فناوری های نوین برای بهره برداری از منابع نو آبی به یاری آمد، ستاری: تحول صنعت با توسعه آب ژرف در سیستان و بلوچستان محقق می گردد

به گزارش دنیای راه راه، تفاهم نامه سه جانبه توسعه و به کارگیری فناوری های نوین مطالعات تکمیلی، اکتشاف و بهره برداری از آب های ژرف استان سیستان و بلوچستان امضا شد.

فناوری های نوین برای بهره برداری از منابع نو آبی به یاری آمد، ستاری: تحول صنعت با توسعه آب ژرف در سیستان و بلوچستان محقق می گردد

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، موضوع این تفاهم نامه سرمایه گذاری در حوزه آب های ژرف است تا با برنامه ریزی استفاده از فناوری های نوین مطالعات تکمیلی، اکتشافی و بهره برداری از این آب ها در سیستان و بلوچستان رونق گیرد و در کارخانه کنسانتره مس استفاده گردد.

اما چه اهدافی در این تفاهم نامه دنبال می گردد. در این زمینه می توان به بستر سازی، نهادینه کردن و مستندسازی انجام مطالعات و تحقیقات مرتبط با موضوع تفاهم نامه، بهره برداری از آب های تنو پذیر در محدوده طرح، شناسایی و انتقال فناوری های پیشرفته شناسایی آبخوان های پی سنگی و هم یاری به بومی سازی دانش های فنی مربوط به بهره برداری آب های ژرف منطقه اشاره نمود.

پس این تفاهم نامه امضا شد تا تسهیل گر و پشتیبان این موضوع باشد و از توانمندی فناوران کشور و تجارب بین الملل برای توسعه و به کارگیری فناوری های مورد احتیاج بهره برده گردد.

این تفاهم نامه به امضای اسماعیل قادری فر رییس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری، نادر قلی ابراهیمی دبیر کارگروه تخصصی توسعه فناوری های آب، خشکسالی فرسایش و محیط زیست، احمد علی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان و سمیعی نژاد مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری پارسیان رسید.

فناوری های پیشرفته حوزه اکتشاف را توسعه می دهیم

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این مراسم گفت: فناوری موضوعی راهگشا برای حل مسائل کشور است که در سیستان و بلوچستان و سایر استان ها هم می توان از این توان بهره برد. فعالیت های معدنی در سیستان و بلوچستان رونق دارد و کشور در بحث اکتشاف ضعف دارد. در حال حاضر فناوری های نوی برای توسعه این حوزه ورود نموده است که ما شرکت های تخصصی کمی در آن داریم و باید این فناوری ها را توسعه دهیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: معاونت علمی و فناوری در این سال ها فعالیت خوبی روی زنجیره فراوری انجام داده است. به اسم مثال در حوزه فولاد زنجیره فراوری کاملی در کشور نداریم و در حوزه استحصال تیتانیوم و مهمیم هم ضعیف هستیم. بعلاوه شورآبه ها یکی از حوزه هایی است که در کشور مغفول مانده است.

رییس ستاد توسعه فناوری های آب و انرژی بعلاوه اعلام کرد: کشور سالی 300 میلیون دلار پتاس وارد می نماید که مقدار زیادی برای کشوری است که ذخایر انبوه نمک دارد. پس باید روی این حوزه ها کار کنیم که پروژه های خوبی هم در حال اجرا است.

ستاری آب را مانع توسعه در سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی دانست و گفت: مطالعات آب ژرف در این استان ها شروع شده است. در خراسان جنوبی از 3 پهنه مطالعات مربوط به 2 پهنه صورت گرفته است. سیستان بلوچستان هم استانی دارای معاون زیاد است و باید برای توسعه مشکل آب استان را برطرف کرد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه دسترسی به آب ژرف این مسائل را برطرف می نماید، اضافه کرد: فعالیت های مطالعاتی این حوزه کامل شده است، بعلاوه در حوزه اکتشاف هم به دستاوردهای خوبی رسیدیم و در حال حاضر روی توسعه مدل علمی در حال کار هستیم تا به آب با کیفیت بالاتری برسیم. امیدواریم در چاه های نو به آب شرب هم دست یابیم. پس کیفیت آب دغدغه است.

ستاری بعلاوه اعلام کرد: در هر دو استان تحول صنعت در قبال توسعه آب ژرف است. چرا که هزینه های انتقال آب بالا است. از سویی فناوری ها برای حفاری آب ژرف توسعه پیدا نموده است. در بحث حفاری نفت دکل های زیادی داریم که تعدادی از آنها بلااستفاده است و کارایی ندارد و می گردد برای حفاری آب از آنها استفاده کرد. آب های ژرف حوزه بزرگی برای سرمایه گذاری است که شرکت های می توانند سهم بالایی از بازار آن داشته باشند.

تامین آب مجتمع مس جان جان

در ادامه این مراسم نادر قلی ابراهیمی دبیر کارگروه تخصصی توسعه فناوری های آب، خشکسالی فرسایش و محیط زیست معاونت علمی گفت: این تفاهم نامه با هدف تامین آب مجتمع مس جان جان امضا می گردد. برنامه ای نو و اقدامی نوآورانه در شرق کشور شروع شده است که نوید خوبی را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه دو راه حل در حوزه آب وجود دارد، ادامه داد: مدیریت مصرف و الزام مصرف منابع نو این دو راه حل هستند که با توجه به شرایط منطقه سیستان استفاده از منابع نو اولویت است. در این منطقه پیش بینی برای 12 چاه تحقیقاتی انجام شد. 2 چاه موجود است. کارهای حفر 3 چاه دیگر هم صورت گرفته است. تحقیقات برای حفر چاه های دیگر هم صورت گرفته است.

توسعه اقدامات دانش بنیانی و نوآورانه

بعلاوه احمد علی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان هم اعلام کرد: زنجیره های حمایتی خوبی در سطح استان با همکاری معاونت علمی و فناوری و ستاد اجرایی فرمان امام شکل گرفت و با اقدامات دانش بنیانی و نوآورانه فعالیت های خوبی انجام و منجر به رشد مالی و کاهش بیکاری در استان شد.

کوروش پرویزیان مدیر عامل بانک پارسیان هم حجم ارائه تسهیلات در حوزه دانش بنیان و صندوق های جسورانه را قابل توجه دانست و گفت: این تفاهم نامه در ادامه همکاری ها برای توسعه فعالیت های فناورانه در کشور است که به تامین آب منجر می گردد.

آشنایی با آب های ژرف

بروز بحران آب در استان سیستان و بلوچستان به معضلی زیست محیطی تبدیل شده که زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است. آب های ژرف به اسم منبع آب پنهانی مطرح است که منابع آبی را در سازندهای سنگی دارد و سفره های آب زیرزمینی را تشکیل می دهد که می تواند تنو پذیر باشد.

با کوشش متخصصان ایرانی نخستین بار دانش و راه حل شناسایی آب تا اعماق زمین به جهان معرفی گردید. چاه اکتشافی شماره 1 سیستان در 3 فاز عملیاتی در عمق 3 هزار متری به بهره برداری رسید که امکان فراوری هزار و 500 متر مکعب آب را در روز دارد. چاه شماره 2 سیستان هم به اسم نخستین چاه ارزیابی کارش تمام شده است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 10 شهریور 1400 بروزرسانی: 10 شهریور 1400 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1505

به "فناوری های نوین برای بهره برداری از منابع نو آبی به یاری آمد، ستاری: تحول صنعت با توسعه آب ژرف در سیستان و بلوچستان محقق می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری های نوین برای بهره برداری از منابع نو آبی به یاری آمد، ستاری: تحول صنعت با توسعه آب ژرف در سیستان و بلوچستان محقق می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید