4 روش تشخیص اصل بودن استیل اجاق گاز

به گزارش دنیای راه راه، برای تشخیص اصل بودن استیل اجاق گاز باید ویژگی های این فلز را بدانیم. استیل نسبت به فلزات دیگر محکم تر و سنگین تر است. این فلز باکیفیت است در صنایع مختلفی از جمله لوازم خانگی، ساخت ظروف پخت وپز و اجاق گاز به کار می رود.

4 روش تشخیص اصل بودن استیل اجاق گاز

استیل خاصیت مغناطیسی دارد و در برابر حرارت مقاوم است. همه اینها نشان می دهند استیل ضدزنگ همیشه یک انتخاب پرطرفدار بوده است. در این مقاله روش های تشخیص استیل اصل به کاررفته در اجاق گاز را بررسی خواهیم کرد.

چنانچه برای تعمیر اجاق گاز برقی و گازسوز خود نیاز به تعمیرکار اجاق گاز دارید، سفارش خود را در سایت خبرنگاران ثبت نمایید تا ضمن دریافت مشاوره رایگان از متخصصان، قیمت قطعی تعمیرات هم به شما اعلام شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره سراسری 1471 تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • نکته مهم در خصوص تشخیص اصل بودن استیل اجاق گاز این است که استیل اصل زنگ نمی زند و خاصیت مغناطیسی دارد؛ به این معنی که آهنربا به راحتی به استیل اصل می چسبد.
  • بدنه اجاق گاز و یخچال استیل خود را با دستمال و پاک کننده ملایم تمیز کنید. اگر هیچ لکه ای به جا نماند و مثل آینه شد جنس استیل اجاق گاز و یخچال شما اصل است.
  • تعمیر اجاق گاز برقی کاری فنی است. اگر دانش کافی درباره برق و سیم کشی ندارید، بهتر است این کار را به تعمیرکار بسپارید.

از کجا بفهمیم اجاق گاز تمام استیل است؟

تشخیص اصل بودن استیل اجاق گاز در نگاه اول ممکن است سخت باشد. خبر خوب اینکه راه های زیادی برای تشخیص اجاق گاز استیل اصل وجود دارد. در ادامه با این راه حلها آشنا خواهیم شد.

1. تست آهنربا؛ راه حلی آسان برای تشخیص اصل بودن استیل اجاق گاز

اولین و راحت ترین روش تشخیص اصل بودن استیل اجاق گاز، استفاده از آهنربا است. تقریباً هر وسیله جنس استیل که خریداری می کنید خاصیت مغناطیسی دارد. بنابراین اگر این سوال در فکر شما است که از کجا بفهمیم گاز تمام استیل است باید ببینید آیا خاصیت مغناطیسی دارد یا نه.

برای تشخیص استیل اصل می توانید از آهنربای قدرتمند استفاده کنید و آن را مقابل اجاق گاز یا یخچال خود نگه دارید. اگر آهنربا به وسیله شما نچسبد، احتمالاً استیل اصل نیست. اگر آهنربا می چسبد به احتمال قوی وسیله خانگی شما از جنس استیل اصل است.

2. وجود زنگ زدگی روی بدنه وسیله خانگی

استیل اصل زنگ نمی زند؛ بنابراین شاید بهترین راه برای تشخیص اصل بودن استیل اجاق گاز بررسی زنگ زدگی آن است. از نزدیک به بدنه اجاق گاز خود نگاه کنید. اگر متوجه زنگ زدگی شدید استیل اصل نیست و ممکن است با فلزات دیگر ترکیب شده باشد.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر اجاق گاز و فر!

3. استفاده از اسید کلریدریک

اسید کلریدریک می تواند باعث تغییر رنگ و خوردگی فلزات شود. برای آزمایش تشخیص اصل بودن استیل اجاق گاز با کمک این اسید نقطه ای را انتخاب کنید که دید زیادی نداشته باشد. این قسمت می تواند نقطه ای از اجاق گاز شما باشد که به وسیله میز یا کابینت پنهان می شود.

برای تست گاز استیل حتما از عینک ایمنی و دستکش استفاده کنید. بطری کوچکی را با اسید کلریدریک پر کنید. با احتیاط چند قطره از آن را روی بدنه اجاق گاز جایی که دیده نشود بریزید و نیم ساعت صبر کنید.

اسید اضافی را به آرامی پاک کنید و به نقطه ای که تست کرده اید نگاه دقیق تری بیندازید. در صورت مشاهده هرگونه تغییر رنگ یا خوردگی، اجاق گاز یا یخچال شما استیل اصل نیست.

4. تمیز کردن بدنه اجاق گاز

اگر هنوز تشخیص اصل بودن استیل اجاق گاز برای شما مشکل است به عنوان راه حل آن را تمیز کنید! سطح گاز را با پاک کننده ملایم و پارچه میکروفایبر تمیز کنید. استیل اصل بعد از تمیز کردن، مانند آینه براق و کاملاً بدون لکه می شود.

اگر بعد از تمیز کردن اجاق گاز با مواد پاک کننده هنوز هم اجاق گاز شما کدر به نظر می رسد، احتمالاً از جنس استیل اصل و مرغوبی نیست.

تشخیص اصل بودن استیل اجاق گاز بر اساس ویژگی های فیزیکی

راه حل دیگر برای تشخیص اصل بودن استیل اجاق گاز توجه به ویژگی های ظاهری آن است. ویژگی های فیزیکی استیل عبارت است از استحکام بالا، وزن کم، دوام، شکل پذیری و مقاومت در برابر خوردگی. استیل با وجود اینکه وزن سبکی دارد؛ اما از استحکام بالایی برخوردار است.

قابلیت شکل پذیری استیل به این معنی است که آن را می توان به راحتی قالب گیری کرد تا به شکل دلخواه درآید. از دیگر ویژگی های فیزیکی استیل عناصر تشکیل دهنده آن است. آهن و کربن این توانایی را دارد که پس از قرار گرفتن در معرض آب یا چربی از دمای گرم به سرعت خنک شوند.

ویژگی های فیزیکی به درصد ترکیب عناصر تشکیل دهنده و فرآیند ساخت بستگی دارد. میزان خاصی از کربن را می توان در دمای خاص در آهن حل کرد. بر خلاف عنصر سازنده آهن، استیل بعد از قرار گرفتن در معرض رطوبت و آب به راحتی خورده نمی شود.

یکی دیگر از شاخص های تشخیص اصل بودن استیل اجاق گاز دوام بالای آن است. ماندگاری استیل ویژگی مطلوبی محسوب می شود و میزان آن حتی بعد از قرار گرفتن در شرایط محیطی شدید بدون تغییر باقی می ماند.

استیل رسانای خوبی برای جریان الکتریسیته است یعنی برق را از خود عبور می دهد.

تا اینجای مقاله با نحوه تشخیص اجاق گاز استیل اصل آشنا شدیم. در ادامه می خواهیم فرایند تعمیر اجاق گاز برقی را مورد بررسی قرار دهیم. اگر اجاق گاز برقی دارید و خراب شده با ما همراه باشید.

عیب یابی و تعمیرات اجاق گاز و فر با تیم خبرنگاران

تعمیر و عیب یابی اجاق گاز برقی

تعمیر اجاق گاز برقی در بسکمک موارد با گاز معمولی فرق دارد. در صورتی که هر یک از این مسائل زیر را در زمان استفاده از اجاق گاز برقی خود مشاهده کردید با متخصص تعمیرات تماس بگیرید.

● شعله اجاق گاز روشن نمی شود

اگر شعله اجاق گاز برقی شما روشن نمی شود باید آن را تعویض کنید. به این ترتیب تعیین می شود ایراد از مشعل، پریز یا سوئیچ است.

● شعله گاز بدون تنظیم آن بسیار داغ می شود

این مشکل معمولاً به دلیل سوئیچ خراب است. برای تعمیر سوئیچ باید از متخصص این کار کمک بگیرید.

● درب فر بسته شده است

بسته شدن درب فر احتمالا به دلیل عدم تنظیم قفل یا خرابی ساعت فر باشد.

● فر کار نمی کند یا جوجه گردان نمی چرخد

خرابی جرقه زن ممکن است دلیل این مشکل باشد و لازم است با توجه به میزان خرابی برای تعمیر و تعویض جرقه زن اجاق گاز اقدام کنید.

● فر گرم نمی شود یا گرمای کمی دارد

بسته به نوع فری که دارید این مشکل به دلایل مختلفی رخ می دهد. برای تعمیر گاز برقی خود با واحد تعمیرات تماس بگیرید.

● فر دمای نامنظمی دارد

ممکن است دمای نامیزان فر به دلیل خرابی جرقه زن، سنسور دما یا انتخاب دکمه اشتباه باشد.

● فر گرم نمی شود

ممکن است لازم باشد المنت گرمایشی اجاق گاز را تعویض کنید.

برای تعمیر اجاق گاز برقی باید با متخصص این کار تماس بگیرید. چون با برق و سیم کشی در روبرو خواهید شد و ممکن است خطراتی را در پی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: روش تمیز کردن گاز لعابی سوخته

جمع بندی

تشخیص اصل بودن استیل اجاق گاز کار ساده ای است؛ اگر ویژگی های این فلز را بدانید. استیل فلزی محکم و سنگین تر از دیگر فلزات است. اگر با نگاه کردن نمی توانید اصل بودن استیل را تشخیص دهید بخش کوچکی از آن را آزمایش کنید.

یکی از راه های تشخیص استیل اصل استفاده از اسید کلریدریک است. برای این کار به نقطه کوچکی از بدنه اجاق گاز چند قطره اسید کلریدریک بزنید. اگر خورده شد یا تغییر رنگ داد، استیل اصل نیست.

یکی از ساده ترین راه حلهای تشخیص اصل بودن استیل اجاق گاز، استفاده از آهنربا است. اگر آهنربا به گاز شما چسبید، جنس آن استیل اصل است.

سوالات متداول

سه ویژگی استیل اصل چیست؟

ویژگی هایی که برای تشخیص استیل اصل باید در نظر داشت عبارتند از استحکام، سختی و شکل پذیری.

ویژگی منحصربه فرد استیل چیست؟

مواد فرومغناطیسی مانند استیل نه تنها جذب آهنربا می شوند؛ بلکه به عنوان آهنربا برای مصارف مختلف کاربرد دارند. خاصیت مغناطیسی استیل آن را به یکی از آسان ترین فلزات تجاری برای بازیافت تبدیل می کند، زیرا می توان آن را به راحتی از زباله های مخلوط جدا کرد.

ساده ترین راه تشخیص استیل اصل چیست؟

برای تشخیص استیل اصل می توانید وسیله خود را با دستمال و پاک کننده ملایم تمیز کنید. اگر مثل آینه شد وسیله شما از استیل اصل ساخته شده است.

آیا وجود زنگ زدگی نشانه اصل نبودن استیل است؟

بله. اگر بدنه اجاق گاز یا یخچال استیل شما زنگ زده است، جنس آن از استیل اصل نیست؛ زیرا استیل اصل زنگ نمی زند.

منبع: آچاره
انتشار: 19 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1402 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1966

به "4 روش تشخیص اصل بودن استیل اجاق گاز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 روش تشخیص اصل بودن استیل اجاق گاز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید