لنزهای تماسی تازه به یاری درمان کوررنگی می آید

به گزارش دنیای راه راه، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری، کوررنگی یا نقص دید رنگ، یک بیماری چشمی است کـه از تشخیص و درک رنگ های خاص به وسیله سه گیرنده نوری که در بینایی طبیعی همه وجود دارند و براساس قله های حساسیت طیفی خود عمل می نمایند، جلوگیری می نماید.

لنزهای تماسی تازه به یاری درمان کوررنگی می آید

این اختلال چشمی می تواند اکتسابی یا مادرزادی باشد. با وجود حجم زیادی از تحقیقات در این زمینه، هنوز درمان مشخصی برای کوررنگی وجود ندارد. تغییر در سبک زندگی، ما را به سمت بهره گیری از راهکار های مناسب و به روزتر سوق می دهد.

فناوری های سودمند و مفیدی مانند ژن درمانی، عینک های رنگی، لنزها، فیلترهای نوری، عینک های اپتوالکترونیک و بهره گیری از مزایای پیشرفته گوشی های هوشمند و رایانه ها، ازجمله راهکارهایی هستند کـه تا به امروز به کارگرفته شده است.

عینک های رنگی با فیلترهای رنگی برای اصلاح کوررنگی به طورگسترده مورد آنالیز نهاده شده است و حتی بـه صورت تجاری نیز در دسترس هستند. این عینک ها درحالی که برای بهبود درک رنگ به وسیله افراد کوررنگ موثر است، اما محدودیت هایی مانند هزینه بالا، حجیم بـودن و ناسـازگاری با سایر عینک های اصلاح بینایی را نیز در پی دارد.

در مطالعات اخیر پژوهشگران دانشگاه شهید بهشتی، لنزهای پلاسمونیک زیست سازگار و انعطاف پذیر دوبعدی مبتنی بر پلی دی متیل سیلوکسان، برای اصلاح کوررنگی پیشنهاد شده است. این لنزها بر روی کوررنگی قرمز و سبز، که متداول ترین نوع کوررنگی است، تاثیر ویژه ای دارند.

پلی دی متیل سیلوکسان یک ماده زیست سازگار، انعطاف پذیر و شفاف است که می تواند جایگزین خوبی برای ساخت لنزهای ﺗﻤاسی باشد. این ماده غیرسمی توجه بسیاری را در زمینه هایی مانند زیست شناسی، پزشکی و شیمی به خود جلب نموده است.

در آزمایش های اجرا شده، یک لنز دوبعدی منعطف و زیست سازگار مبتنی بر پلی دی متیل سیلوکسان بـا استفاده از یک طراحی کم هزینه و ساده براساس روش نانولیتوگرافی نرم با موفقیت ساخته شد و برای اصلاح کوررنگی قرمز و سبز مورد آنالیز نهاده شد. پایداری لنزهای ﺗﻤاسی پلاسمونیک ساخته شده در محلول سالین بافر فسفات مورد آنالیز نهاده شد و لنزهای پیشنهادی، پایداری مطلوبی را در این محلول از خود نشان دادند.

زیست سازگاری، هزینه کم، پایداری و روش ساخت ساده این لنزهای ﺗﻤاسی می توانـد بینش جدیدی در خصوص برنامه های اصلاح کوررنگی ارائه دهد.

ستاد فتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت از طرح های فناورانه و نوآورانه این حوزه، حمایت به عمل می آورد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 خرداد 1401 بروزرسانی: 12 خرداد 1401 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1777

به "لنزهای تماسی تازه به یاری درمان کوررنگی می آید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لنزهای تماسی تازه به یاری درمان کوررنگی می آید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید