6 برنامه برای تامین امنیت غذایی در کشور اجرایی می گردد

به گزارش دنیای راه راه، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری، افزایش هزینه های درمانی به علت ابتلاء به انواع بیماری ها و مسمومیت های ناشی از غذای آلوده، ایجاد بیماری و مرگ و میر، تاثیرات نامطلوب بر اقتصاد و تجارت، پیامدهای سیاسی و اجتماعی به دلیل به مخاطره افتادن سلامت جامعه و غیره از جمله عوارضی است که برای عدم تامین امنیت غذایی مطرح است. موضوعی راهبردی که اگر اهمیت آن بیشتر از تامین تجهیزات نظامی نباشد کمتر هم نیست.

6 برنامه برای تامین امنیت غذایی در کشور اجرایی می گردد

بر همین اساس، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کوشش خود را بر این موضوع متمرکز نموده است تا با تدوین برنامه های مختلفی، تحقق امنیت غذایی در کشور را شتاب دهد.

تدوین برنامه مدیریت تغذیه تلفیقی با یاری وزارت جهاد کشاورزی با اجرای طرح آزمایشی مصرف کودهای زیستی در 33 استان کشور، استقرار بازار محصول سالم و فراوری گیاهان بر اساس بررسی Big Data و اجرای برنامه های ترویجی با تهیه و چاپ کتاب های مرجع برای محصولات زیست فناوری کشاورزی از جمله این برنامه ها است.

همچنین اجرای شبکه محصولات سالم، اجرای طرح آزمایشی فراوری میکرو و ماکروجلبک در استان های فارس، سیستان و بلوچستان، گیلان و هرمزگان و حمایت از ایجاد و استقرار نماد طبیب طرح هایی است که برای تامین امنیت غذایی در ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تعریف شده است.

توسعه فعالیت شتاب دهنده ها یکی از روش هایی است که ستاد برای سرعت بخشیدن به تحقق امنیت غذایی در کشور در نظر گرفته است. بر همین اساس با حمایت معاونت علمی و فناوری تا به امروز 13 شتاب دهنده در این زمینه ایجاد شده است که 6 مورد از آنها در حوزه واکسن شکل گرفته اند که از این میان 5 شتاب دهنده در زمینه واکسن دامی و 1 شتاب دهنده در حوزه زیست فناوری دریا هستند.

تدوین و درج استانداردهای محصولات زیست فناوری کشاورزی در سایت سازمان استاندارد نیز اقدام دیگر ستاد در این زمینه است. در کنار این فعالیت ها، تهیه دستورالعمل های پنجره واحد الکترونیک صدور مجوز فراوری محصولات زیستی هم اجرایی شده است.

اصلاح ساختار کدهای ISIC برای 18 محصول از کودهای زیستی و 25 محصول برای زیست مهارگرها نیز اقدام بعدی است که منجر به توسعه امنیت غذایی در کشور می گردد. ایجاد سامانه رهگیری و استقرار آزمایشی سامانه رهگیری محصولات کشاورزی و سامانه توزیع متمرکز نهاده های کشاورزی سالم با روشهای جدید فروش متمرکز هم در حال انجام است.

این کار با تدوین بسته امنیت غذایی با شاخص ارزبری و ارزآوری و تشکیل کمیته های مشترک با وزارت جهاد کشاورزی در راستای نهایی سازی اولویت های این بسته شتاب گرفته است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 تیر 1400 بروزرسانی: 12 تیر 1400 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1408

به "6 برنامه برای تامین امنیت غذایی در کشور اجرایی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 برنامه برای تامین امنیت غذایی در کشور اجرایی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید