مزرعه خلاق و نوآور صنعتی و کشاورزی راه اندازی شد

به گزارش دنیای راه راه، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری، بخش کویری کاشان، میزبان یکی از مزارع خلاق و نوآور است. این بخش مانند بسیاری از مناطق با زیست بوم مشابه، با کمبود منابع آب روبرو است. کاهش سطح منابع آب زیرزمینی و افزایش شوری آب و خاک، موجب شده تا افزایش بهره وری و کاهش هدر رفت این منابع اهمیت دوچندانی پیدا کند.

مزرعه خلاق و نوآور صنعتی و کشاورزی راه اندازی شد

پرورش آبزیان و کشت گیاهان شورزی، بازچرخانی و استفاده از آب در یک چرخه تولید از جمله راه کارهایی است که تولیدکنندگان این زیست بوم برای افزایش بهره وری آب در دستور کار خود قرار می دهند.

مزرعه خلاق و نوآور حسین آباد کاشان، در منطقه کویری کاشان و بین روستای تاریخی سن سن و شهر مشکات واقع شده که در محیطی بالغ بر 200 هکتار، با مدیریتی خلاقانه و نوآور استفاده از آب قنات و همچنین دو حلقه چاه، پرورش ماهی خاویاری، کپور و ماهیان زینتی، به عنوان حلقه اول زنجیره تولید در دستور کار قرار گرفته و بیش از 1500 قطعه ماهی خاویاری در استخرهای پرورش ماهی این مجموعه کشت شده است.

با رسیدن عمر برخی از ماهی ها به 10 سال، فرآیند تولید و برداشت خاویار و همچنین استفاده از ارزش غذایی آن ها در آمد و ارزش افزوده بالایی ایجاد کرده است. در ادامه این فرآیند، آب به سمت مزارع مختلفی همچون باغ های پسته و گل محمدی هدایت می شود و در نهایت حدود 700 نفر درخت نخل از ارقام مختلف در بخشی از این مزرعه کشت شده است.

برای استحصال منابع آبی جدید نیز، با اجرای دو بند خاکی بزرگ عملیات مدیریت سیل در خشکه رودهای بالا دست اجرا شده که بخش زیادی از سیلاب های ناشی از بارش های اخیر را در خود ذخیره کرده است. این کار علاوه بر جلوگیری از هدر رفت این منابع، افزایش ذخیره و آبدهی قنوات و چاه های مزرعه را در پی داشته است.

مجموعه دیگری که توسط دبیر کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و هیات همراه بازدید شد، مزرعه فولاد شریف بود. این مزرعه تنها واحد تولیدی بزرگ خالدآباد واقع در منطقه بادرود کاشان است. این مجموعه از سه بخش اصلی صنعت، کشاورزی و صنایع دستی تشکیل شده که هرکدام از این بخش ها، زمینه اشتغال زایی و بهبود شرایط اقتصادی خانواده های روستایی را فراهم کرده است.

بخش تولید پمپ های سانتریفوژ برای انتقال سیالات سنگین، در این مزرعه، ابتدا از تولید قطعات تجهیزات صنعتی و همچنین تعمیرات و بازسازی تجهیزاتی همچون پمپ های اسلاری و دستگاه های CNC کار خود را آغاز کرده است.

با افزایش سطح فنی و زیرساختی، در حال حاضر این مجموعه طراحی، ساخت و تست انواع پمپ های اسلاری را به طور کامل انجام می دهد و در طول این فرآیند از دستگاه های CNC که محصول خود شرکت هستند نیز استفاده می کند. در حال حاضر بزرگ ترین پمپ اسلاری کشور نیز در این مجموعه در حال ریخته گری و ساخت است.

بخش دیگر این مزرعه، شامل بخش هایی ازجمله مجتمع های گلخانه ای کشت خیار، لیمو، موز و سایر محصولات، همچنین مزارع گل محمدی، زعفران، پسته و غیره است که در حین بازدید از این مجموعه ها، پیشنهادات لازم برای بهبود بازدهی و کارایی سیستم های کشت و آبیاری نیز به مدیران مجموعه ارائه شد.

در مزرعه فولاد شریف، کارگاه بافندگی و خیاطی نیز وجود دارد که با هدف اشتغال زایی و احیای صنایع دستی منطقه، انواع فرش دست بافت و پشتی های با طرح های سنتی در این کارگاه کوچک تولید می شود. در بخش خیاطی نیز، هدف تولید لباس کار واحدهای مختلف مزرعه بوده که با راه اندازی این کارگاه علاوه بر تامین نیاز داخلی شرکت، بخشی از تولیدات نیز به بازار محلی عرضه می شود.

نادرقلی ابراهیمی دبیر کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از دو مزرعه خلاق و نوآور به عنوان الگویی پیروز و قابل تسری به مناطق دیگر کشور بازدید کرد.

ابراهیمی در بازدید از این مزرعه، اجرای چنین طرح هایی را زمینه ساز الگوبرداری توسط دیگر مناطق کویری و کم آب کشور دانست و تاکید کرد: با توسعه اینگونه طرح ها می توان مزرعه حسین آباد را به عنوان یک الگوی پیروز به سایر زیست بوم های مشابه در کشور عرضه و توسعه داد.

دبیر کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توجه به بخش بازار به عنوان حلقه تکمیلی زنجیره تولید را از مسائل مهم این حوزه بیان نمود و گفت: با برنامه ریزی مناسب و استفاده از فناوری های نو در حل چالش های پیش روی تولید، می توان این دو مزرعه و مجموعه را به الگوهایی برای ترویج و توسعه در کشور تبدیل کرد.

وی همچنین بیان نمود: می توان با ایجاد ناحیه های نوآوری در این مجموعه ها، عرصه ای را برای توسعه فناوری های جدید و خلاقانه در مناطق با اقلیم خشک فراهم کرد و معاونت علمی و فناوری نیز در این جهت، همچون گذشته، همه گونه حمایت و تسهیل گری را برای پیشبرد هر چه بهتر فرآیند تولید، ارائه خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 خرداد 1400 بروزرسانی: 28 خرداد 1400 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1384

به "مزرعه خلاق و نوآور صنعتی و کشاورزی راه اندازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزرعه خلاق و نوآور صنعتی و کشاورزی راه اندازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید