سیاست های مهاجرتی امریکا استعدادها را به کانادا سوق می دهد

به گزارش دنیای راه راه، مزیاد المسعود دو مدرک فوق لیسانس دارد و مدیرعامل شرکتی است که در حوزه مدیریت پول و سرمایه ورزشکاران حرفه ای فعالیت می نماید. وی بعلاوه یکی از چندین مهاجر تحصیلنموده و متخصص است که امریکا را پس از اصلاحات مهاجرتی پرزیدنت ترامپ به مقصد کانادا ترک نموده است. المسعود که متولد کویت است، همواره از کودکی رویای رفتن به امریکا را در سر داشت.

سیاست های مهاجرتی امریکا استعدادها را به کانادا سوق می دهد

او می گوید: همواره عاشق فوتبال امریکایی و البته هوادار پر و پا قرص خیلی از موزیسین های امریکا بوده ام.

المسعود سال 2015 با ویزای موقت موسوم به OPT به امریکا رفت. ظرف مدت یک سال یعنی در سال 2016 شرکت خود تحت اسم Flair Inc را به ثبت رساند. آن موقع هنوز اوباما رئیس جمهور بود و برنامه مهاجرتی وی موسوم به قانون کارآفرین بین المللی (IER) اجرا می شد و به المسعود اجازه می داد تا در امریکا بماند.

اما در سال 2017 ورق برگشت. پردزینت ترامپ قدرت را به دست گرفت و قانون اوباما را ملغی کرد. به المسعود گفتند باید امریکا را ترک کند. او ادامه می دهد: خیلی لحظه ناراحت نماینده ای برام بود. راستش گیج شده بودم و نمی دونستم باید چیکار کنم. ولی همین موقع آغاز کردم به فکر کردن به فرصت های دیگه.

داده های انتخاب سال 2016 امریکا هم نشان می دهد که روز به روز به تعداد ریجکتی های ویزای H-1B مهاجران ماهر و موقت افزوده می شود. این ویزا برای کارگران ماهری صادر می شود که می خواهند در امریکا استخدام شوند. آنگونه که بنیاد ملی سیاستگذاری امریکا اعلام نموده است نرخ ریجکتی این ویزا در سال 2015 شش درصد بود اما در فصل نخست امسال میلادی به 32 درصد رسیده است.

اما اوضاع در کانادا فرق می نماید: برنامه های فدرال و استانی در را به روی استعدادهایی نظیر المسعود گشوده اند. در سال های 2017 و 2018، تعداد کارمندان در بخش های تکنولوژی، علمی و حرفه ای 4.5 درصد افزایش داشته است. مهاجرت همچنان عامل مهمی در مبارزه با کمبود نیروی کار در کانادا است.

این یکی از دوستان المسعود در بیزنس اسکول بود که به او پیشنهاد مهاجرت به کانادا را داد. او هم فرصت را مغتنم شمرد و درخواست ویزای Entrepreneur Start-up Visa کرد و به درخواست او ظرف مدت یک ماه رسیدگی شد. مزیاد المسعود در فوریه 2019 وارد ونکوور بریتیش کلمبی اشد و از آن تاریخ تا کنون در آنجاست. او می گوید: هر از گاهی می رم پیاده گردی. غذای کانادا محشره و تنوع مردمان هم بالاس… دوستای زیادی پیدا کردم و بنابراین عالیه.

امریکا رد می نماید؛ کانادا جذب

دوست المسعود که مهاجرت به کانادا را به او پیشنهاد نموده بود یک استرالیایی به نام Jake Tyler است؛ این دو از وقتی که در بیزنس اسکول اسپانیا با هم درس می خواندند دوست بودند. Tyler به همراه یک هندی به نام گورو آلتو و یک کانادایی به نام ناتالی کترایت شرکتی موسوم به Finn AI را تاسیس نموده است.

آنگونه که ناتالی کترایت، مدیرعامل این شرکت گفته است مهاجران بخش عظیمی از کارکنان این شرکت را تشکیل می دهند. وی اخیرا فردی که داستان زندگی اش شبیه المسعود است را استخدام نموده است. کترایت چنین سخنان خود را ادامه می دهد: ما یه نفر رو که از امریکا بیرونش انداخته بودن رو استخدام کردیم. این آدم خیلی تو دیتا استعداد داره. از فرصت استفاده کردیم و آوردیمش کانادا.

جهت مهاجرتی استعداد جهانی به شرکت Finn AI اجازه داده است که کارگران ماهر خارجی را ظرف کمتر از دو هفته به کانادا بیاورد. یک سخنگوی شرکت Finn AI گفته است که 54 درصد کارکنان این شرکت را مهاجران تشکیل داده اند. دفتر تورنتوی این شرکت در حال حاضر تنها یک کارمند دارد اما دفتر نیو یورک سه فروشنده دارد که یا امریکایی هستند یا ویزای کار امریکا را دارند.

ربطی به ترامپ ندارد

شاید کسی بگوید از وقتی ترامپ رئیس جمهور شده اوضاع اینگونه است. اما واقعیت این است که این شرایط به خیلی قبل تر بر می شود. مثلا، امانوئل دلاپورت در سال 1999 از فرانسه به بوستون ماساچوست رفت. شرکتی که او در آن به اسم تحلیلگر داده ها کار می کرد اسپانسر درخواست اقامت دائم امریکای او شده بود.

دلاپورت می بایست تا وقتی که گرین کارت یا اقامت دائم امریکا را نگرفته استخدام این شرکت می ماند. او در سال 2004 فهمید که اوضاع شرکتش خوب نیست و با از دست دادن شغلش شانس دریافت گرین کارت خود را هم از دست می دهد. او می بایست یا همه چیز را از صفر و با شرکتی دیگر آغاز می کرد و یا با امریکا خداحافظی می کرد.

او می گوید: من رو از امریکا بیرون ننداختن. خودم فهمیده بودم که واسه موندن شرایطم سخته بنابراین خودمو واسه رفتن آماده کردم. اینچنین بود که یک سال بعد یعنی در 2005 درخواست خود را برای دریافت گواهی انتخاب کبک یا CSQ ارائه داد و به مونترال کبک کوچ کرد.

او سخنان خود را چنین ادامه می دهد: من تو کبک کانادا پیشنهاد شغل نداشتم، فقط مدارک و رزومه و سوابق خودمو ارائه دادم. به شرکتی هم احتیاج نداشتم. دلاپورت همچنان در مونترال به سر می برد و در یک شرکت مشاوره فناوری اطلاعات که شهرتی جهانی دارد کار می نماید.

حس آزادی

یکی دیگر از مهاجران که امریکا را به مقصد کانادا ترک نموده است یک تبعه بلاروس است. او توسعه دهنده نرم افزار در شرکتی است که برای صنعت هوافضا سیستم های الکتریکی می سازد. او و همسر روسی اش هم اکنون در اتاوای کانادا زندگی می نمایند. قبل از این، هشت سال را در امریکا به سر برده بودند.

او می گوید: پس از هشت سال فهمیدیم که تو امریکا هیچ آینده ای نداریم. می تونستم که ویزای کاریمو تمدید کنم اما به نظرم معقول نبود که اونجا گرین کارت بگیرم… تازه، با خودم گفتم که وقتی کانادا برنامه مهاجرتی خوبی داره چرا اونجا نریم؟ او پس از فارغ التحصیلی ویزای کاری موقت H-1B داشت که می بایست هر سه سال یک بار آن را تمدید می کرد.

او سخنان خود را ادامه می دهد اگه برای یک کارفرما کار کنید او می تونه درخواست گرین کارت بده. کارفرما خیلی باید زحمت و سختی بکشه تا ثابت کنه که نتونسته یک امریکایی رو استخدام کنه. حالا حس عجیبی شبیه آزادی دارم. انگار یه جایی رو پیدا کردم که بهش تعلق دارم.

به خدمات اخذ ویزای تحصیلی بورسیه اخذ اقامت دائم احتیاج دارید؟

فرم ارزیابی تکمیل کنید!

منبع: ویزا موندیال
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1509

به "سیاست های مهاجرتی امریکا استعدادها را به کانادا سوق می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاست های مهاجرتی امریکا استعدادها را به کانادا سوق می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید