امکان فعالیت کتابفروشی در اماکن مسکونی

به گزارش دنیای راه راه، روز گذشته در جلسه هیئت وزیران محاسبه بهای آب، برق، گاز، خدمات پستی، پروانه ساختمان و عوارض کسب برای ناشران، کتابفروشان و مطبوعات با تعرفه آموزشی و یا فرهنگی مطرح و آنالیز و در نهایت منجر به تصویب این پیشنهاد با عنوان آیین نامه تعرفه فرهنگی آموزشی مشاغل سه گانه کتابفروشی ها، ناشران و مطبوعات شد.

امکان فعالیت کتابفروشی در اماکن مسکونی

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی روسیه گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، در تبصره 2 این آیین نامه تاکید شده چنان چه مصارف ذی نفعان در هر یک از قبوض آب، برق و گاز از الگوی مصرفی که ظرف مدت سه ماه از زمان ابلاغ این آیین نامه توسط سازمان برنامه و بودجه و با همکاری دستگاه های ذی ربط تدوین می گردد عدول کند، مشمول تعرفه های فرهنگی موضوع این آیین نامه نمی گردد.

همچنین این آیین نامه تاکید دارد دستورالعمل اجرایی میزان بهره مندی از این قانون بر اساس شاخص های درآمدی ذی نفعان شامل ناشران، کتابفروشان و مطبوعات مشخص می گردد؛ به این معنا که این قانون به گونه ای نیست که هر ذی نفعی درآمد بیشتری داشته باشد بنابراین بیشتر از این قانون می تواند استفاده کند.

محمود آموزگار، نایب رئیس اول اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت وگو با مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چگونگی و فرایند شکل گیری این آیین نامه از ابتدا تا تصویب و نقش و تاثیر آن بر ذی نفعان این آیین نامه را که شامل ناشران، کتابفروشان و مطبوعات کشور می گردد شرح داده است.

آموزگار گفت: بند (ج) ماده (92) برنامه پنج ساله ششم دولت و شهرداری ها را مکلف نموده که اول این که برای مشاغل سه گانه نشر، مطبوعات و کتابفروشان شرایطی فراهم کند که در اماکن مسکونی با کاربری فرهنگی امکان فعالیت داشته باشند. پیش از این مطبوعات به موجب بند (24) ماده (55) قانون شهرداری این امکان را داشتند و فعالیت ناشران در اماکن مسکونی نیز با توجه به مصوبه شورای اسلامی سوم شهر تهران معروف به کاربری فرهنگی (به رغم این که این مصوبه محدود به شهر تهران بود و شامل بقیه مناطق نمی شد) در کل کشور تقریبا با همراهی و اغماض روبرو می شد. ولی فعالیت کتابفروشی فقط در اماکن تجاری امکان داشت. بنابراین مصوبه از این نظر که امکان فعالیت کتابفروشی در اماکن مسکونی را فراهم می نماید بسیار حائز اهمیت است.

او توضیح داد: با این مصوبه علاقه مندان به حرفه کتابفروشی می توانند در سراسر کشور با هزینه ای به مراتب کمتر مبادرت به تاسیس کتابفروشی و فعالیت در اماکن مسکونی نمایند.

آموزگار همچنین گفت: موضوع بعدی ایجاد تعرفه فرهنگی برای مصارف برق، گاز، آب و پست مشاغل سه گانه است که هدف اصلی آن کاهش هزینه های فعالیت های یادشده است.

او ادامه داد: موضوع سوم، چگونگی اجرای قانون به تدوین آیین نامه اجرایی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارتخانه های ذی ربط و تصویب آن توسط هیئت وزیران موکول شده بود. تقریبا قریب به چهار سال تدوین آیین نامه به طول انجامید. ابتدا جلساتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد که با نقدها و اشکالات دستگاه های ذی ربط به ویژه در ارتباط با مصارف آب، برق، گاز و پست روبرو بود و مهم ترین موضوع ایراد دستگاه ها این بود که این مصوبه به کاهش درآمد دستگاه ها منجر می گردد و راه جبران کاهش درآمد پیش بینی نشده است. به همین دلیل نتیجه مفید و موثری از جلسات این مرحله به دست نیامد.

آموزگار سپس بیان نمود: ادامه جلسات در سازمان برنامه و بودجه با راهنمایی این سازمان تشکیل شد و همراهی و همدلی دستگاه های ذی ربط که عقیده داشتند علاوه بر مسائل سازمانی و دستگاهی آن ها وظیفه اجتماعی هم دارند و باید در تصویب و تدوین آیین نامه بکوشند، آیین نامه تدوین شد و به هیئت دولت ارسال شد. کمیسیون فرهنگی دولت نیز جلساتی تشکیل داد که آخرین آن دو ماه پیش به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد و نقدها اعضا مورد آنالیز نهاده شد. از جمله شرکت پست نسبت به کاهش درآمد خود معترض بود اما بالاخره و نهایتا با اجماع اعضا مقرر شد که آیین نامه برای امضای هیئت وزیران در دستور کار قرار بگیرد و آگاه شدم که هیات وزیران آن را تصویب نموده است.

او تاکید نمود: البته برای استفاده درست از این قانون و آیین نامه و کاهش سوءاستفاده ها پیش بینی ها و ساز و کاری در آیین نامه هست.

نایب رئیس اول اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که این مصوبه چه تاثیر مستقیمی بر کارکرد مشاغل سه گانه کتابفروشی ها، ناشران و مطبوعات خواهد داشت، گفت: کتابفروشی ها و توزیع کتاب یکی از حلقه های مهم چرخه نشر است. سیاست هایی که در سال های گذشته اتخاذ شده بود این حلقه ها را در مواردی مانند نمایشگاه های بین المللی کتاب و همچنین نمایشگاه های استانی کتاب حذف می کرد و با توجه به یارانه ای که برای برگزاری تزریق می شد عموما شرایطی فراهم می کرد که کتاب با تخفیف بالایی فروش برود که منجر به رقابت غیرعادلانه می شد و این فرایند باعث کاهش حضور کتابفروشی ها می شد و در نهایت کتابفروشی ها را به این نتیجه می رساند که یا تغییر کاربری بدهند و یا تعطیل نمایند. بنابراین این مصوبه منجر به ایجاد شرایطی برای تاسیس کتابفروشی در اقصی نقاط کشور و به قولی در هر کوی و برزنی می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 تیر 1400 بروزرسانی: 16 تیر 1400 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1416

به "امکان فعالیت کتابفروشی در اماکن مسکونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امکان فعالیت کتابفروشی در اماکن مسکونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید