الحاق متروی کرج و هشتگرد به شرکت متروی بهره برداری تهران

به گزارش دنیای راه راه، وزیر راه و شهرسازی، از راه اندازی شرکت قطارهای حومه ای در سال آینده اطلاع داد و گفت: متروی کرج و هشتگرد به شرکت بهره برداری متروی تهران واگذار می شوند.

الحاق متروی کرج و هشتگرد به شرکت متروی بهره برداری تهران

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، محمد اسلامی در حاشیه مراسم بهره برداری از 243 دستگاه ناوگان ریلی در جمع خبرنگاران گفت: امروز روز متفاوتی در راه آهن ایران است و اتحاد و همبستگی شرکت های واگن ساز و بهره بردار را نشان می دهد.

وی اضافه نمود: طی سال های گذشته، در جهت توسعه زیرساخت های ریلی گام های بزرگی برداشته شده و راه آهن به 5 مرکز استان متصل شده است؛ اما نیازمند آن بودیم که ناوگان باری و مسافری را افزایش دهیم؛ در حالیکه این مهم، فقط با باور ساخت داخل می توانست رقم بخورد، چراکه هرگاه می خواهیم معامله ای با هر کشوری کنیم، با مزاحمت و سد استکبار جهانی روبرو هستیم.

اسلامی توضیح داد: همه حلقه های مفقوده وابستگی صنعت ریلی به خارج، با یاری شرکت های دانش بنیان برطرف شده و شاهد آن هستیم که هم لکوموتیو و هم واگن های باری و مسافری، در داخل فراوری می گردد و شرکت های فراوریکننده ناوگان از زیرساخت های خوبی بهره مند شده اند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: اولین وجه تمایز این بود که امسال ماده 12 قانون برطرف موانع فراوری اجرایی و تبصره 18 قانون بودجه نیز عملیاتی شده است؛ به نحوی که برای فراوری 456 دستگاه واگن فراوری داخل مورد بهره برداری نهاده شد و تفاهم نامه آن سال گذشته با سازمان برنامه و بودجه به امضا رسید.

اسلامی تفاوت دیگر برنامه های جاری ریلی را نسبت به گذشته احیای ناوگان فرسوده عنوان و گفت: سرمایه های کنار گذاشته شده، امروز احیا شده و لکوموتیو هایی را که تنها اسکلتی از آن ها باقی مانده بود، توانستیم نوسازی نموده و حتی آن ها را به فناوری های نوین مجهز کنیم.

وزیر راه گفت: با توجه به آلودگی هوای کلانشهرها، دولت توسعه قطار های حومه ای و همچنین افزایش خطوط این قطار ها را در دستور کار دارد؛ اما لازمه آن فعال شدن فراوری داخل ریل باس است که اجرای این طرح از آلودگی هوا می کاهد.

وی با اشاره به نوسازی قطار های مسافری گفت: با تازه شدن قطار ها و دلپذیر شدن آن ها دیگر شاهد بوی کهنگی در قطار ها نیستیم؛ چراکه بازسازی و آرایستگی قطار ها مورد تأکید وزارت راه و شهرسازی است.

اسلامی گفت: سیستم پیاده و سوار کردن مسافران توانخواه و شرایط ویژه با استفاده از رمپ و ویلچر های الکترونیکی در قطار ها ایجاد شده و به همه قطار های مسافری تسری داده می گردد.

وزیر راه در مورد شرکت قطار های حومه ای گفت: مراحل قانونی تأسیس شرکت قطار های حومه ای طی شده و از نظر قانونی سال 99 این شرکت راه اندازی می گردد؛ اما ساختارسازی اضافه نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر الحاق متروی کرج و هشتگرد به شرکت قطار های حومه ای گفت: متروی کرج در اختیار شرکت بهره برداری متروی تهران باقی می ماند، متروی شهر جدید هشتگرد را نیز که این هفته بهره برداری می گردد، در اختیار شرکت متروی تهران قرار خواهیم داد.

اسلامی همچنین در این مراسم نیز گفت: امروز دومین مرحله بهره برداری از محصولات ریلی ساخت داخل را برگزار می کنیم که به معنای واقعی کلمه اهتمام برای توسعه رونق فراوری است.

وی با بیان اینکه در کشور ظرفیت های متنوع و قابلیت های گسترده ای داریم، گفت: هشت شرکت فراوری واگن و لوکومتیو و 7 شرکت شرکت حمل و نقل ریلی که 456 واگن باری و مسافری را در امسال فراوری نموده و تحویل گرفته اند نشان می دهد اگر ارتباط معناداری میان فراوریکننده و مصرف کننده واگن و همچنین دستگاه مادر که شرکت راه آهن است، وجود داشته باشد، دیگر هیچ کدام مشکل تامین منابع اقتصادی یا سفارش دهنده نخواهند داشت.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: شرکت واگن پارس تا به امروز 343 دستگاه انواع واگن در سال 98 فراوری نموده که در 40 سال اخیر، یک رکورد محسوب می گردد.

اسلامی ادامه داد: با رونق فراوری صنعت حمل و نقل ریلی می توانیم تحریم هایی را که برای فلج کردن اقتصاد کشور اعمال شده است را بی اثر کنیم؛ ضمن اینکه ظرفیت های نوینی برای شکوفایی استعداد ایرانی و رونق اقتصادی ایجاد خواهد شد. این سیاست ما پابرجا بوده و یک اقدام راهبردی محسوب می گردد.

اسلامی اظهار داشت: وزارت نفت بعد از سال ها ماده 12 قانون برطرف موانع فراوری را اجرایی کرد و ما به عنوان اصلاح کننده این قانون بودیم؛ همچنین تبصره 18 قانون بودجه نیز عملیاتی تر شده و سیستم تامین اقتصادی شرکت های سازنده واگن و شرکت های حمل و نقل ریلی توسعه خواهد یافت.

وزیر راه و شهرسازی به فراوری ریل باس اشاره و گفت: فراوری ریل باس که برای قطار های حومه ای استفاده می گردد برای ما با توجه به آلودگی هوا یک ضرورت است و باید فراوری این نوع واگن ادامه دار باشد، تا جهت دسترسی به کلان شهر ها از خودرومحور به ریل محور تغییر یابد.

اسلامی توضیح داد: هفته جاری با افتتاح مترو شهر جدید هشتگرد با حضور رئیس جمهور، گام بزرگ دولت برای استفاده از قطار به جای خودرو را جشن می گیریم تا سهم ریل را در سفر های درون شهری و برون شهری به میزان واقعی افزایش یابد.

وزیر راه تاکید نمود: نوسازی ناوگان ریلی باید ادامه داشته باشد تا سفر های مردم به بهترین کیفیت رسیده و از قطارهار کهنه و فرسوده استفاده نگردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 376

به "الحاق متروی کرج و هشتگرد به شرکت متروی بهره برداری تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الحاق متروی کرج و هشتگرد به شرکت متروی بهره برداری تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید