6 دلیل رنگ پریدگی برگ یوکا

به گزارش دنیای راه راه، رشد یوکا هم مانند گیاهان دیگر ممکن است با مشکلاتی قبیل خشکی برگ و رنگ پریدگی روبرو گردد. مهم ترین دلیل رنگ پریدگی برگ یوکا، آبیاری و رطوبت بیش از حد است. یوکاها به خشکی مقاوم هستند و برای جلوگیری از زرد شدن برگ هایشان باید آن ها را درون خاکی قرار دهید که زهکشی خوبی داشته باشد.

6 دلیل رنگ پریدگی برگ یوکا

علاوه بر این، برگ های زرد می تواند نشان دهنده این موضوع باشد که یوکا به آفتاب مستقیم بیشتری احتیاج دارد. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری را در خصوص علت خشک شدن برگ یوکا و بیماری لکه برگی یوکا به دست بیاورید تا انتهای این مطلب از خبرنگاران همراه ما باشید.

نکات کلیدی

  • مهم ترین علت رنگ پریدگی برگ یوکا آبیاری زیاد، خاک با زهکشی نامناسب و گلدان های بدون سوراخ زهکشی است.
  • برگ های یوکا ممکن است هم به علت نور زیاد و هم به علت نور کم زرد شوند و بریزند.
  • عامل طبیعی افزایش سن هم یکی از عوامل مهم زرد شدن برگ یوکا است.

علت رنگ پریدگی برگ یوکا

یوکا (Yucca) گیاهی با برگ های بزرگ، سبز و شمشیری شکل است و جزء گیاهان آپارتمانی پرطرفدار محسوب می گردد. این گیاه با وجود رشد خوبی که دارد، احتیاجمند مراقبت خاصی نیست.

زرد شدن برگ گیاه یوکا مشکل بسیار شایعی است و می تواند دلایل مختلفی از جمله موارد زیر داشته باشد:

  • آبیاری زیاد
  • آفتاب سوختگی
  • رطوبت بیش از حد
  • نور خیلی کم
  • آفات
  • سن

سرویس نگهداری از گیاهان آپارتمانی را از کارشناسان کاربلد خبرنگاران بخواهید!

  • تعویض خاک و کوددهی
  • آفت کشی و هرس کردن
  • تعویض گلدان
  • کاشت گیاه

نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم خبرنگاران

سرویس نگهداری از گیاهان آپارتمانی را از کارشناسان کاربلد خبرنگاران بخواهید!

  • تعویض خاک و کوددهی
  • آفت کشی و هرس کردن
  • تعویض گلدان
  • کاشت گیاه

نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم خبرنگاران

1. آبیاری زیاد و نامناسب

شایع ترین علت رنگ پریدگی برگ یوکا، آبیاری زیاد است. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که آیا به علت آبیاری زیاد، برگ های زردشده یوکا آغاز به ریختن کرده اند یا خیر.

یوکا دوست ندارد برای مدت طولانی در آب زیاد بنشیند؛ بنابراین آبیاری زیاد علاوه بر زرد شدن گیاه، می تواند مسائل جدی دیگری در پی داشته باشد.

خاک خیس به سرعت باعث پوسیدگی ریشه می گردد و این پوسیدگی علاوه بر ناپایداری گیاه، مواد مغذی لازم را به آن نمی رساند.

خاک غرقابی بوی رطوبت و کپک زدگی می دهد؛ به همین علت حتما هر چند وقت یک بار خاک را آنالیز کنید؛ چون ممکن است قبل از اینکه برگ های زرد یوکا قابل مشاهده باشند این اتفاق بیفتد.

برای آنالیز اینکه آیا آبیاری زیاد علت رنگ پریدگی برگ یوکا است یا خیر، سطح رطوبت خاک را به طور منظم آنالیز و روال آبیاری خود را تنظیم کنید.

برترین راه برای اینکه بفهمید یوکا احتیاج به آبیاری دارد یا خیر، استفاده از رطوبت سنج است. بعلاوه اگر خاک خیس خشک نشد، توصیه می گردد خیلی فوری خاک گلدان را عوض کنید تا ریشه ها آغاز به بهبودی نمایند. ریشه های پوسیده شده و برگ های زرد مرده گیاه را جدا کنید تا انرژی یوکا صرف پرورش برگ های تازه گردد.

مطلب پیشنهادی: معرفی برترین کودها برای گیاهان آپارتمانی

2. آفتاب سوختگی

نور یکی از مهم ترین فاکتورها در مراقبت از یوکا محسوب می گردد. اگر برگ های یوکا روزانه نور مستقیم زیادی را دریافت نمایند، آغاز به سوختن می نمایند و لکه های زردی روی گیاه رشد می نماید؛ بنابراین یک علت رنگ پریدگی برگ یوکا، آفتاب سوختگی است.

اگر یوکا دچار آفتاب سوختگی شده باشد، لکه های زرد در سمتی از گیاه که رو به خورشید است بیشتر دیده می گردد. در بیشتر مواقع قسمت سایه، سالم تر به نظر می رسد. این مشکل بیشتر در فصل تابستان اتفاق می افتد؛ زیرا در این فصل پرتوها بسیار شدیدتر از زمستان هستند.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

اگر چنین اتفاقی برای یوکای شما افتاده است، آن را به قسمتی از خانه جابه جا کنید که نور مستقیم خورشید نمی تابد. این گیاه نور روشن را دوست دارد، اما به شرطی که غیرمستقیم باشد.

لکه های زرد برگ یوکا به تدریج براثر تابش آفتاب ایجاد سوراخ روی برگ می نمایند؛ بنابراین در بیشتر مواقع باید آفتاب سوختگی را علت سوراخ شدن برگ یوکا به شمار آورد.

3. رطوبت بیش از حد

اگر یوکا را داخل منزل نگهداری می کنید، برترین روش برای به حداقل رساندن رطوبت، این است که آن را داخل گلدان های کوچک قرار دهید.

گلدان های بزرگ رطوبت زیادی را در خود نگه می دارند و بین 2 آبیاری، خشک شدن گلدان بزرگ مدت زمان بیشتری طول می کشد. قبل از آبیاری گلدان، از خشک شدن سطح بالایی خاک اطمینان حاصل کنید.

در غیر اینصورت رطوبت زیاد علت رنگ پریدگی برگ یوکا و پوسیدگی ریشه ها خواهد شد.

مطلب پیشنهادی راهنمای انتخاب انواع گل و درختچه های آپارتمانی

4. نور خیلی کم

دیگر علت رنگ پریدگی برگ یوکا، نور کم خورشید است. همان قدر که نور زیاد خورشید برای این گیاه مضر است، نور کم نیز باعث زرد شدن برگ هایش می گردد. این مشکل بیشتر در فصل زمستان که نور خورشید ضعیف تر است اتفاق می افتد.

اگر مشکوک شده اید که کمبود نور علت زرد شدن برگ یوکا است، آن را نزدیک پنجره قرار دهید. اگر این اتفاق در فصل زمستان رخ داد، گیاه را دقیقا کنار پنجره قرار دهید؛ زیرا شدت پرتوهای نور در این فصل به اندازه تابستان نیست.

بعلاوه می توانید برای تامین نور مورداحتیاج از چراغ های LED بهره ببرید. این چراغ ها می توانند جلوی زرد شدن برگ ها را بگیرند و یک تغییر اساسی رو به بهبودی در گیاه ایجاد نمایند.

5. بیماری ها و آفات

کنه عنکبوتی یکی از آفاتی است که می تواند باعث تغییر رنگ برگ های یوکا گردد. برای از بین بردن کنه ها و آفات، هر 2 یا 3 روز یک بار برگ ها را با پارچه مرطوب پاک کنید.

دیگر بیماری ها و آفاتی که علت رنگ پریدگی برگ یوکا هستند شامل موارد زیر می شوند:

  • پوسیدگی ریشه: پوسیدگی ریشه درنتیجه آبیاری زیاد رخ می دهد و در طولانی مدت منجر به مرگ گیاه می گردد.

    برای رفع کردن چنین مسئله ای، یوکا را در گلدان دیگری قرار دهید و اندازه آبیاری را کاهش دهید.

  • کپک: کپک نوعی بیماری قارچی است که پوشش خزدار سفیدی روی برگ ها ایجاد می نماید.

    کاهش رطوبت هوا، جلوی ایجاد کپک را می گیرد.

  • شته ها: شته ها حشرات مگسی سبزی هستند که از گیاه تغذیه می نمایند.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم خبرنگاران

6. افزایش سن گیاه

مهم ترین علت زرد شدن برگ یوکا از پایین، افزایش سن است. با گذشت زمان، یوکا برخی از برگ های قدیمی خود را می ریزد تا فرصت لازم را برای رشد برگ های تازه فراهم کند.

در این فرایند، باید هر چند ماه یکبار فقط یک یا 2 برگ از گیاه بیفتد. اگر یوکا با سرعت بیشتری در حال افزایش تعداد برگ های زرد و ریختن آن ها است، توصیه می کنیم حتما موارد بالا را یک به یک آنالیز کنید تا ببینید چه اتفاقی برای یوکای شما افتاده است.

در بیشتر موارد، می توانید به سادگی و تنها با یک کشش ملایم برگ های زردشده را جدا کنید. در صورت لزوم می توانید از چاقوی تیز برای جدا کردن برگ های تغییررنگ یافته بهره ببرید.

علت قهوه ای شدن نوک برگ یوکا

در فصل زمستان بسیاری از یوکاها در نزدیکی رادیاتور قرار می گیرند و از هوای بسیار خشک و گرم رنج می برند. علاوه بر این، نوک برگ قهوه ای می تواند به علت آفتاب سوختگی باشد. به همین علت بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

  • درون منزل شما هوای تازه جریان داشته باشد.
  • از تابش شدید آفتاب به یوکا جلوگیری کنید.
  • در زمستان فضای منزل کمی مرطوب باشد.

بیشتر بخوانید: درمان خانگی قارچ گیاهان آپارتمانی

سخن پایانی

موارد مطرح شده در این مقاله، مهم ترین علت رنگ پریدگی برگ یوکا محسوب می شوند. بسیار مهم است که بدانید علت این رنگ پریدگی افزایش سن است یا خیر؛ به همین علت تنها در مواقع لازم روال مراقبتی یا تغییر محیط را در نظر بگیرید.

بعد از ایجاد هرگونه تغییر، به مدت چند هفته کاملا حواستان به یوکا باشد تا مطمئن شوید دیگر برگ های زرد رشد نمی نمایند. بعلاوه می توانید با کارشناسان خبرنگاران مشورت کرده و در صورت لزوم با ثبت درخواست خدمات نگهداری از گیاهان آپارتمانی،در نگهداری گیاهان خود حرفه ای تر عمل کنید.

سوالات متداول

علت نرم شدن ساقه یوکا چیست؟

نرم شدن ساقه یوکا به این معناست که گیاه بیش از حد آبیاری شده است.

ساقه یوکا آب را برای گیاه نگه می دارد، اما اگر برای مدت طولانی در آب بماند، آغاز به نرم شدن و پوسیدگی می نماید.

چرا برگ های یوکا قهوه ای می شوند؟

اگرچه قهوه ای شدن برگ های قسمت پایین یوکا طبیعی است، اما اگر برگ های قسمت اصلی گیاه قهوه ای شوند، می تواند نشان دهنده این مشکل باشد که یوکا نور کافی دریافت نمی نماید.

اگر یوکا نور کافی دریافت نکند، برگ هایش در ابتدا سبز تیره، سپس زرد و کمی بعد قهوه ای می شوند.

علت لکه های سیاه روی برگ یوکا چیست؟

لکه های قهوه ای روی برگ یوکا می تواند نشان دهنده لکه های قارچی باشد.

برگ های آسیب دیده را جدا کنید و مطمئن شوید گیاه از تهویه کافی برخوردار است.

علت آویزان شدن برگ های یوکا چیست؟

یوکا گیاه قوی و محکمی است. علت آویزان شدن برگ های یوکا، مشکل در اندازه آب یا نور خورشید است.

همان طور که یوکا نمی تواند آبیاری زیاد را تحمل کند، قادر به تحمل کم آبی هم نیست.

منبع: آچاره
انتشار: 25 آبان 1401 بروزرسانی: 25 آبان 1401 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1890

به "6 دلیل رنگ پریدگی برگ یوکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 دلیل رنگ پریدگی برگ یوکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید