج موتورهای فرسوده از ناوگان شهری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید