مزایا و معایب تغذیه با شیر خشک برای نوزادان چیست؟

به گزارش دنیای راه راه، تغذیه با شیر خشک در شرایطی که پزشک شیر مادر را برای نوزاد منع کند و یا به دلیل بیماری و شرایط سخت مادر و ... باشد، برای نوزاد بلامانع است ولی به طور کلی جای شیر مادر و تاثیر آن بر سلامتی نوزاد را نمی گیرد. در این مقاله تمامی مزایا و معایب تغذیه با شیر خشک برای نوزادان و مادران، بیان شده است.

مزایا و معایب تغذیه با شیر خشک برای نوزادان چیست؟

نوزاد تازه متولد شده فقط سه خواسته از شما دارد: آغوش دریافت او توسط مادرش، تغذیه از سینه های مادر خود و امنیت. تغذیه با شیر مادر هر سه خواسته او را تامین می نماید.

پس از گذشتن مادر از مرحله زایمان، مرحله بعدی برای مادر، تغذیه نوزاد از شیر خود است. با توجه به ارزش های سنتی و فرهنگی، بیشتر مردم نوزاد را از شیر مادر محروم نمی نمایند؛ مگر در شرایطی که پزشک تغذیه نوزاد از شیر مادر را منع کند. با گذشت زمان و زیاد بودن مشغله مادر یا کار او در بیرون از خانه، مادر می تواند تغذیه با شیر خشک را به عنوان یک روش جایگزین، در نظر بگیرد.

فرمول شیر خشک چیست؟

اساساً فرمول شیر خشک باید شبیه به شیر مادر باشد. همه زنان قادر به فراوری شیر مورد احتیاج فرزند خود نیستند. بعضی از مادران تحت عمل جراحی سینه قرار می گیرند که شیر دادن برای آن ها مقدور نمی باشد. بعضی دیگر از مادران در مکان های شلوغ و پر رفت و آمد کار می نمایند و شیر دادن از سینه برای آن ها سخت است. به همین دلیل تغذیه با شیر خشک انجام می گردد.

تغذیه بعضی دیگر از نوزادان به دلیل مبتلا بودن به بیماری های خاص، با شیر خشک انجام می گردد. با این حال، ما نمی توانیم این واقعیت را نادیده بگیریم که شیر مادر برای غذای کودک ایده آل بوده و شیر خشک تنها یک غذای مصنوعی فراوری شده توسط انسان است.

شیر خشک چگونه آماده می گردد؟

پودر شیر که به عنوان شیر خشک شناخته می گردد به صورت پودر خشک بسته بندی می گردد. شیر خشک ترکیبی از پروتئین ها، آهن، قندها، چربی ها و ویتامین ها است و در شرایط بسیار استریلی فراوری می گردد. اگرچه مادرانی که به تازگی صاحب فرزند شده اند، ممکن است بخواهند فرمول مخصوص نوزاد خود را تهیه نمایند اما توصیه می گردد نوعی از شیر را انتخاب کنید که در آن تمامی مواد غذایی مفید جای داده شده است، تا کودک بتواند حدبیشتر مواد مغذی را دریافت کند.

بیشتر بدانید: بهترین نوع شیر خشک برای نوزادان چیست؟

مزایا و معایب تغذیه با شیر خشک چیست؟

مادران نمی دانند که چقدر تغذیه با شیر مادر برای نوزاد مفید است، با این حال فرمول تهیه شده شیر خشک نیز به گونه ای است که تمامی احتیاج های کودک در زمان رشد را بر طرف می نماید اما فاقد آنتی بیوتیک های مهمی است که شیر مادر برای مبارزه با عفونت ها در خود دارد.

تغذیه با شیر های خشک به مادر یاری می نماید تا بیشتر استراحت کند و بقیه اعضا خانواده نیز بتوانند به رشد کودک یاری نمایند. اما این نکته را در نظر داشته باشید که قیمت شیر خشک زیاد است و دوباره تاکید می کنیم که به هیچ عنوان جایگزین شیر مادر نمی گردد.

مزایای تغذیه با شیر خشک برای نوزادان

امروزه شیر خشک ها با بهترین مواد معدنی تهیه شده و جایگزین مناسبی برای شیر مادر هستند. اگرچه توصیه می گردد که شش ماه اول زندگی به طور انحصاری کودک از شیر مادر تغذیه کند، اما وقتی که مادر به علت شرایط شخصی یا پزشکی نمی تواند نوزاد خود را شیر دهد، باید از شیر خشک استفاده گردد. اما شیر خشک به هیچ عنوان نمی تواند فرمول شیر مادر را داشته باشد. در ادامه مزایای تغذیه با شیرهای خشک برای نوزادان بیان شده است:

  • مواد مغذی غنی شده: بعضی از شیر خشک ها به وسیله آهن، کلسیم و ویتامین ها غنی شده اند که در خصوص شیر مادر وجود این مواد مفید بستگی به مصرف رژیم غذایی مادر دارد. این مسئله با کم خونی نوزاد مبارزه می نماید و در عین حال وابستگی مادر به رژیم غذایی برای سلامت کودکش کمتر می گردد.
  • در هر زمان و هر کجا می توان نوزاد را تغذیه نمود: بیشتر ما شیر دادن نوزاد را در مکان های عمومی سخت می دانیم که به وسیله شیر خشک این مشکل حل می گردد. در حالی که شیر مادر باید از قبل با شیردوش دوشیده و ذخیره شده باشد، تا بتوان با شیشه شیر به کودک داد.
  • ناراحتی های نوک پستان را از بین می برد: سوزش در نوک پستان ها و ترشح خود به خودی شیر یک مسئله ناراحت نماینده برای مادران تازه کار است. تغذیه با شیر خشک این ناراحتی ها و دردها را از بین می برد.
  • تنها مادر تغذیه را برای نوزاد آماده نمی نماید: در صورتی که نوزاد از شیر مادر تغذیه کند، گاهی باید شیر را از سینه ها پمپاژ نمود و برای زمانی که نوزاد گرسنه است، به او داد. اما اگر شما خسته و یا مریض باشید چکار می کنید؟ به یاری شیر خشک این مشکل حل می گردد و هر کسی به غیر از مادر هم، به راحتی می تواند آن را تهیه کند و به نوزاد دهد.
  • محدودیت های مادران تازه کار را به حداقل می رساند: از آنجا که مواد مغذی از غذای خورده شده توسط مادر به نوزاد به وسیله شیر مادر منتقل می گردد، مادران باید در مصرف غذای خود احتیاط نمایند. به عنوان مثال، مصرف کافئین، الکل یا چای گیاهی باید محتاطانه مصرف گردد. شیر خشک مادر را از چنین محدودیت هایی آزاد می نماید.
  • به راحتی می توان مقدار مصرف شیر را اندازه گیری نمود: در مواردی که یک نوزاد مبتلا به بعضی از بیماری ها است باید تغذیه او تحت کنترل باشد، که اندازه گیری شیر خشک امکان پذیر است و این مشکل را رفع می نماید.

معایب تغذیه با شیر خشک برای نوزادان

شیر خشک داری چندین عیب است که در زیر آمده است:

  • گران است: برای شیر مادر هیچ هزینه ای نباید پرداخت کنید. اما شما شیر خشک را باید خریداری کنید. انواع شیر خشک در دسترس است که انتخاب آن ها سخت است. هزینه های جانبی تغذیه با شیر خشک، بطری و شیشه شیر نوزاد است. شیر خشک باید بهترین کیفیت را داشته باشد تا احتیاجهای کودک را رفع کند. همواره شیشه شیرهای دیگری نیز داشته باشید تا در صورت کثیف شدن از آن ها بهره ببرید.
  • باید همواره شیشه ها و سر شیشه ها را استریل کنید تا از آلودگی ها پاک گردد.
  • شیر باید قبل از تغذیه نوزاد گرم گردد و توسط مادر امتحان گردد تا داغ نباشد و کودک را نسوزاند. این درحالی است که شیر مادر همواره آماده است و احتیاجی به امتحان ندارد.
  • فرآیند تهیه گرم نمودن شیر، انتقال به شیشه شیر و غیره مشکل است.
  • شیر خشک فاقد آنتی بادی های ضروری و هورمون رشد است: این هورمون ها به طور طبیعی در شیر مادر وجود دارد و مادرانی که از شیر خشک برای تغذیه نوزاد استفاده می نمایند، نوزاد آن ها از این آنتی بادی ها و هورمون ها محروم می گردد. همچنین تغذیه با شیر خشک خطر ابتلا به عفونت و دیگر بیماری ها را در بچه ها افزایش می دهد.
  • شیر خشک نسبت به شیر مادر به راحتی هضم نمی گردد: شیر مادر چون از مواد طبیعی مغذی ساخته شده است نسب به شیر خشک که مصنوعی ساخته می گردد، راحتتر هضم می گردد. شیر خشک باعث می گردد که کودک کوچک شما ناراحتی معده بگیرد و مواردی نظیر گاز معده و یبوست در نوزادان مشاهده گردد.
  • حذف ارتباط بین مادر و نوزاد: شیر دادن به نوزاد باعث ایجاد عشقی عمیق و رابطه عاطفی بین نوزاد و مادر می گردد. بدین صورت که نوزاد هنگام شیر خوردن به سینه مادر چسبیده و هنگامی که شیر را از پستان به دهان خود مک می زند، چشم هایش در چشم های مادرش است که او را در آغوش گرفته است. تغذیه با شیر خشک این عشق و ارتباط عمیق بین نوزاد و مادر را از بین می برد.

آیا می توان هر دو نوع شیر را برای نوزاد استفاده نمود؟

کارشناسان تاکید می نمایند که در 5 ماه اول تولد، نوزاد باید فقط از شیر مادر تغذیه کند و سپس در صورت امکان تا 12 ماهگی به کودک خود شیر بدهند. در مواردی خاص نظیر بعضی بیماری ها، باید تغذیه با شیر خشک انجام گیرد که بهتر است فرمول شیر خشک توسط پزشک انتخاب گردد.

در مواردی که شیر مادر برای نوزاد کافی نیست، تغذیه با شیر خشک نیز انجام می گردد. در صورتی که یک کودک قبل از 12 ماهگی از شیر گرفته گردد، باید با مواد غذایی غنی شده با آهن، احتیاج نوزاد را رفع نمود. توصیه می گردد که از شیر گاو یا پاستوریزه استفاده نکنید.

اگر چه تصمیم شخصی مادر است که تغذیه با شیر خشک یا شیر خود را برای نوزاد انتخاب کند. اما بیشتر موسسات و پزشکان توصیه می نمایند که بهتر است تا 6 ماهگی شیر مادر برای تغذیه نوزاد استفاده گردد.

مزایای تغذیه با شیر مادر فقط برای کودک نیست. بلکه مزایای بسیاری نیز برای مادر دارد. به عنوان مثال شیر دادن مادر به نوزاد باعث آرام شدن مادر می گردد. همچنین برای کاهش وزن مادر نیز مناسب است. از مزایای دیگر تغذیه با شیر مادر، کاهش سرطان پستان و سرطان تخمدان برای مادر است.

اگر چه تغذیه با شیر مادر ممکن است انتخاب همه والدین نباشد اما باز هم بهترین انتخاب برای نوزاد تغذیه با شیر مادر است.

برگرفته از: beingtheparent

منبع: setare.com
انتشار: 28 بهمن 1399 بروزرسانی: 28 بهمن 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1163

به "مزایا و معایب تغذیه با شیر خشک برای نوزادان چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایا و معایب تغذیه با شیر خشک برای نوزادان چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید