مطالعات تازه علمی درباره خواص عسل

به گزارش دنیای راه راه، توصیف خان پژوهشگر علوم تغذیه در دانشکده پزشکی تمرتی دانشگاه تورنتو در بیانیه ای مطبوعاتی گفته است: این نتایج شگفت آور است، زیرا عسل حدود 80 درصد قند دارد. ما نمی گوییم که اگر در حال حاضر از شکر اجتناب می کنید باید آغاز به خوردن عسل کنید. با این وجود، اگر از شکر، شربت یا شیرین کننده دیگری استفاده می کنید تغییر آن قند ها با عسل ممکن است خطرات متابولیک قلبی را کاهش دهد.

مطالعات تازه علمی درباره خواص عسل

به گزارش خبرنگاران به نقل از فاکس نیوز، نویسندگان این مقاله افزوده اند: عسل ترکیب پیچیده ای از قند ها (معمول و کمیاب)، اسید های آلی، آنزیم ها، پروتئین ها، اسید های آمینه، مواد معدنی، ویتامین ها و مواد فعال زیستی است که به وسیله زنبور های عسل از شهد گل ها ساخته می شوند. عسل و شکر هر دو کربوهیدرات هستند. این بدان معناست که هر دو ماده از گلوکز و فروکتوز ساخته شده اند، اما هر کدام دارای پروفایل های مغذی، بافت و طعم متفاوتی هستند.

عسل از بعضی جنبه های تغذیه ای سالم تر معرفی می گردد. با این وجود، شکر ممکن است بر اساس طعم و ارزان بودن ترجیح داده گردد. شیرین نماینده ها به طور کلی اغلب ناسالم در نظر گرفته می شوند، اما مصرف مقادیر کم نباید باعث ایجاد عوارض در بین بیشتر افراد گردد. بنابراین، نباید از آن ترسید. با این وجود، هنگامی که افراد بیش از حد از این مواد مصرف می نمایند ممکن است تغییرات قابل توجهی در قند خون، احساس ناراحتی گوارشی یا افزایش خطر پوسیدگی دندان را تجربه نمایند.

بعضی از افراد ممکن است واکنش آلرژیک به اجزای خاصی از عسل داشته باشند و عسل برای نوزادان با سن کمتر از 12 ماه بی خطر نیست. طبق نتایج تحقیقات پیشین مصرف زیاد قند های آزاد به افزایش چاقی، دیابت نوع 2 و بیماری قلبی دامن می زند. در دستورالعمل های رژیم غذایی برای آمریکایی ها توصیه شده که بیش از 10 درصد از کل کالری روزانه از شکر تامین گردد و این شامل عسل نیز می گردد.

پژوهشگران تورنتو بررسی سیستماتیک و متا بررسی 18 کارآزمایی بالینی را انجام دادند که بیش از 1100 شرکت نماینده را شامل می شد. آنان قصد داشتند تاثیر عسل بر عوامل خطر قلبی و متابولیک را مشخص نمایند.

خان می گوید: در مطالعه ، ما نتایج تمام آزمایش های انسانی اجرا شده روی عسل را که به بیماری های متابولیک پرداخته بودند ترکیب کردیم. او می افزاید: ما توانستیم مطالعاتی را ارزیابی کنیم که در خصوص عسل های شبدر، گل رابینیا و انواع فرآوری آن گزارش شده بود که برای چندین پیامد متابولیک برای این انواع گل و هم چنین برای عسل خام مفید بودند. مصرف عسل با سطوح پایین تر قند خون ناشتا، کلسترول و تری گلیسیرید مرتبط بود.

او می گوید اندازه کاهش گلوکز و کلسترول از نظر بالینی بسیار کم بود. او می افزاید: کاهش گلوکز 0.2 میلی مول در لیتر بود که بسیار ناچیز است اگرچه بی اهمیت نیست. در خصوص کلسترول هم که 0.18 میلی مول در لیتر کاهش یافت. این کاهش در مقایسه با دارو ها نیز اندازه چشمگیری نیست. با این وجود، نتایج نشان می دهند که مصرف عسل هیچ ضرری ندارد و کاهش اندک گلوکز و کلسترول پس از مصرف آن نیز می تواند در دراز مدت مفید باشد.

خان اشاره می نماید که تفاوتی بین عسل فرآوری شده و خام در فواید سلامتی وجود دارد. او می گوید: فرآوری متعارف عسل شامل صاف کردن و فیلتر کردن و سپس حرارت دادن برای مدت کوتاهی برای کاهش رطوبت است.

او می افزاید: این موضوع امکان دستکاری آسان تر عسل را فراهم می نماید، اما در واقع به عسل آسیب می رساند و بسیاری از ترکیبات زیست فعال آن اثر خود را از دست می دهند. عسل خام صاف می گردد، اما حرارت داده نمی گردد.

خان می گوید یکی از محدودیت های اصلی مطالعه آن بوده که نتایج به علت در دسترس بودن داده ها محدود بودند. او می افزاید: بسیاری از انواع عسل وجود دارند که هیچ مطالعه انسانی بر روی آن انجام نشده است. بنابراین، ما نتوانستیم آن موارد را ارزیابی کنیم.

محدودیت دیگر این بود که در بسیاری از مطالعات اجرا شده از عسل چند گلی استفاده شده بود که یک عسل مخلوط است و نمی توان دانست از چه منبع گلی هستند. خان می افزاید: مطالعات بیش تری از منابع منحصر به فرد تک گل مورد احتیاج است.

خان پیشنهاد می نماید عسل خام را از زنبورداران محلی یا مزارع زنبور عسل تهیه کنید. او می افزاید: هر گونه عسل گل مانند عسل های گیاه شبدر و هم چنین عسل رابینیا را می توان خریداری کرد. عسل رابینیا معمولا با نام عسل اقاقیا به فروش می رسد.

این مطالعه از نقطه نظر علمی قوی است، اما پیش از آن که بتوانیم به طور گسترده تر ثابت کنیم که تاثیر مصرف عسل بر کنترل قند خون و سطوح چربی وجود دارد به مطالعات بیش تری احتیاج داریم.

منبع: فرارو
انتشار: 24 دی 1401 بروزرسانی: 24 دی 1401 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1917

به "مطالعات تازه علمی درباره خواص عسل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مطالعات تازه علمی درباره خواص عسل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید