2 ماه فرصت برای شناسه اظهاری خودرو

به گزارش دنیای راه راه، چندی پیش نشستی با موضوع مدیریت عرضه محصولات لوازم یدکی و مصرفی وسایل نقلیه با حضور دبیر کل اتاق اصناف ایران و تعدادی از نمایندگان نهادهای ذیربط برگزار گشت. در این نشست محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت بر لزوم اجرای دریافت شناسه اظهاری لوازم یدکی و خودرو تاکید کرد. به گفته او تمامی کالاهای عرضه شده در بخش لوازم یدکی و قطعات خودرو، مستلزم دریافت شناسه کالا از تاریخ 15 مرداد 1401 هستند.

2 ماه فرصت برای شناسه اظهاری خودرو

حمایت از تولیدات و واردات رسمی لوازم یدکی با شناسه اظهاری خودرو

به گفته محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت تمامی کالاهای مربوط به لوازم یدکی خودرو که به صورت رسمی یا غیررسمی وارد کشور شده یا تولید داخلی آن قانونی و غیرقانونی است باید دارای شناسه رهگیری شوند.

تکلیف مراکز تولید غیرمجاز لوازم یدکی خودرو چیست؟

اگر مراکز تولیدی غیر مجاز لوازم یدکی و قطعات خودرو امکان دریافت کد رهگیری دارند، باید نسبت به دریافت آن اقدام کنند. اگر این امکان برای آنها وجود ندارد به مرور این مراکز تعطیل خواهند شد. زیرا هدف از اصلاح نظام بازار تقویت افرادی است که با مردم و قوانین همراه هستند.

بنابراین آنها دو ماه فرصت دارند تا برای کالاهایی که در انبار دارند، شناسه اظهاری لوازم یدکی و خودرو دریافت کرده تا بتوانند آنها را بفروشند یا مرجوع کنند. کمیسیون فنی اتحادیه ها نیز باید در این زمینه همکاری کرده و معرفی نامه ها را به تعدادی از اعضای خود بدهند و شرایط ثبت شناسه اظهاری را نیز در سامانه جامع تجارت ایجاد کنند.

افزایش بازرسی از فعالان صنفی

از زمان اجرای طرح شناسه گذاری بر روی لوازم یدکی و قطعات خودرو، بازرسی از فعالان صنفی افزایش یافته است. زیرا لوازم یدکی خودرو با جان مال مردم در ارتباط است و نباید خطایی در این حوزه رخ دهد.

به گفته براداران اتاق اصناف به 80 درصد وظایف خود در این زمینه عمل کرده و اتحادیه ها نیز باید به طور خود اظهاری اعلام کنند که در انجام کدام وظایف پیروز بودند.

تناقض در آمار تولیدات و واردات لوازم یدکی خودرو

در سال 1398 هزینه سالانه لوازم یدکی خودرو در ایران حدود 5/11 میلیارد دلار بود. در همان سال نیز واردات رسمی لوازم یدکی خودرو 5/3 میلیارد تخمین زده شد. برخلاف مشاهدات میدانی و گزارش های غیررسمی که خبر از فاصله زیاد بین آمارهای رسمی و حقیقت بازار داشت.

این امر نشان دهنده عدم شفاف سازی در بازار لوازم یدکی خودرو است. در حالی که فعالان صنعتی و صنفی کشور تمایل به شفاف سازی در این حوزه دارند زیرا تداوم فعالیت های اقتصادی در چنین فضای شفافی میسر است.

بنابراین اجرای این طرح سبب تولید قطعات با کیفیت و استاندارد خواهد شد و در آینده باعث افزایش تولیدات داخلی می شود.

الزام به درج شناسه قابل رهگیری برای 55 قلم از قطعات لوازم یدکی خودرو

بنا بر تصمیم ستاد مبارزه با کالا و ارز، 55 قلم از قطعات لوازم یدکی خودرو ملزم به درج شناسه رهگیری شدند. این امر سبب می شود تا تعرفه های سود روی هر محصول استاندارد بوده و از طرفی محصول به صورت استاندارد و با کیفیت تولید شود.

آگهی های انواع خودرو را در خبرنگاران ببینید

***

اخبار خودرو را در بلاگ خبرنگاران بخوانید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 30 مهر 1401 بروزرسانی: 30 مهر 1401 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1880

به "2 ماه فرصت برای شناسه اظهاری خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 ماه فرصت برای شناسه اظهاری خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید