فرصت داغ زمستان برای گردشگری

به گزارش دنیای راه راه، بیشتر مردم، سفرهای زمستانی را سفر به نقاط دوردست می پندارند که زمستانش رنگ سرما ندارد. تمام حاشیه دو هزار کیلومتری ساحل خلیج فارس و استانهای جنوبی کشور و جزایر آن نقاط جذابی برای مسافرت هستند، اگر چه تمامی آنها قابلیت بالفعل گردشگری را ندارند و برای تبدیل شدن به یک سایت گردشگری نیازمند زیر ساخت های لازم و اهتمام دولت هستند.زمستان بر خلاف ظاهر سرد و خاموش خود برای دوستدارانش فصل گرما و حرکت است.

فرصت داغ زمستان برای گردشگری

فرصت داغ زمستان برای گردشگری

نویسنده:حمیرا محب علی

بیشتر مردم، سفرهای زمستانی را سفر به نقاط دوردست می پندارند که زمستانش رنگ سرما ندارد. تمام حاشیه دو هزار کیلومتری ساحل خلیج فارس و استانهای جنوبی کشور و جزایر آن نقاط جذابی برای مسافرت هستند، اگر چه تمامی آنها قابلیت بالفعل گردشگری را ندارند و برای تبدیل شدن به یک سایت گردشگری احتیاجمند زیر ساخت های لازم و اهتمام دولت هستند.

زمستان بر خلاف ظاهر سرد و خاموش خود برای دوستدارانش فصل گرما و حرکت است.

بسیاری از علاقه مندان به طبیعت ویژگی های خاص این فصل را برای سفر به فصول دیگر سال ترجیح می دهند. سوز سرما و سفیدی برف برای این افراد اعجازی دیگر دارد. گردشگری زمستانه در کشور ما عنوانی به ظاهر آشنا و در مفهوم غریب است چرا که هنوز به طبیعت گردی و سفر های زمستانی به مفهوم خاص آن، نگاه تخصصی نشده است.

ایران از جمله کشورهایی است که با شروع فصل سرما دچار رکود مسافرت می گردد. اگر دلایل اجتماعی آن از جمله شروع فصل آموزش در کشور را کنار بگذاریم، نبود اطلاعات کافی در باره تفریحات زمستانه در قالب سفر و طبیعت گردی، اصلی ترین علت کاهش آمار سفرهای تفریحی در زمستان است. به طوری که بیشتر سفرها در زمستان، سفرهای اجباری، تجاری یا حرفه ای و یا سفرهایی با ضرورت های اجتماعی است.

بیشتر مردم، سفرهای زمستانی را سفر به نقاط دوردست می پندارند که زمستانش رنگ سرما ندارد. تمام حاشیه دو هزار کیلومتری ساحل خلیج فارس و استانهای جنوبی کشور و جزایر آن نقاط جذابی برای مسافرت هستند، اگر چه تمامی آنها قابلیت بالفعل گردشگری را ندارند و برای تبدیل شدن به یک سایت گردشگری احتیاجمند زیر ساخت های لازم و اهتمام دولت هستند.

فخر السادات غنی، کارشناس طبیعت گردی در این باره می گوید: سفر در ایران با شروع فصل سرما دچار رکود می گردد که باید با تمهیداتی آن را تغییر داد. چرا که هم فکریت مسافران و هم فکریت سفر سازان در مورد فصل سرما احتیاج به تغییر دارد. وی معتقد است سفر زمستانی نبایدفقط به دو جزیره قشم و کیش محدود گردد چون جزایر دیگر خلیج فارس مثل جزیره هنگام هم قابلیت های بسیاری برای گردشگری دارند که متأسفانه تا به امروز روی آن سرمایه گذاری نشده است. این مدرس گردشگری می گوید: وقتی در مدیترانه فصل گردشگری به انتها می رسد، گردشگری در سواحل خلیج فارس و دریای عمان می تواند به خوبی جای آن را پر کند که علاوه بر بازدید از سایت های تاریخی جنوب کشور می توان انواع ورزش های آبی و ساحلی را توسعه داد.

بعلاوه وی در این باره به گردشگری علمی اشاره می نماید و سواحل جنوبی کشور را در فصل زمستان فضای مناسبی برای تماشا پرندگان مهاجر، آنالیز گونه های گیاهی و دریایی و حتی طبیعت درمانی می داند.

● زمستان و طبیعت گردی زمستانی

فلات ایران با داشتن دو رشته کوه اصلی البرز و زاگرس با قلل متعدد و ارتفاعات متفاوت، شرایط بسیار مناسبی را برای آنها که به گردشگری زمستانی همراه با یخ و برف علاقه مند هستند فراهم نموده است.

به عقیده کارشناسان ، پتانسیل ورزش های زمستانی در ایران در سطح بالایی است چراکه علاوه بر این دو رشته کوه، وجود قلل منفرد و پراکنده نیز به ورزش های زمستانی یاری شایانی نموده است.

در حال حاضر حدود 20 پیست اسکی در کشور فعال است و تقریباً در نقاط گرم مثل استان فارس نیز پیست اسکی فعال وجود دارد. از طرفی وجود برف فراوان همراه با آسمان آفتابی - که به ندرت می توان این شرایط را در اروپا پیدا کرد - موجب شده است که کشور ما به عنوان یکی از مهم ترین کانون های طبیعت گردی زمستانی، توان بالقوه ای را برای طرح در عرصه جهانی داشته باشد.

فخرالسادات غنی دراین باره بیشتر شرح می دهد:در تهران شش پیست اسکی داریم که فقط یکی از آنها (پیست دیزین) در حد بین المللی برنامه اجرا می نماید در حالی که از این امکان به خوبی می توان بهره گرفت. در شرایطی که در کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله امارات، پیست های مصنوعی با قابلیت های پائین و محدود در محوطه های سرپوشیده و با برف مصنوعی پذیرای خیل بسیاری از مشتاقان این ورزش است، می توان به راحتی از پیست اسکی استان فارس در این خصوص بهره گرفت.

● اسکی وحشی

پیست اسکی چلگرد چهار محال و بختیاری چندسالی است که برای اسکی وحشی، گردشگر خارجی جذب می نماید. گروه های اسکی باز از طریق هلیکوپتر به بالای قله رفته و از روی برف نکوبیده پائین می آیند. این پیست برای اسکی وحشی، پیست مناسبی است که متأسفانه هرگز دراین باره تبلیغ نشده است . یکی از نمونه هایی که می توان از این فرصت ها استفاده کرد برپایی جشنواره هاست مانند جشنواره مجسمه های برفی که در شهرهای زنجان، بیرجند و تبریز سال جاری برپا شده بود. بیرجند در ماه گذشته، پس از سالها شاهد برف سنگینی بود و شهرداری آن با برپایی این جشنواره توانست از فرصت غیرمترقبه بارش برف که فکر شهروندان این شهر را درگیر مسائل خاص خود نموده بود، فضای شهر را به فضایی کاملاً مفرح تبدیل کند، کاری که در تهران به خوبی قابل طرح و کنترل بود و می توانست چند روز تعطیل پیش آمده را به خوبی خاطره انگیز کند.

● اگر نظارت باشد...

اگر نظارتی بر طبیعت گردی زمستانی باشد و ارگانهای دولتی بتوانند امنیت طبیعت گردی زمستانی را برقرار نمایند، فضای خاموش و راکد سفر در فصل زمستان، می تواند فضایی اشتغال زا و مفرح باشد.

غنی می گوید: اگر ارگان های دولتی متولی این امر شوند، می توانند با تعدیل قیمت به خوبی مردم را از یکی از زیباترین نعمت های خداوندی بهره مند نمایند که از جمله این ارگانهاکمیته ملی اکوتوریسم است. در شرایطی که فقط یک فروشگاه ورزشی تور اسکی را برگزار می نماید بسیاری از خانواده ها نمی توانند برای ثبت نام فرزند خود اعتماد نمایند، در حالی که اگر کمیته طبیعت گردی متولی باشد، افراد بسیاری نه تنها در اسکی بلکه در بسیاری از برنامه های طبیعت گردی زمستانی شرکت خواهندکرد.

این مدرس اکوتوریسم بعلاوه می گوید: در کشور ما فقط اسکی در برف تعریف می گردد در حالی که در کشورهای دیگر بسیاری ورزش های دیگر قابل تعریف است. برای نمونه آبشار سنگان را در دو قدمی تهران داریم، در منطقه سولقان که با یک راهپیمایی 3 تا 4 ساعته می توانیم به پای آبشار یخ زده برویم و یا در راستا توچال جاذبه های بسیاری در تابستان هست و چه بسیار از این جاذبه ها در سراسر کشور در فصل زمستان وجود دارد که استفاده از آن احتیاج به برنامه ریزی دارد.

منبع: راسخون
انتشار: 29 آبان 1400 بروزرسانی: 29 آبان 1400 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1592

به "فرصت داغ زمستان برای گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرصت داغ زمستان برای گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید