اجرای عملیات برآورد باستان شناسی در میدان آزادی قزوین

به گزارش دنیای راه راه، مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین از انجام عملیات حدس باستان شناسی در محدوده شمال غربی میدان آزادی در پی اجرای طرح ساماندهی فضای سبز این خیابان اطلاع داد.

اجرای عملیات برآورد باستان شناسی در میدان آزادی قزوین

به گزارش خبرنگاران قزوین ، علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: میدان آزادی به اسم یکی از عناصر به جای مانده دوره صفوی از زمان پایتختی قزوین تا کنون حائز اهمیت بسیار بوده است و در حال حاضر هم به اسم مرکزی ترین میدان شهر به لحاظ هویتی و عملکردی نقش مهمی در بافت تاریخی ایفا می نماید.

وی اضافه نمود: تا کنون هیچ پژوهش مستقلی در ارتباط با شناسایی و توالی آثار و دوره های فرهنگی در این بخش از بافت تاریخی شهر قزوین صورت نگرفته است و عملیات برآورد باستان شناسی با هدف لایه نگاری و شناسایی نهشته های باستانی و بقایای احتمالی آثار معماری و مشخص دوره های فرهنگی این محدوده از بافت تاریخی شهر قزوین به اجرا عایدی.

خزائلی اضافه نمود: این عملیات در پی اجرای پروژه ساماندهی فضای سبز میدان آزادی به وسیله سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری با ایجاد دو گمانه در ضلع شمال غربی این میدان انجام شد که در یکی از گمانه ها تعدادی تنبوشه سفالین (لوله های آبرسانی به مجموعه دولتخانه صفوی) به دست آمد و گمانه دیگر بدون شناسایی شواهد باستان شناختی به خاک بکر رسید.

میدان آزادی جزیی از مجموعه باغ و کاخ چهلستون است که در راستای توسعه محدوده شهری و احداث خیابان هایی برای گذر خودرو ها دگرگون شده است. این میدان در مرکزی ترین نقطه شهر قرارگرفته و ضلع غربی آن به خیابان امام خمینی و بازارسنتی قزوین منتهی می گردد و کاروانسرای سعدالسطنه، اولین بنای در شُرُف ثبت جهانی استان، درفاصله پنج دقیقه ای از این میدان واقع شده و در ضلع جنوبی آن هم کاخ چهلستون و موزه خوشنویسی واقع شده است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1482

به "اجرای عملیات برآورد باستان شناسی در میدان آزادی قزوین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای عملیات برآورد باستان شناسی در میدان آزادی قزوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید