عوامل مهم در انتخاب رنگ در طراحی داخلی

به گزارش دنیای راه راه، تجدید رنگ آمیزی خانه یا انتخاب رنگ صحیح برای خانه، اولین قدم در جهت ایجاد تغییری تازه در خانه می باشد. رنگ آمیزی هزینه زیادی در بر ندارد، اما یکی از عوامل افزایش قیمت خانه در زمان فروش محسوب می گردد. حال سؤال اینجاست که چگونه رنگی مناسب برای رنگ آمیزی خانه انتخاب کنیم؟ پاسخ به این سؤال به عوامل زیادی بستگی دارد. برای تصمیم گیری بهتر، به بیان نکاتی در این زمینه می پردازیم.

عوامل مهم در انتخاب رنگ در طراحی داخلی

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید.

الهام گیری از عناصر

الهام دریافت از عناصر مختلف، نکته اساسی در چگونگی انتخاب رنگ مناسب می باشد. انتخاب رنگ باید با توجه به رنگ مورد علاقه شما صورت گیرد. رنگ انتخابی باید حس خوبی در شما ایجاد نموده و در استفاده طولانی مدت از فضای خانه شما را خسته نکند.

تطابق پذیری رنگ

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید، استفاده از رنگ های تطبیق پذیر می باشد. آیا تمایل به استفاده از طیف های مختلف یک رنگ در کنار یکدیگر دارید؟ آیا رنگ های انتخابی باید روشن باشند یا از طیف تیره تری برخوردار باشند؟ توجه به این امر در کوتاه مدت باعث ایجاد رضایت از رنگی که برای رنگ آمیزی خانه انتخاب نموده اید، می گردد.

حتی اگر تصور می کنید که رنگ انتخابی شما بهترین رنگ برای انجام این کار می باشد، تا زمانی که از آن استفاده نکنید نمی توانید در خصوص خوب یا بد بودن بود آن تصمیم بگیرید. به همین خاطر بهتر است در ابتدا از این رنگ برای رنگ آمیزی یکی از دیوارهای اتاق ها بهره ببرید. برای انجام این کار بهتر است اتاقی که کم ترین استفاده از آن می گردد را انتخاب نمایید. با این حال در صورت امکان می توانید از این رنگ برای رنگ آمیزی دیوار غالب بهره ببرید. چرا که نمای استفاده از این رنگ برای دیوار غالب، در طراحی دکوراسیون داخلی بسیار تاثیرگذار می باشد. اگر استفاده از این رنگ برای آن دیوار مورد پسند شما نهاده شد، بدین معناست که انتخای شما صحیح بوده و می توانید برای رنگ آمیزی سایر دیوارها از آن استفاده نمایید.

در نظر دریافت اِلمان های موجود

اگر در انتخاب رنگ اطمینان ندارید، به اِلمان های مختلف موجود در اتاق مانند فرش، پرده، انواع کفپوش یا مبلمان و وسایل فکر نموده و بهترین رنگی که با آن ها سِت می گردد را انتخاب نمایید. اگر وسایل اتاق هنوز تکمیل نشده اند، بهتر است رنگ آمیزی را به آخرین مرحله موکول کنید. نقش وسایلی مانند مبلمان نیز بسیار معین نماینده می باشد. توجه داشته باشید که امکان تعویض هر ساله مبلمان وجود ندارد و به همین خاطر باید رنگی مناسب که هارمونی را در هم نریزد انتخاب نمایید.

آشنایی با سه نکته اساسی

شما می توانید از بیش از یک رنگ برای رنگ آمیزی دیوار استفاده نمایید، اما توجه داشته باشید که بیش از سه رنگ برای انجام این کار انتخاب نکنید. در مرحله بعد به این نکته توجه داشته باشید که آیا این رنگ ها با یکدیگر تطابق پذیری دارند؟ برای مثال اگر از دو رنگ غالب استفاده نموده اید، رنگ سوم باید رنگی خنثی و ملایم باشد.

  • در زمان انتخاب رنگ، ابتدا رنگ غالب را انتخاب نمایید و سپس به انتخاب رنگ خنثی بپردازید.
  • در انتخاب رنگ جسورانه عمل کنید! خرید و انتخاب رنگ مانند خرید فرش یا وسیله های گران قیمت سرمایه گذاری محسوب نشده و شما می توانید در صورت عدم رضایت آن را تغییر دهید.

استفاده از چرخه رنگ ها

مانند یک فرد ماهر عمل کنید! برای انجام این کار بهتر است در ابتدا نگاهی به چرخه رنگ داشته باشید و رنگ هایی که ترکیب مناسبی با یکدیگر ایجاد می نمایند، شناسایی کنید.

مفهوم رنگ های گرم و سرد

بهترین راه برای طبقه بندی رنگ ها قرار دادن آن ها در دو دسته رنگ های گرم و سرد می باشد. رنگ هایی مانند رنگ قرمز، نارنجی، صورتی و زرد از جمله رنگ های گرم و رنگ های آبی، سبز و یاسی در دسته رنگ های سرد قرار می گیرند. هر رنگ تاثیر و حس خاص خود را دارد و این اولین راهنمای شما برای انتخاب رنگ مناسب می باشد.

استفاده از رنگ های گرم

رنگ های گرم در جهت ایجاد فضایی دنج مورد استفاده قرار می گیرند. رنگ قرمز انتخاب خوبی می باشد چرا که رنگی غالب تلقی می گردد. بهتر است برای اتاق های کوچک از این رنگ استفاده ننموده و به جای آن از رنگ های خنثی استفاده نمایید.

در نظر دریافت کاربرد اتاق

رنگ ها تاثیر بسزایی در حس و حال افراد داشته و از آن ها در جهت ایجاد جوی مناسب در اتاق استفاده می گردد. برای داشتن جوی آرام استفاده از رنگ های سبز و آبی انتخاب های مناسبی می باشند. اگر در نظر دارید حالت سرزنده تر و انرژی بیشتری به اتاق القا کنید، بهتر است از رنگ های گرم استفاده نمایید.

زیر رنگ ها

رنگ ها همواره ظاهر مشابهی ندارند. نمای آن ها به محلی که از آن ها استفاده می گردد نیز بستگی دارد. همان طور که می دانید تمامی رنگ ها به جز رنگ های آبی، قرمز و زرد از ترکیب رنگ های دیگر به دست می آیند. برای مثال استفاده از یک فرش شرقی در محلی که از رنگ سفید برای رنگ آمیزی دیوار استفاده شده است. باعث ایجاد زیر رنگ صورتی گردد.

توجه به نورپردازی

در زمان انتخاب رنگ باید به روشنایی فضا نیز توجه گردد. چرا که بافت رنگ در روز بیش تر خودش را نشان می دهد. نورپردازی در چگونه ظاهر شدن رنگ نیز تاثیر دارد. برای مثال استفاده از لامپ های فلوئورسنت باعث می گردد رنگ ها با تناژ آبی دیده شوند.

تاثیر فضا بر رنگ ها

برای انتخاب رنگ مناسب بهتر است به روشنایی اتاق توجه نموده و از رنگ های خنثی و رنگ های پاستیلی برای رنگ آمیزی دیوار استفاده گردد. اگر تمایل به استفاده از رنگ های سرد دارید بهتر است از طیف روشن آن ها استفاده نمایید. این کار برای بزرگ تر نشان دادن اتاق مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید برای رنگ آمیزی دیوار از رنگ هایی که با یکدیگر در تضاد هستند، استفاده نمایید. استفاده از رنگ هایی مانند رنگ سفید برای رنگ آمیزی سقف مناسب می باشند.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 10 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 324

به "عوامل مهم در انتخاب رنگ در طراحی داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوامل مهم در انتخاب رنگ در طراحی داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید