کاروانسرای دیرگچین

به گزارش دنیای راه راه، دیرگچین، کاروانسرایی پرشکوه است که در دل پارک ملی کویر واقع شده و در متون تاریخی به نام های دژ کردشیر، دیرالجص، قصرالجص، قصرگچ و قلعه دیر نیز خوانده شده و به عنوان منزل گاهی بسیار مهم در مسیر یکی از راه های باستانی منزلگاه های ایران بوده است.

کاروانسرای دیرگچین

کاروانسرای دیرگچین در دوره های مختلف از جمله دوران صفویه و قاجار مورد بازسازی و بازسازی قرار گرفته است. در بیشتر منابع و متون از این بنا به عنوان مادر کاروانسراهای ایران نام برده شده است. با توجه به طرح احداث جاده اصلی گرمسار به قم که از نزدیکی این بنا می گذرد، اداره کل میراث فرهنگی استان تهران از آبان ماه امسال کار پاکسازی و بازسازی این بنا را به منظور تبدیل آن به یک مکان توریستی و گردشگری شروع نموده است.

شایان ذکر است این بنا که محققان قدمت آن را مربوط به دوران ساسانی - صفوی می دانند در حال حاضر به محل نگهداری احشام روستاییان محل تبدیل شده و مالکیت آن نامشخص است.

معماری

دیرِ گچین، کاروانسرایی ست با پلان منظم چهار ایوانی و مربعی، با مساحت تقریبا صد در صد متر. وسعت محوطه کاروانسراى دیرگچین به 12 هزار مترمربع مى رسد که بناى کاروانسرا با وسعتى حدود 8 هزار مترمربع در میان آن احداث شده است. پی بنا در دوره ساسانی گذاشته شده و ساختمان، در دوره صفوی کامل شده است. چهار برج در رئوس ساختمان و دو نیم برج در ورودی بنا - بخش جنوبی - قرار دارند. پایه هاى این کاروانسرا متعلق به یک آتشکده در دوران ساسانى بوده که در زمان صفویه از قلعه به کاروانسرا تغییر کاربرى یافته است. این کاروانسراى چهار ایوانه به علت وزش بادهاى کویرى در ضلع شمال شرقی، جنوب غربى احداث شده است. این بناى قدیمى داراى 43 حجره، ایوان شاه نشین، حیاط خلوت و 8 شترخانه، داراى منظر شاهى و 2 مغازه براى نگهدارى کالا، حمام و مسجد است. بنای اصلی آن دارای پلان مربع بوده که در چهار گوشه دارای چهار طاق نماست و ورودی آن مستطیل شکل و گنبدی بر بالای آن قرار گرفته است.

بنای امامزاده سید سلطان هم در بخش میانی روستای خاوه از توابع دهستان بهنام عرب جنوبی بخش جواد آباد واقع شده است. بنای اصلی آن دارای پلان مربع بوده که در چهار گوشه دارای چهار طاقنماست و ورودی آن مستطیل شکل، و گنبدی بر بالای آن قرار گرفته است.

گردآوری و تنظیم: تحریریه خبرنگاران

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو
انتشار: 4 دی 1401 بروزرسانی: 4 دی 1401 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1905

به "کاروانسرای دیرگچین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاروانسرای دیرگچین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید