10 نشانه کمبود پتاسیم در بدن

به گزارش دنیای راه راه، پتاسیم یک ماده معدنی و الکترولیت است که بسیاری از وظایف مهم را در بدن انجام می دهد. پتاسیم انقباضات قلب را تنظیم می نماید و به حفظ توده عضلانی و عملکرد بدن یاری می نماید. کمبود پتاسیم در بدن با مجموعه ای از علائم همراه است که در ادامه مقاله به شرح هر یک می پردازیم.

10 نشانه کمبود پتاسیم در بدن

1. احساس خستگی در عضلات پا و بازو

پتاسیم نقش مهمی در تنظیم عملکرد عضلات دارد و کمبود آن می تواند این عملکرد را مختل کند. توقف عملکرد عضلانی بلافاصله آغاز نمی گردد، اما می تواند به سرعت تشدید پیدا کند. در بعضی افراد کمبود پتاسیم شدید ممکن است از خستگی عضلانی به فلج تبدیل گردد.

2. حالت تهوع

پتاسیم در تنظیم دستگاه گوارش نقش دارد و کمبود آن می تواند عملکرد سیستم گوارشی را مختل کند. از جمله شایع ترین علائم گوارشی حاصل از کمبود پتاسیم تهوع شدید و استفراغ زیاد است. اگر پروبیوتیک ها مسائل گوارشی را نتوانند حل ننمایند، پزشک ممکن است آزمایش خون را تجویز کند.

3. گرفتگی شکم

مسائل گوارشی بیشتر بر مری و روده تاثیر می گذارد، ولی می تواند باعث درد شکم نیز گردد. هر کسی که به طور مرتب دچار گرفتگی شکم گردد باید به پزشک مراجعه کند و آزمایش های لازم را انجام دهد.

4. نفخ شکم

هیپوکالمی یا کمبود پتاسیم بر دستگاه گوارش تأثیر می گذارد و می تواند منجر به استفراغ بیش از حد و گرفتگی شکم گردد. در سیستم گوارشی که به طور طبیعی کار می نماید، میزان کمی گاز با تجزیه غذا فراوری می گردد. بدون سطح کافی پتاسیم، بدن قادر به هضم کامل غذا نیست. این می تواند منجر به نفخ بیش از حد گردد، زیرا با تجزیه غذا گاز بیشتری فراوری می گردد.

5. ضربان قلب نامنظم یا تپش قلب

پتاسیم یکی از تنظیم نماینده های اصلی قلب و عروق است. جریان این ماده معدنی به داخل و خارج از سلول های قلب، ضربان منظم قلب را تسهیل می نماید. بدون پتاسیم کافی ممکن است فرد دچار تپش قلب گردد که در صورت عدم درمان می تواند به مشکل جدی تبدیل گردد.

6. ادرار زیاد

ادرار بیش از حد یکی از رایج ترین علائم پایین بودن پتاسیم است. الکترولیت برای حفظ سطح مایعات و کنترل سموم بدن لازم است. پتاسیم به کلیه ها در دفع مواد مغذی اضافی، باکتری ها و سایر مواد یاری می نماید. وقتی سطح پتاسیم بدن خیلی کم باشد، کلیه ها بیش از حد کار می نمایند و مایعات بیش از حد از بدن خارج می شوند.

7. غش مکرر

از آنجا که پتاسیم بر سلامت قلب تأثیر می گذارد، بر فشار خون نیز تأثیر می گذارد. هنگامی که پتاسیم در بدن خیلی کم باشد، باعث فشار خون پایین می گردد و این می تواند منجر به از دست دادن مکرر هوشیاری گردد. در موقعیت های استرس زا و فشار روانی زیاد غش بیشتری رخ می دهد.

8. افسردگی و نوسانات خلقی

سطوح پایین پتاسیم می تواند بر عملکرد گردش خون در بدن تأثیر بگذارد. کمبود پتاسیم می تواند باعث اختلال در فراوری هورمون ها از جمله هورمون تنظیم نماینده خلق وخو یعنی سروتونین گردد. کمبود پتاسیم ممکن است در دوره های افسردگی و تغییرات شدید در خلق و خو و رفتار مانند افزایش اضطراب ظاهر گردد.

9. بی حسی

کمبود پتاسیم به این معنی است که ماهیچه ها مواد مغذی مورد احتیاج را دریافت نمی نمایند. بدون پتاسیم کافی مغز نمی تواند مواد مغذی مورد احتیاج ماهیچه ها را بفرستد و در نتیجه باعث بی حسی طولانی مدت می گردد.

10. سوزن سوزنی شدن

احساس سوزن سوزنی شدن اغلب در پی بی حسی عضلانی ایجاد می گردد. این دومین سیگنالی است که سیستم عصبی مرکزی به مغز ارسال می نماید و مواد مغذی بیشتری را درخواست می نماید. احساس سوزن سوزنی شدن منظم در عضلات احتیاج به درمان دارد و بسیاری از پزشکان بلافاصله به کمبود مواد مغذی مانند پتاسیم مشکوک می شوند.

کلام آخر

پتاسیم یک ماده معدنی است که به تنظیم مایعات در بدن و عملکرد درست عضلات و اعصاب یاری می نماید. کمبود پتاسیم می تواند علائمی مانند خستگی، مسائل گوارشی و تکرر ادرار را ایجاد کند. غذاهای گیاهی حاوی سطوح بالایی از پتاسیم هستند. با مصرف مواد غذایی حاوی پتاسیم از بسیاری از این مسائل جلوگیری کنید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: facty

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 خرداد 1402 بروزرسانی: 22 خرداد 1402 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1980

به "10 نشانه کمبود پتاسیم در بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 نشانه کمبود پتاسیم در بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید