تور ارزان استانبول: شاهکارهای معماری که می توانید در استانبول ببینید

به گزارش دنیای راه راه، از جاذبه های دیدنی استانبول می توان به شاهکارهای معماری آن اشاره نمود که به واسطه تزیینات، معماری و گنجینه ای از تاریخ و فرهنگ، برای هر گردشگری مجذوب کننده هستند.

تور ارزان استانبول: شاهکارهای معماری که می توانید در استانبول ببینید

بهترین تجربه سفر را با تور ارزان استانبول در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا دیدن کنید و لحظات زیبایی را در این شهر تاریخی و تفریحی بگذرانید.

استانبول، از اصلی ترین مقاصد تور ترکیه، شهری با شاهکارهای معماری است که بیشترین آن ها در منطقه سلطان احمد واقع شده است؛ جایی که شلوغ ترین منطقه گردشگری شهر به شمار میرود. با این حال، در سایر منطقه ها استانبول نیز می توان بقایای امپراتوری های گذشته و فرهنگ ها و مذاهب مختلفی را مشاهده کرد که این شهر را به محل تجمع ادیان تبدیل نموده اند.

منطقه ها بالات و فنر اخیرا بیشتر مورد توجه گردشگران تور استانبول قرار گرفته اند؛ علت آن هم به خانه های رنگارنگ و دارای تزییناتی است که به خانواده های سرمایه دار ارتدوکس یونانی تعلق داشته است؛ اما این همه ماجرا نیست و کلیساها، مساجد و حمام های کمتر شناخته شده نیز باعث معروفیت بیشتر این منطقه ها شده اند. با خبرنگاران همراه شوید تا تعدادی از این شاهکارهای معماری استانبول را به شما معرفی کنیم.

کلیسای ارتدکس قسطنطنیه

کلیسای ارتدکس قسطنطنیه از سال 1600، مقر رسمی رهبر معنوی 300 میلیون مسیحی ارتدکس در سراسر جهان بوده است. قدمت کلیسای اصلی این سازه تاریخی موسوم به کلیسای سنت جرج، به اواسط قرن 19 می رسد و از همین جهت، با سایر کلیساهای ارتدوکسی که به سبک بیزانس ساخته شده اند، تفاوت دارد.

قسطنطنیه، به علت موقعیت تاریخی اش از نظر مرکز امپراتوری روم شرقی (بیزانس) و نقش آن به عنوان کلیسای مادر بیشتر کلیساهای ارتدکس مدرن، جایگاه ویژه ای بین ارتدکس ها دارد. این کلیسا به توسعه دین مسیحی و باور ارتدکس می پردازد و در زمینه گفتگوی بین ادیان، کارهای خیرخواهانه و دفاع از سنت های مسیحی ارتدکس، فعالیت می نماید. از سیاست های این کلیسا در قرن 21 می توان به کوشش برای امنیت مسیحیان در خاورمیانه، آشتی کلیساهای ارتدکس شرقی و کاتولیک و بازگشایی مدرسه مذهبی هالکی (Halki) اشاره نمود.

کالج ارتدکس یونانی فانار

کالج ارتدکس یونانی فانار (Phanar Greek Orthodox College)، یکی از قدیمی ترین مدارس ارتدکس یونانی در استانبول به شمار می رود که همچنان پابرجا است. معماری یونانی - عثمانی به نام کنستانتینو دیمادیس (Konstantinos Dimadis)، طراحی این کالج را برعهده داشت که در فاصله سال های 1881 تا 1883 و با هزینه هنگفتی ساخته شد. این ساختمان ارزشمند، به شکل قصری با یک گنبد است که با نمای آجری قرمزرنگ و قلعه مانندش، به خوبی هم خوانی دارد.

ساختمان کالج در نزدیکی کلیسای سنت جرج در منطقه فنر واقع شده است و در میان مردم بومی با نام قلعه سرخ و مدرسه سرخ نیز شناخته می گردد. این ساختمان علی رغم عملکردش به عنوان یک مدرسه، به علت شکل قلعه مانندی که دارد، اغلب پنجمین قلعه بزرگ اروپا به شمار میرود. گنبد بزرگ بالای ساختمان، نقش یک رصدخانه را برای کلاس های نجوم دارد و یک تلسکوپ عتیقه بزرگ نیز در داخل آن به چشم می خورد.

مسجد یاووز سلطان سلیم

مسجد سلطنتی یاووز سلطان سلیم (Yavuz Sultan Selim Mosque) روی یک تپه واقع شده است که از سمت شاخ طلایی، به منظره زیبای شهر مشرف است. این عمارت مذهبی را سلطان سلیمان به عنوان یادبودی برای پدرش، سلطان سلیم اول، در قرن شانزدهم بنا کرد. حیاط بسیار بزرگ آن، رواقی ستون دار دارد که از سنگ مرمر و گرانیت هستند. داخل مسجد نیز با نمونه های اولیه کاشی های دست ساز و معروف ایزنیک تزیین شده اند.

مسجد یاووز سلطان سلیم که دومین مسجد قدیمی سلطنتی در استانبول به شمار میرود، به علت ابعاد بسیار بزرگ و موقعیت جغرافیایی اش، به خوبی در خط افق استانبول خودنمایی می نماید. فضای داخلی این مسجد به شکل یک مربع ساده است که گنبدی به ارتفاع 32 متر دارد.

کلیسای بلغاری سنت استفان

کلیسای بلغاری سنت استفان (Bulgarian St. Stephen Church)، از آن جهت معروفیت دارد که جزو معدود کلیساهای به جای مانده جهان با مصالح پیش ساخته چدنی است. این کلیسا برای نخستین بار در سال 1849 از چوب ساخته شد و سالنی به شکل صلیب و سه گنبد داشت. زمانی که در اثر آتش سوزی مهیبی، خسارت زیادی به کلیسا وارد شد، بر اساس طرحی از هوسپ آزناوور (Hovsep Aznavur)، معمار ارمنی تبار اهل امپراتوری عثمانی، با آهن ساخته شد.

در ادامه، با برگزاری مسابقه ای برای ساخت بخش های پیش ساخته کلیسا، یک شرکت اتریشی برنده شد و این بخش های پیش ساخته که حدود 500 تُن وزن داشتند، در فاصله سال های 1893 تا 1896 در وین ساخته و به استانبول منتقل شدند. کار ساخت کلیسای مذکور در نهایت در سال 1898 به انتها رسید و سبک معماری نئوگوتیک و نئوباروک در آن مشهود است.

حمام کوکوک مصطفی پاشا

حمام کوچوک مصطفی پاشا (Kucuk Mustafa Pasa Hammam)، یکی از قدیمی ترین حمام های استانبول است که در سال 1477 و در زمان سلطنت سلطان محمد دوم، به دستور مولا خسرو (Molla Husrev) ساخته شد. این سازه تاریخی، 1900 متر مربع مساحت دارد و به واسطه طاق های نوک تیز دارای مقرنس، گنبدهای سوراخ دار برای ایجاد تهویه و ورودی نور خورشید به داخل ساختمان و کف کاشی کاری، معماری حمام های اولیه را نشان می دهد. حمام ها در دهه 1900، کاربری خود را از دست دادند و به عنوان مرکزی برای نمایشگاه ها و رویدادها، مورد بازسازی قرار گرفتند. فرایند بازسازی این ساختمان از سال 2009 تا 2011 و 2013 تا 2015 ادامه داشت.

این ساختمان به دو بخش زنانه و مردانه تقسیم شده است که شامل بخش های سنتی حمام ترکی هستند: اتاق سرد، محوطه لباس، اتاق گرم و اتاق داغ. روی اتاق سرد و محوطه لباس، یک گنبد وجود دارد و در بخش اتاق داغ که دارای حوضچه های مرمر و تخته سنگ های ماساژ است نیز یک گنبد ساخته شده بود.

منبع: کجارو / theculturetrip.com
انتشار: 22 بهمن 1400 بروزرسانی: 22 بهمن 1400 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1680

به "تور ارزان استانبول: شاهکارهای معماری که می توانید در استانبول ببینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان استانبول: شاهکارهای معماری که می توانید در استانبول ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید