آشنایی با صنایع دستی بوشهر

به گزارش دنیای راه راه، گبه بافی

از جمله کهن ترین و مشهورترین صنایع دستی بوشهر می توان به گبه بافی اشاره نمود. گبه بافی از محصولات صادراتی و پرطرفدار بوشهر به شمار می رود. این صنعت به روش قالی بافی روی دارهای افقی صورت گرفته و اغلب گبه بافان بوشهر نقش ها را در ذهن دارند و از نقشه استفاده نمی نمایند. گبه بافی بوشهر در دو نوع انجام می گردد: رنگی و خودرنگ. گبه های خودرنگ از پشم گوسفندان با همان رنگ طبیعی شان بافته می شوند. گبه های رنگی نیز از پشم گوسفند با رنگرزی گیاهی تهیه می شوند. بعد از پوست حیوانات احتمالا گبه ها بودند که به عنوان زیرانداز استفاده شدند. یعنی زمانی که انسان ها یاد گرفتند پشم حیوانات را بریسند و از آن گلیم یا گبه درست نمایند. طرح گبه های بوشهر اغلب خشتی، چهارفصل و شیری هستند.

آشنایی با صنایع دستی بوشهر

گلیم بافی

گلیم ها زیبایی منحصر به فرد خود را دارند. طرح های سنتی و ترکیب های رنگی گلیم ها چشم هر بیننده ای را مجذوب خود می نماید. گلیم ها که اغلب از پشم حیوانات بافته می شوند جایگزینی برای فرش ها هستند. در گذشته، گلیم ها کاربردهای مختلفی داشته اند؛ جایگزینی برای زیرانداز بودند، روی دیوار نصب می شدند یا روی حیوانات باربر می گذاشتند. امروز، این محصول به خانه های مردم راه پیدا نموده و رنگ و لعاب دیگری به آن می بخشند. بعد از گبه بافی مشهورترین صنایع دستی بوشهر گلیم بافی به شمار می رود. گلیم های بوشهر به نقش های متنوع هندسی و رنگ های شاد معروف است. در اغلب روستاها و شهرستان های بوشهر این محصول را می توانید بخرید. طسوج، سرمک، حناشور، جم، تلخ آباد، خیرک و شکرک از جمله این جاهاست.

گلیم های هر منطقه نقش منحصر به فرد خود را دارد. نقش های مشهور گلیم های بوشهر نقش حوض، آیینه گل، نقش خراسانی، تهرانی و چنگ است.

حصیر بافی

از دیگر امکانات استان بوشهر نخل های خرما است. وجود نخلستان های بی شمار در این منطقه سبب شد مردم این منطقه به حصیربافی روی آورند. حصیرهایی که علاوه بر کاربردی بودن زینت بخش خانه ها هستند. مهم ترین محصول حصیربافی بوشهر فرش حصیری به نام تک است. شهرستان های دشتی، دشتستان، کنگان و گناوه از تولیدنمایندگان اصلی حصیر در بوشهر هستند. در سفر به بوشهر سبد، زنبیل، کلاه و بادبزن حصیری به یادگار بگیرید.

صنعت لنج سازی

به سبب نزدیکی به دریا از دیرباز صنعت لنج سازی در بوشهر رواج داشته. امروزه کارگاه های لنج سازی به جاذبه توریستی تبدیل شده و گردشگران بی شماری از آن بازدید می نمایند. لنج برای مردم بوشهر از ارزش برخوردار بوده و رونق در لنج سازی برای آن ها بیانگر رونق در رزق و روزی و تجارت بوده است. لنج ها در گذشته از چوب های مرغوبی مثل چوب ساج ساخته می شدند اما امروزه لنج ها از موادی مثل فایبر گلاس ساخته می شوند.

عبابافی

عبا یکی از مشهورترین صنایع دستی بوشهر است. عبا به نوعی پارچه اطلاق می گردد که از پشم شتر به دست می آید. به این صورت که پشم شتر را می چینند، موها و قسمت های نامرغوب را جدا می نمایند و نخ بسیار ظریف و لطیفی به دست می آورند. عبا بافی بیشتر توسط مردان و در کارگاه های خانگی انجام می گردد. عباهای بوشهر بیشتر به دلیل جنس مرغوب و ثبات رنگ مشهورند. عبا بافی در بوشهر به روش سنتی و بر روی دستگاه های قدیمی چوبی انجام می گردد.

در انتها ضروری است بدانید به تازگی دو تن از هنرمندان بوشهر در رشته خوس دوزی و رندبافی نشان اصالت یونسکو گرفتند.

پیشنهاد تور

در تور بوشهر یا بیشاپور تا بوشهر با خبرنگاران همراه شوید و از صنایع دستی اصیل این منطقه بازدید کنید.

منبع: دالاهو
انتشار: 12 دی 1399 بروزرسانی: 12 دی 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1081

به "آشنایی با صنایع دستی بوشهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با صنایع دستی بوشهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید