واکنش فوق سریع به پرخوری

به گزارش دنیای راه راه، محققان استرالیایی اخیرا نتایج پژوهشی را در نسخه اینترنتی نشریه دیابت شناسی منتشر کردند که اولین مطالعه از این نوع به شمار میرود. آنها نشان دادند افراد سالمی که ژن های مستعد دیابت نوع 2 را دارند نسبت به افرادی که فاقد این ژن ها هستند در یک برنامه غذایی پرکالری مقدار بیشتری افزایش وزن پیدا می نمایند. این پروژه

واکنش فوق سریع به پرخوری

واکنش فوق سریع به پرخوری

نویسنده:دکتر مهران صالحیان

محققان استرالیایی اخیرا نتایج پژوهشی را در نسخه اینترنتی نشریه دیابت شناسی منتشر کردند که اولین مطالعه از این نوع به شمار میرود. آنها نشان دادند افراد سالمی که ژن های مستعد دیابت نوع 2 را دارند نسبت به افرادی که فاقد این ژن ها هستند در یک برنامه غذایی پرکالری مقدار بیشتری افزایش وزن پیدا می نمایند. این پروژه تحقیقاتی در انستیتو تحقیقات پزشکی گاروان در سیدنی به انجام رسیده است. آنها در طول 28 روز یک رژیم غذایی سنگین را همچون شب های کریسمس شبیه سازی کردند. در این اردوی 28 روزه 17 فرد سالم با سابقه خانوادگی دیابت نوع2 در کنار 24 فرد دیگر و بدون این سابقه حضور یافتند. هر یک از افراد باید روزانه 1250 کالری بیشتر از انرژی پایه مورد احتیاج خود دریافت می کرد. مقدار کالری دریافتی به دقت و با دستگاه های پیشرفته میزان گیری می شد. برای دریافت این مقدار کالری اضافه از اسنک های پرچرب، شکلات های شیرین و چیپس و تنقلات دیگر استفاده می شد.

و اما در آن سوی میدان، تیم تحقیقاتی وزن، توزیع چربی و مقدار انسولین خون این افراد را در شروع پروژه، روز سوم و روز بیست و هشتم میزان گیری کردند.

در انتها این دوره، نتایج حاکی از آن بود که افراد با سابقه خانوادگی مثبت به طور میانه یک کیلوگرم بیشتر از بقیه اضافه وزن پیدا نموده اند. (4/3 کیلوگرم در مقابل 2/2 کیلوگرم). اما نکته جالب توجه آن بود که تنها 3 روز پس از شروع این رژیم، وقتی هنوز هیچ تغییر محسوسی در وزن افراد رخ نداده بود، مقدار انسولین خون افراد با سابقه مثبت به مقدار بیشتری افزایش نشان می داد.

دکتر بونت، دکتر هایلبرون و پروفسور کامپل این یافته تازه را مستقیما و به صورت آنلاین انتشار داده اند.

پروفسور کامپل در خصوص نتایج این پروژه می گوید: افراد با سابقه مثبت خانوادگی دیابت نوع 2 در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری هستند. این یک یافته تازه نیست و پیش از این هم بارها به اثبات رسیده است اما ما می خواستیم فرایند پیدایش این بیماری را وقتی چنین افرادی هنوز سالم و جوان هستند به نمایش درآوریم. این مطالعه به روشنی نشان داد که بدن ما با چه سرعتی نسبت به پرخوری وارد واکنش می گردد و این اتفاق تا چه میزان ای برای افراد مستعد خطرناک است. هر چند ما از شروع وجود اختلاف معیارهای مورد میزان گیری مان را در گروه حدس می زدیم اما وجود این مقدار تفاوت ما را هم شگفت زده کرد.

اولین نشانه های آزمایشگاهی ابتلای یک فرد به دیابت با مقاومت به انسولین شروع می گردد. در این حالت بافت های مصرف نماینده گلوکز در بدن نسبت به اثرات انسولین مقاوم می شوند و در نتیجه قند موجود در خون را به درون سلو ل های خود نمی کشند. تجمع قند در خون موجب افزایش بافت چربی در بدن می گردد. علاوه بر این سلول های سازنده انسولین در لوزالمعده هم با افزایش قندخون بیشتر از قبل تحریک می شوند و با شدت تمام به فراوری انسولین می پردازند. این فرایند آن قدر ادامه می یابد تا سلول های لوزالمعده خسته و از کار افتاده می شوند. این درست لحظه شروع تظاهرات بالینی بیماری دیابت است. هر چند به گفته دکتر بونت: با پیگیری های به موقع یک دهه قبل از این اتفاق می توان حالت مقاومت به انسولین را تشخیص داد و اقدام پیشگیرانه را شروع نمود.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 7 مهر 1400 بروزرسانی: 7 مهر 1400 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1534

به "واکنش فوق سریع به پرخوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش فوق سریع به پرخوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید