پیمان تجارت آزاد با اروپا یک گام به اجرا نزدیک شد

به گزارش دنیای راه راه، به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، بعدازاینکه اروپا اختلافات داخلی خود برای اجرای توافق تجارت آزاد بین کانادا و اتحادیه اروپایی را حل کرد، جاستین ترودو نخست وزیر کانادا به بلژیک سفر کرد و در روز یکشنبه پیمان تجارت آزاد بین کانادا و اروپا یا CETA را امضا کرد. باوجوداینکه کریستیا فریلند، وزیر تجارت کانادا لایحه ای را آماده نموده است که به مجلس این کشور بدهد تا این معاهده اجرایی گردد، به نظر می رسد کانادا باید در انتظار بماند که آیا مجلس اروپا این معاهده را تصویب می نماید یا خیر. بعدازاین که قانون در مجالس کانادا و اتحادیه اروپا تصویب شد، بیشتر تعرفه ها برداشته می گردد. هر دو طرف اعلام نموده اند که این معاهده در ابتدای سال آینده میلادی به قانون تبدیل می گردد.

پیمان تجارت آزاد با اروپا یک گام به اجرا نزدیک شد

حامیان این قرارداد اعلام نموده اند که پیمان CETA تجارت دو طرف را تا 20 درصد افزایش خواهد داد. اما این به شرطی است که صادرنمایندگان کانادایی - که منتقدان بیان می نمایند به شدت دراین باره نگران و ترسو هستند- کوشش بیشتری از خود نشان دهند.

فریلند به خبرنگاران گفت: دولت در حال حاضر به شدت تمرکز خود را بر روی این مسئله قرارداده است که با صادرنمایندگان همکاری داشته باشد اما دولت باید اطمینان حاصل کند که صادرنمایندگان فرصت های صادراتی به اروپا را به خوبی شناسایی می نمایند.

گروهی به نمایندگی از مدیران عامل شرکت های مختلف مالی بیان نموده است که برای محقق شدن این اهداف، فریلند باید رویکردی بسیار تهاجمی و فعال برای یاری به شرکت های کوچک و متوسط داشته باشد در غیر اینصورت پیمان تجارت آزاد بین اروپا و کانادا به نفع اقتصاد کانادا نخواهد بود.

از سوی دیگر تصویب کامل این طرح احتیاج به رأی همه 28 کشور عضو اتحادیه دارد که می تواند برای قانونی شدن سال ها طول بکشد. چالش دیگر اتاوا تقاضا برای جبران خسارت از سوی کشاورزان است که از واردات بی رویه در این خصوص می ترسند. فریلند دراین باره گفت که وزرای مالی در این خصوص تصمیم می گیرند که واردات و میزان تولیدات کشاورزی تا چه حد باشد.

اتاوا به صورت جداگانه تعهد داده است که محدودیت های صدور ویزا برای شهروندان بلغاری و رومانی را از ابتدای ماه دسامبر سال 2017 میلادی بردارد. هر دو کشور این توافق را به این خاطر امضا کردند تا زمینه برای رأی مثبتشان به این معاهده فراهم گردد.

زمانی که مجلس اتحادیه اروپا این طرح را تصویب کند، 98 درصد توافق به اجرا گذاشته می گردد. یکی از عظیم ترین برندگان این معاهده صنعت گاوداری کانادا است که شاهد افزایش صادرات به اروپا خواهد بود. این صنعت از صادرات هزار تن گوشت گاو به 65 هزار تن می رسد. بااین حال بسیاری از برداشته شدن تعرفه ها بین کانادا و اتحادیه اروپا نگرانی دارند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 574

به "پیمان تجارت آزاد با اروپا یک گام به اجرا نزدیک شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیمان تجارت آزاد با اروپا یک گام به اجرا نزدیک شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید