مهدوی کیا: کره و ژاپن جای ایران را در لیگ های معتبر اروپایی گرفته اند ، فرزند خانواده مرفه، فوتبالیست بزرگی نشده است

به گزارش دنیای راه راه، پیشکسوت تیم ملی فوتبال ایران گفت: کشور های کره و ژاپن به دلیل اهمیت دادن به فوتبال پایه جای ایران را در اروپا گرفته اند.

مهدوی کیا: کره و ژاپن جای ایران را در لیگ های معتبر اروپایی گرفته اند ، فرزند خانواده مرفه، فوتبالیست بزرگی نشده است

با ما سفر کنید و با تور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه ورزشی خبرنگاران، مهدی مهدوی کیا پیشکسوت تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه پرسپولیس درباره مسائل فوتبال پایه در ایران اعلام کرد: به نظر من شرایط در گذشته بهتر بود و عشق و علاقه بیشتری در بحث فوتبال پایه وجود داشت. متاسفانه زمانیکه فوتبال ایران در عمل نه، اما در حرف حرفه ای شد و پول به آن آمد، خیلی از مسائل کنار رفت. مسائل زیادی در این بحث داریم و با وجود زحماتی که خیلی از مربیان و مسئولان در فوتبال پایه می کشند و اقدام های خوبی هم که انجام می گردد منتهی آموزش، عشق و علاقه در زمان ما بهتر بود.

او اضافه کرد: متاسفانه باشگاه های عظیمی مانند بانک ملی، هما، راه آهن که بازیکن های خوبی را تحویل فوتبال ملی می دادند، تعطیل شدند. بخش عظیمی از افرادی که در این رده فعالیت می نمایند، دنبال درآمدزایی هستند. متاسفانه خیلی شرایط نسبت به گذشته متفاوت شده است. زمان دوری نمی رویم. حدود 20 سال پیش نزدیک به 12،13 بازیکن در بوندسلیگا آلمان و سایر لیگ های معتبر داشتیم و این موضوع نشان می دهد در فوتبال پایه مان به خوبی کار نموده بودیم که توانستیم استعداد های مان را به لیگ های معتبر اروپایی برسانیم.

مهدوی کیا توضیح داد: می بینید که ژاپن جای ما را در فوتبال آسیا گرفت و کره جنوبی که در آن موقع هم قوی بود همچنان قدرتمندتر می گردد. در این 20 سال جای آن ها با ما عوض شد. به دلیل اینکه به فوتبال پایه اهمیت می دهند، بازیکنان این کشور ها جایگزین نفرات ایرانی در لیگ های معتبر جهان شدند. باید دید ما چه هزینه ای برای تیم های عظیمسالان می کنیم و چه مقدار به تیم های پایه اهمیت می دهیم. بار ها خبر هایی شنیده ایم که بسیاری از باشگاه های عظیم حتی ریالی به مربیان تیم های پایه خود پرداخت ننموده اند. در این شرایط مربی چگونه و با چه دلگرمی ای کار کند. در کل فکر می کنم زمانیکه ما در سن 14،15 سالگی بودیم، شرایط نسبت به حالا خیلی بهتر بود.

او اضافه کرد: در سال های اخیر والدین تمایل و رغبت بیشتری برای فوتبالیست شدن فرزندان خود نسبت به 2 تا 3 دهه قبل دارند، اما فوتبال پایه ایران شرایط مناسبی نسبت به آن موقع ندارد. مربی تیم فوتبال هامبورگ آلمان درباره دلیل این موضوع گفت: در زمانیکه ما فوتبال مان را آغاز کردیم، بسیاری از خانواده ها مخالف فوتبالیست شدن فرزندان شان بودند، اما اکنون برعکس شده و خانواده ها برای فوتبالیست شدن فرزندان خود، حامی آن ها هستند. فکر می کنم افراد زیادی از این موضوع سوء استفاده می نمایند. باشگاه های عظیم تیم های پایه خود را رها نموده و امکانات مناسبی در اختیار آن ها قرار نمی دهند.

او اضافه کرد: این باشگاه ها به مربی پایه شان می گویند تیم را خودت بچرخان. شاید این مربی 9 تا 10 استعداد خوب در اختیار داشته باشد، اما سایر بازیکنان با پول وارد تیم می شوند. یکی از مسائل عظیم ما در رده پایه این است که بسیاری از بازیکنان شاغل در این حوزه شرایط اقتصادی خوبی دارند و به همین دلیل جای بازیکنان مستعد را می گیرند. این یکی از معضلات عظیم ما است و اگر می خواهیم دست کم در سطح فوتبال پایه آسیا حرفی برای گفتن داشته باشیم باید به نخبگان و نفرات مستعد بها بدهیم. اگر کسی استعداد ندارد نباید وارد چرخه گردد، اما برعکس شده و بسیاری از نفرات مستعد، راهی به فوتبال پیدا نمی نمایند.

مهدوی کیا با اشاره به تاسیس آموزشگاه کیا گفت: یکی از دلایلی که این آموزشگاه را ایجاد کردم همین موضوع بود. نوجوان ها و جوان های زیادی پیش از تشکیل این آموزشگاه به من مراجعه نموده و می گفتند به دلیل بی پولی و خانواده فقیرمان نمی توانیم وارد تیمی شویم. درحالیکه فوتبال برای قشر ضعیف جامعه است.

کاپیتان اسبق تیم ملی فوتبال ایران درباره اینکه آیا از بین بازیکنانی که با پول وارد فوتبال شده اند، نمونه ای هم بوده که به یک فوتبالیست حرفه ای تبدیل گردد، گفت: اگر در طول تاریخ را نگاه کنید هیچگاه فرزند یک خانواده مرفه نتوانسته فوتبالیست عظیمی گردد چراکه فوتبال برای قشر ضعیف و بچه هایی است که با وجود نداشتن پول و امکاناتی مانند کفش، با تمام توان شان کار نموده و زحمت کشیده اند. بچه ای که از سنین کودکی تمام امکانات را در اختیار داشته و 5،6 جفت کفش برند بپوشد به جایی نمی رسد.

او اضافه کرد: راه به سمت و سویی رفته که چنین موضوعی در فوتبال پایه ما رخنه نموده و مدتی است که استعداد نابی در سطح فوتبال پایه نمی بینم. امیدوارم باشگاه های عظیم فوتبال ایران این فرایند را تغییر داده و به تیم های پایه توجه نمایند. اکنون می بینید یک روز پیش از بازی تیم های عظیم حاضر در لیگ قهرمانان اروپا، تیم جوانان این باشگاه ها به مصاف هم می فرایند. این طرحی است که در فوتبال پایه اروپا ایجاد شد و به صورت مثال اگر قرار باشد بایرن مونیخ با منچستریونایتد بازی کند، یک روز قبل باید تیم های جوانان 2 باشگاه با هم بازی نمایند. به همین دلیل آن ها باید برای تیم های پایه شان هم سرمایه گذاری نمایند.

مهدوی کیا ادامه داد: من به کنفدراسیون فوتبال آسیا پیشنهاد کردم چنین موضوعی در این قاره هم اتفاق بیفتد، اما می دانید در فوتبال آسیا شرایط اقتصادی چندان مناسب نیست و البته سختی زیادی هم برای رفت و آمد تیم ها در سطح قاره وجود دارد به شکلی که تیم های عظیمسالان هم گاهی برای سفر به یک کشور دیگر با مشکل روبرو هستند. به همین دلیل خیلی سخت است تیم جوانان باشگاه های آسیایی با هم بازی نمایند.

او اضافه کرد: البته می توانیم در لیگ خودمان چنین طرحی را اجرا کنیم و اگر قرار است پرسپولیس با ذوب آهن بازی کند، یک روز قبل تیم جوانان این باشگاه ها به مصاف هم بفرایند. این موضوع سبب سرمایه گذاری باشگاه ها در فوتبال پایه می گردد و البته آن ها مجبور هستند چنین کاری انجام بدهند چراکه در غیر این صورت آبروریزی عظیمی ایجاد می گردد. چنین برنامه هایی سبب بها دیدن تیم های پایه خواهد شد و البته بازیکنان تیم جوانان در ادامه به تیم اصلی تزریق می شوند. متاسفانه مشکل عظیم ما این است که بازیکن سازی کم شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 696

به "مهدوی کیا: کره و ژاپن جای ایران را در لیگ های معتبر اروپایی گرفته اند ، فرزند خانواده مرفه، فوتبالیست بزرگی نشده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهدوی کیا: کره و ژاپن جای ایران را در لیگ های معتبر اروپایی گرفته اند ، فرزند خانواده مرفه، فوتبالیست بزرگی نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید