ظرفیت ایجاد 150 واحد بوم گردی در اردبیل وجود دارد

به گزارش دنیای راه راه، مسئول کمیته های تخصصی گردشگری اردبیل از فعالیت 66 اقامتگاه بوم گردی در این استان اطلاع داد و گفت: ظرفیت ایجاد 150 واحد اقامتگاه بوم گردی وجود دارد.

ظرفیت ایجاد 150 واحد بوم گردی در اردبیل وجود دارد

به گزارش خبرنگاران به نقل ازروابط عمومی میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان اردبیل، علیرضا حسن پور گفت: احیاء کالبد سنتی روستا و درگیر کردن جامعه محلی روستا در فعالیت های مالی مکمل کشاورزی از اهداف توسعه بوم گردی به شمار می رود.

مسئول کمیته های تخصصی توریستی استان اردبیل توضیح داد: با توجه به اینکه اقتصاد کشاورزی مبتنی بر کشاورزی سنتی کفاف زندگی روستایی را نمی دهد فعالیت های توریستی روستایی می تواند به عنوان مکمل معیشت مالی برای جامعه محلی بوده و در این زمینه نقش اساسی ایفا نماید و سایر فعالیت های روستایی را که در بستر زمان به ورطه فراموشی سپرده شده احیا نموده و زمینه ساز رونق کسب وکار محلی گردد.

او اظهار کرد: احیاء بافته های داری و صنایع دستی و بازگشت به آیین ها و سنن و شیوه زندگی چندین دهه قبل که خود جاذب توریست است، در توسعه واحدهای بوم گردی پیش بینی شده است.

توسعه اقامتگاه های بومگردی باهدف پایداری مالی در روستاها

حسن پور گفت: عدم توجه به مسائل زیستی و معیشت جوامع روستایی در سالیان گذشته به ویژه در شهرستان های مرزی سبب خالی شدن جامعه روستایی از نیروی انسانی فعال شده چراکه این افراد روستاها را به مقصد استان های دیگر به ویژه تهران و استان های شمالی ترک نموده اند و این امر باعث خالی شدن این جوامع از نیروی انسانی فعال و به تبع آن زمینه ساز کاهش فعالیت های کشاورزی و از بین رفتن فرصت های شغلی روستایی در این جوامع شده است.

او اظهار کرد: نگاه توریستی به این جوامع در حال حاضر با راه اندازی و توسعه اقامتگاه های بوم گردی به ویژه استفاده از جوانان تحصیل نموده این جوامع، یاری به پایداری مالی در این روستاها بوده و انگیزه برای مهاجرت معکوس در شرف وقوع است.

مسئول کمیته های تخصصی توریستی استان اردبیل اضافه کرد: لذا در کنار توجه به توسعه اقامتگاه های بوم گردی اساسی ترین بحث در این حوزه استفاده پایدار از محیط زیست و الگوپذیری این نوع اقامتگاه ها از طبیعت پیرامون خود و همچنین الگوبرداری از نوع معیشت، آیین و سنت های جامعه پیرامون خود است.

او اعلام کرد: بر این اساس ما متصور هستیم مخاطبین این نوع از تأسیسات توریستی که به نوعی با خستگی جسمی و روانی از زندگی ماشینی امروزی در کلان شهرها و شهرهای دیگر روبرو هستند، به منظور دستیابی به آرامش روحی و روانی به دنبال مقاصدی از توریستی هستند که در آن به آرامش برسند و ذائقه این توریستان سمت وسوی طبیعی و طبیعت گرایی به خود می بیند.

حسن پور گفت: به همین منظور اغلب مخاطبان به دنبال دوری از محیط شهری به منظور استفاده از ظرفیت های ناشناخته جوامع روستایی است و این ها فرصت هایی هستند که زمینه را برای سرمایه گذاری در حوزه توریستی روستایی فراهم نموده است.

تعریف مقصدهای خلاقانه توریستی در روستاهای اردبیل

او اظهار کرد: استان اردبیل بر اساس چشم اندازهای پیش روی توریستی خود اقدام به تعریف مقصدهای خلاقانه توریستی نموده و مسیرهای توریستی خود را بر اساس ظرفیت های هر منطقه طراحی و برنامه ریزی نموده است.

مسئول کمیته های تخصصی توریستی استان اردبیل یادآور شد: بر این اساس شهرستان خلخال که از شهرستان های کمتر توسعه یافته استان بوده و طبیعت و به ویژه جوامع روستایی آن بکر و دست نخورده است، زمینه مساعدی را برای توسعه این نوع از توریستی دارا بوده و در کنار این شهرستان، شهرستان های گرمی و مشگین شهر نیز از قابلیت های توسعه بومگردی برخوردار هستند و این نگاه به توریستی استان بر اساس همان محور شمال به جنوب استان تعریف می گردد.

او با اشاره به هدف گذاری وزیر میراث فرهنگی مبنی بر ایجاد دو هزار واحد بومگردی در کشور اضافه کرد: با توجه به ظرفیت های جغرافیایی استان، قابلیت ایجاد 150 واحد اقامتگاه بوم گردی در استان وجود دارد.

حسن پور بابیان اینکه اساس توسعه توریستی استان اردبیل بر محور شمال جنوب پایه گذاری شده است، توضیح داد: مناطق جنوبی و شمالی استان از ظرفیت ویژه در جهت توسعه روستایی با رویکرد اقامتگاه های بوم گردی برخوردار است و این امر در راستای توزیع متوازن توریستی مورود توجه قرارگرفته است.

اوبا اشاره به پتانسیل های منحصربه فرد توریستی استان برای توسعه بوم گردی ازنظر زیستی اظهار کرد: در حال حاضر 66 اقامتگاه بومگردی در استان دارای مجوز و فعال هستند و 22 مورد نیز در دست احداث است.

مسئول کمیته های تخصصی توریستی استان اردبیل اعلام کرد: بوم گردی یکی از اولویت های توریستی استان در سال پیش رو است و در این حوزه هدف گذاری های اساسی صورت گرفته است.

او با اشاره به اقامتگاه بوم گردی کزج و ویژگی منحصربه فرد آن از نظر معماری سنتی و پلکانی که آن را در بین 10 بافت حائز اهمیت قرار داده است، اضافه کرد: تمامی شهرستان های استان به لحاظ تنوع زیستی، قابلیت توسعه این نوع از توریستی رادارند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 4 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 693

به "ظرفیت ایجاد 150 واحد بوم گردی در اردبیل وجود دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیت ایجاد 150 واحد بوم گردی در اردبیل وجود دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید