برنامه ریزی برای پرتاب 3 ماهواره با پرتابگر سیمرغ

به گزارش دنیای راه راه، به گزارش خبرنگاران، مرتضی براری عصر امروز سه شنبه در مراسم روز ملی فناوری فضایی که به صورت آنلاین برگزار گشت، با اشاره به نقشه استراتژیک کشور در توسعه صنعت فضایی کشور، گفت: ما 4 راهبرد شامل شتاب بخشی برنامه فضایی مبتنی بر برنامه ششم توسعه و سند هوافضا، کاربردی سازی صنعت فضایی، استفاده از توانمندی بخش خصوصی و مدیریت پژوهش در صنعت فضایی را دنبال می کنیم.

برنامه ریزی برای پرتاب 3 ماهواره با پرتابگر سیمرغ

وی با بیان اینکه این نقشه استراتژیک هم اکنون در حوزه های مربوط به توسعه زیرساخت ها، رشد ارزش افزده، توسعه خدمات کسب و کارهای فضاپایه و فعالیت های اپراتوری تدوین شده است، گفت: در حوزه توسعه زیرساخت های فضایی، طراحی و ساخت ماهواره، خرید و بهره برداری ماهواره و تثبیت ماهواره عملیاتی، توسعه پایگاه های پرتاب و زیست فضایی در دستور کار واقع شده است.

براری با اشاره به برنامه های مدنظر برای خدمات فضاپایه از جمله ایجاد مراکز نوآوری و پارک های فضایی که منجر به افزایش اقتصاد فضا می شود، گفت: هم اکنون در دنیا بیش از 6 درصد کل سرمایه گذاری های خطرپذیر به حوزه فضایی اختصاص یافته است و سرمایه گذاری خطرپذیر در این حوزه حدود 15.7 میلیارد دلار برآورد می شود.

رئیس سازمان فضایی ایران از بازنگری ساختار فضایی کشور خبر داد و بر به کارگیری ظرفیت های بهینه کشور برای ترویج خدمات فضایی و رشد سهم ارزش اضافه نموده اقتصاد فضا تاکید کرد و گفت: اهداف مدنظر سازمان فضایی ایران برای دستیابی به مدار لئو، مدار خورشید آهنگ و مدار ژئو تدوین شده است.

وی گفت: مطابق با این اهداف، برنامه ریزی برای پرتاب ماهواره طلوع، پارس یک و ظفر 2 با پرتابگر سیمرغ در دست انجام است و در همین حال ماهواره های ناهید یک و دو با ماهواره بر ذوالجناح در مدار قرار می گیرند. برای رسیدن به مدار خورشید آهنگ نیز نمونه دوم ماهواره پارس را با عنوان پارس پلاس با پرتابگر ذوالجناج از پایگاه چابهار پرتاب خواهیم کرد.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به دستیابی به توانمندی های ساخت ماهواره های سنجشی، گفت: ماهواره پارس یک با دقت تصویربرداری 15 متر و ماهواره طلوع با دوربین تصویر برداری 5 متر ساخته شده است. در سبد توسعه فناوری ها، ماهواره های پارس پلاس و پارس دو نیز دقت تصویربرداری با رزولوشن 5 متر دارند.

وی گفت: برای توسعه ایستگاههای فضایی و اخذ تصاویر ماهواره های سنجشی و ارائه خدمات، 4 ایستگاه زمینی ماهدشت، چناران، سلماس و قشم در دست توسعه است.

رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه روزانه از 7 ماهواره به صورت چند دقیقه ای و از چند ماهواره به صورت آنلاین تصاویر دریافت می کنیم، ادامه داد: 7 سامانه پایش حاکمیتی در حال تکمیل شدن است

براری با اشاره به اینکه قرارداد ماهواره ناهید 3 و سامانه بلوک انتقال مداری سامان 2 منعقد شده است، گفت: سامان 2 ماهواره را از مدار 400 کیلومتری زمین به مدار 10 هزار کیلومتر جابجا می کند.

وی گفت: ساخت ماهواره برهای سریر و سروش نیز آغاز شده است و طراحی پایگاه پرتاب چابهار در حال انجام است.

به گفته معاون وزیر ارتباطات، ساخت نمونه مهندسی کپسول زیستی توسط پژوهشگاه هوافضا انجام شده و مدل پروازی این پروژه خردادماه تحویل سازمان فضایی می شود.

وی گفت: 3 مرکز نوآوری فضایی هم اکنون در تهران ایجاد شده و تا سرانجام دولت نیز 3 مرکز در مازندران، سمنان و مشهد راه اندازی می شود.

براری با بیان اینکه پروانه فعالیت اپراتور ماهواره مخابراتی واگذار شد، افزود: درخواست دریافت پروانه فعالیت ماهواره سنجشی نیز توسط یک بانک خصوصی ارائه شده است.

وی گفت: برای سال 99 به بخش فضایی کشور 800 میلیارد تومان بودجه تخصیص داده شد و برای سال آینده این رقم بودجه به بیش از 1,200 میلیارد تومان افزایش پیدا می کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 اسفند 1399 بروزرسانی: 19 اسفند 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1206

به "برنامه ریزی برای پرتاب 3 ماهواره با پرتابگر سیمرغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه ریزی برای پرتاب 3 ماهواره با پرتابگر سیمرغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید