کشف دریچه حیاط شرقی کاخ آپادانای تخت جمشید

به گزارش دنیای راه راه، علی اسدی، سرپرست تیم کاوش آبراهه های تخت جمشید دوشنبه 17 شهریورماه با بیان این که دریچه ای که در بخش خاوری کاخ آپادانا کشف شده، در دوران هخامنشی برای دفع آب های سطحی این حیاط ایجاد شده و پس از این دوره، با توجه به ویرانی مجموعه پنهان شده بود، گفت: هم اکنون کاوش از بالا این دریچه ادامه دارد و بعد از 40 سانت کاوش، به سطح دریچه دست یافته ایم.

کشف دریچه حیاط شرقی کاخ آپادانای تخت جمشید

سرپرست تیم کاوش آبراهه های تخت جمشید با بیان این که اندازه این دریچه همچون دیگر دریچه های کشف شده 40 در 40 سانتیمتر است، اظهار کرد: این دریچه نیز سطح حیاط ها و فضاهای تخت جمشید را به آبراهه های زیر زمینی متصل می نماید.

اسدی ابراز امیدواری کرد با شیب بندی فضا اطراف دریچه بتوان مشکل آب گرفتگی حیاط شرقی آپادانا را برطرف و از این رهگذر شرایط بهتری برای حفاظت از محوطه تخت جمشید ایجاد کرد.

پیش از این در تاریخ بیست و ششم مرداد 99 اسکلت های انسانی و حیوانی در آبراهه های این مجموعه جهانی، نگاه ها را متوجه تاریخ و روایت پنهان این یافته ها و نیز اهمیت کاوش آبراهه ها کرد.

سلسله هخامنشیان از سال 330 تا 550 پیش از میلاد حکومت کردند. محوطه میراث جهانی تخت جمشید در 10 کیلومتری شمال شهر مرودشت و 57 کیلومتری شمال خاوری شهر شیراز مرکز استان فارس قرار گرفته است.

یادمان تاریخی تخت جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان است یکی از یازده اثر ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است که در سال 1979 میلادی با شماره 114 در سازمان جهانی علمی، فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت شد.

فصل چهارم کاوش آبراهه های تخت جمشید توسط پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با همکاری پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور و دانشگاه هنر شیراز 5 مرداد ماه 99 شروع شد و تا 18 شهریور ادامه خواهد داشت.

ایرنا

منبع: گردشبان
انتشار: 30 مهر 1399 بروزرسانی: 30 مهر 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 927

به "کشف دریچه حیاط شرقی کاخ آپادانای تخت جمشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف دریچه حیاط شرقی کاخ آپادانای تخت جمشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید