اولین سد ثبت شده ملی در گیلان

به گزارش دنیای راه راه، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از ثبت سد تاریخی سفیدرود به عنوان میراث صنعتی در فهرست آثار ملی اطلاع داد.

اولین سد ثبت شده ملی در گیلان

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، شهرود امیرانتخابی اضافه کرد: سد سفیدرود، اولین سد بتنی-مخزنی کشور است که به شکل مدرن اجرا شده و از معروف ترین سدهای ایران و شاهرگ حیاتی گیلان محسوب می گردد.

وی ادامه داد: این سد در شهر منجیل، دقیقا در در محل پیوستن دو رود قزل اوزن و شاهرود و بر روی دومین رود بزرگ ایران ساخته شده است. ساخت این سد درسال 1334 آغاز و در سال 1341 به بهره برداری رسید.

امیرانتخابی اضافه کرد: با احداث این سد علاوه بر ذخیره نمودن آب به منظور ایجاد یک منبع کافی و مطمئن برای آبیاری 240 هزارهکتار اراضی گیلان، از قدرت ریزش آب استفاده شده و نیروگاه مجهز بزرگ 87500 کیلوواتی هم بوجود آمد.

چاپ تمبر یادبود از سدسفیدرود و ضرب سکه به مناسبت افتتاح نشان از اهمیت این سد در کشور داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان اعلام کرد: در جلسه شورای ثبت میراث صنعتی کشور که در روز شنبه 16 آذر 98 در شهرستان ماهشهر خوزستان با حضور شورای سیاست گذاری آثار ملی کشور برگزار گشت، 12 اثر میراث صنعتی گیلان از جمله سد تاریخی سفیدرود در فهرست آثار ملی کشور نهاده شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 317

به "اولین سد ثبت شده ملی در گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین سد ثبت شده ملی در گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید