ملانوری: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نمی تواند فعالیت کند ، دشمن به دنبال پمپاژ ناامیدی است

به گزارش دنیای راه راه، دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب گفت: حضور حداکثری به این دلیل که مشارکت گسترده نشان از مشروعیت نظام و پشتیبانی مردم از آن دارد و باعث ناامیدی دشمنانی می شود که امروزه به دنبال پمپاژ بی انگیزگی و جدا کردن مردم از نظام هستند.

ملانوری: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نمی تواند فعالیت کند ، دشمن به دنبال پمپاژ ناامیدی است

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرنگاران، حمید ملانوری شمسی، دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب صبح امروز در نشست خبری با اهالی رسانه ضمن اشاره به برگزاری چهاردهمین جلسه ماده 10 احزاب گفت: در ایام مربوط به انتخابات مجلس به سر می بریم و کمتر از دو ماه دیگر شاهد برگزاری انتخابات خواهیم بود.

وی با اشاره به ضرورت مشارکت جدی مردم در عرصه های مختلف به عنوان یکی از اهداف انقلاب اسلامی و اهمیت انتخابات برای نظام، رهبری و قوای سه گانه کشور خاطر نشان کرد: در موضوع انتخابات پیشرو دو موضوع حائز اهمیت است؛ اول مشارکت و حضور حداکثری به این دلیل که مشارکت گسترده نشان از مشروعیت نظام و پشتیبانی مردم از آن دارد و باعث ناامیدی دشمنانی می شود که امروزه به دنبال پمپاژ بی انگیزگی و جدا کردن مردم از نظام هستند؛ به همین خاطر مردم باید حضور در انتخابات را جدی بگیرند.

وی در خصوص نقش احزاب در این باره ادامه داد: در این خصوص نباید از نقش احزاب غافل شد؛ چراکه یکی از ارکان اگاهی بخشی و بالا بردن سطح برای انتخاب بهتر کنندگان هستند تا مجلسی کارامد داشته باشیم.

ملانوری دیگر موضوع مهم در خصوص انتخابات مجلس را توجه به انتخاب درست عنوان کرد و گفت: برای انتخابات مجلس جمع کثیری احساس تکلیف و توانایی کرده و ثبت نام کردند؛ در این باره هم احزاب و هم داوطلبین باید با نیت مشارکت حداکثری وارد انتخابات شده و به قانون توجه داشته باشند.

به همین خاطر احزاب و گروه های سیاسی برای فعالیت از یک طرف باید قانون اساسی و قانون فعالیت احزاب را مورد توجه قرار دهند و از یک طرف به اساسنامه و مرام نامه ای که بر اساس آن تشکیل شدند توجه کنند.

ملانوری همچنین با اشاره به امکان فعالیت سیاسی و انتخاباتی صرفا برای احزاب دارای پروانه فعالیت گفت: در حال حاضر 116 حزب دارای پروانه فعالیت هستند و ممکن است چند حزب دیگر نیز پروانه فعالیت دریافت کنند و 8 جبهه نیز وجود رسمی و قانونی دارند؛ بجز این تعداد افراد با عناوین و نام های دیگر مجاز به فعالیت سیاسی نیستند و در صورت مشاهده برخورد می شود.

دبیر کمیسیون ماده ده احزاب در ادامه نام 8 جبهه ای که به اطلاع کمیسیون رسیده است را اینطور عنوان کرد: جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با نام اختصاری جمنا، جبهه هماهنگی اصولگرایان استان قم، جبهه هماهنگی اصلاحات، جبهه اصلاحطلبان ایران اسلامی، جبهه پیشرفت رفاه و عدالت، جبهه مستقلین و اعتدالگرایان ایران، جبهه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی و جبهه ایستادگی؛ که این 8 جبهه به اطلاع کمیسیون رسیده ولی دیگر عناوینی مانند جبهه پایداری، جبهه پیروان خط امام و رهبری و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به اطلاع کمیسیون نرسیده و نمی توانند فعالیت کنند.

وی با اشاره به نبود محدودیت برای تشکیل جبهه و ائتلاف گفت: طبق قانون، جبهه از ائتلاف احزاب تشکیل می شود و تشکیل جبهه باید به اطلاع کمیسیون برسد تا فعالیت شان قانونی باشد؛ چون درباره تعداد احزاب برای تشکیل جبهه قانون سکوت کرده از دو حزب به بالا می توانند برای تشکیل جبهه ائتلاف کنند.

ملانوری در ادامه در خصوص گزارش پرداخت یارانه به احزاب نیز تشریح کرد: یکی از منابع مالی احزاب بودجه دولتی آن هاست که در سال 96 دوباره فعال شد و به همین منظور برای همان سال 2 میلیارد تومان در اختیار خانه احزاب قرار گرفت؛ احزاب نیز باید گزارش نحوه هزینه کرد خود را اعلام کنند تا از دریافت یارانه سال های بعد محروم نشوند.

وی با اشاره به اینکه 103 حزب مشمول دریافت یارانه سال 96 شدند اضافه نمود: از این تعداد به 73 حزب از سمت خانه احزاب یارانه اختصاص پیدا کرده و به 30 حزب باقی مانده نیز اختصاص می یابد و به 5 حزب کمتر از مقدار مقرر پرداخت شده که تکمیل میشود و این مقدار برای هر یک از احزاب 18 میلیون و 446 هزار تومان بوده که در واقع در سال 96 همه احزاب به طور مساوی بودجه دریافت کردند.

دبیر کمیسیون ماده ده احزاب با اشاره به کاهش این بودجه در سال 97 گفت: برای سال 97 ، 600 میلیون در نظر گرفته شده بود که سهم هر حزب ملی شش میلیون و سهم هر حزب استانی سه میلیون است که دریافت آن منوط به ارائه گزارش هزینه کرد آن بستگی دارد؛ همچنین 48 میلیون تومان از این مقدار در اختیار خانه احزاب قرار می گیرد که 30 میلیون آن برای هزینه های جاری خانه احزاب بوده و 18 میلیون دیگر باید در اختیار خانه احزاب استانی قرار گیرد.

ملانوری در پاسخ به سوال خبرنگار خبرنگاران مبنی بر تضاد وجود بودجه دولتی برای احزاب و تعداد بالای احزاب با فلسفه وجود حزب و رقابت حزبی گفت: لزوم تخصیص بودجه به احزاب طبق قانون است که تلاش میکنیم در جلسات آینده به راه های درآمد زایی احزاب نیز بپردازیم.

اما در خصوص تعداد احزاب در سال 95 قانونی در مجلس تصویب شد که معیارهایی را برای احزاب تعریف می کرد و بر اساس آن از مجموع احزاب تنها 110 حزب توانستند بر طبق این قانون باقی بمانند و چیزی در حدود 145 تعداد از مجموع احزاب کاهش پیدا کردند؛ باید به سمت جامعیت احزاب پیش برویم و وجود جبهه ها به این موضوع کمک می کند .

وی بررسی شرایط دو حزب راه ملت و سفیران انقلاب اسلامی را دیگر موضوع جلسه کمیسیون ماده ده احزاب عنوان کرد و گفت: بررسی اصلاحات مرامنامه و اساسنامه و صلاحیت اعضای شورای مرکزی حزب راه ملت و شرایط حزب سفیران انقلاب اسلامی به جلسه بعد کمیسیون موکول شد اما صلاحیت مسئولین شعب 14 حزب در قم مورد بررسی و تایید قرار گرفت که عناوین آن به شرح زیر است:

جمعیت پیروان حضرت زینب (س)

حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی

جمعیت زنان مسلمان نواندیش

سازمان معلمان ایران

حزب اعتدال و توسعه

مجمع نیروهای خط امام

خانه پرستاران

مجمع اسلامی کارکنان بانک ها

حزب کارگزاران سازندگی

جمعیت اسلامی فرهنگیان

مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی

مجمع دانش آموختگان ایران اسلامی

جمعیت حامیان کشاورزی ایران

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 362

به "ملانوری: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نمی تواند فعالیت کند ، دشمن به دنبال پمپاژ ناامیدی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ملانوری: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نمی تواند فعالیت کند ، دشمن به دنبال پمپاژ ناامیدی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید