بهترین فیلم های اکشن سال 2020

به گزارش دنیای راه راه، در این مطلب بهترین فیلم های اکشن و حادثه ای سال 2020 را معرفی می کنیم. البته انتخاب بهترین فیلم های اکشن سال 2020 کار آسانی نیست چرا که صنعت سینما در این سال میلادی وضعیتی به کلی متفاوت از سال ها و دوران های دیگر را تجربه کرد.

بهترین فیلم های اکشن سال 2020

همه گیری کرونا سینما را به شکل بی سابقه ای تحت تأثیر قرار داد و باعث شد تعدادی از فیلم های اکشن عظیمی که قرار بود در سال 2020 روی پرده بروند به سال آینده موکول شوند؛ از جمله آن ها اکشن جاسوسی زمانی برای مردن نیست (No Time To Die ) بود که می گردد ادعا کرد یکی از اکشن های 2020 به حساب می آمد که به شدت انتظار دیدن آن را داریم.

  • بهترین فیلم های جنگی سال 2020
  • 42 فیلمی که در سال 2020 نباید از دست دهید

به هر حال فیلم های اکشن سال 2020 مانند سایر آثار سینمایی این سال با چند شرایط گوناگون روبه رو شدند؛ برخی از این آثار خوش شانس بودند و پیش از همه گیری ویروس به پرده سینماها رسیدند همچون پسران بد تا ابد (Bad Boys for Life ) که در عین ناباوری بابت همین بخت، بلند پرفروش ترین فیلم ایالات متحده و دومین فیلم پرفروش دنیا در سال 2020 شد.

برخی دیگر از فیلم های اکشن که باید بین اکران در شرایط همه گیری ویروس و به تأخیر انداختن نمایش دست به انتخاب می زدند، دومی را ترجیح دادند و همان طور که اشاره شد فیلم هایی چون زمانی برای مردن نیست و تاپ گان: ماوریک (Top Gun: Maverick ) در این دسته نهاده شدند.

برخی اکشن های عظیم دیگر راستا نمایش در شبکه های تلویزیونی را پیمودند. احتمالا بارزترین این فیلم ها مولان (Mulan) بود که در دیزنی پلاس به نمایش درآمد و گویا برای این شبکه هم کارکرد خوبی داشت و سوای درآمدزایی باعث افزایش اعضای آن شد.

در نهایت دسته آخر اکشن هایی بودند که با وجود شرایط بحرانی سینما راه پرخطر اکران را برگزیدند. بی تردید مهم ترین فیلم این گروه هم انگاشته (Tenet) ساخته کریستوفر نولان بود؛ اثری که سال جاری سومین فیلم پرفروش دنیا شد اما با توجه به بودجه 200 میلیون دلاری و پتانسیل هایی که داشت در یک شرایط طبیعی می توانست به مراتب بیشتر بفروشد.

به هر حال با توجه به این سال بسیار عجیب برای دنیا و البته برای سینما، انتخاب بهترین فیلم های اکشن 2020 که به شکل بسیار گسترده از جانب منتقدان تحسین شدند کار آسانی نبود. در ادامه 10 فیلم اکشن برتر سال را معرفی می کنیم که نسبت به سایر آثار اکشن مطرح 2020 از منتقدان نمرات بالاتری کسب نموده اند.

1. گلوله گم شده (Lost Bullet)

  • کارگردان: گیوم پیرت
  • بازیگران: آلبون لنوار، نیکولا دوووشل، رمزی بدیا
  • امتیاز متاکریتیک: 78

فیلم سینمایی گلوله گم شده به عنوان اولین فیلم در فهرست بهترین فیلم های اکشن سال 2020 داستان یک خلافکار خرده پا را روایت می نماید که به تعمیرکار پلیس در یک گروه ویژه تبدیل می گردد. او پس از به قتل رسیدن مربی اش توسط پلیس های فاسد مجبور است بی گناهی خود را ثابت کند.

گلوله گم شده را گیوم پیرت کارگردان فرانسوی ساخته که پیش از این به ساخت آثار تلویزیونی مشغول بوده و این فیلم اولین اثر سینمایی بلند او به حساب می آید.

این فیلم 92 دقیقه ای فرانسوی زبان که محصول نتفلیکس است به عنوان یک اکشن قدرتمند، تحسین شده و هیجان انگیز در میان آثار سال 2020 در نظر گرفته می گردد. آلبون لنوار بدلکار و بازیگر فرانسوی آثار اکشن هم نقش اصلی را در گلوله گم شده بر عهده دارد؛ بازی لنوار یکی از بهترین عملنمودهای کارنامه کاری او و از نقاط قوت فیلم است.

2. نگهبانانی از دیرباز (The Old Guard )

  • کارگردان: جینا پرینس-بایدوود
  • بازیگران: شارلیز ترون، ماتیاس اسخونارتس، مروان کنزاری
  • امتیاز متاکریتیک: 70

نگهبانانی از دیرباز یک اثر ابرقهرمانی فانتزی به کارگردانی جینا پرینس-بایدوود در میان محبوب ترین فیلم های نتفلیکس و از بهترین فیلم های اکشن 2020 است.

فیلم درباره یک گروه از جنگجویان نامیرا است که به دلیل قدرت های اسرارآمیزشان هدف حملاتی نهاده شده اند؛ روایت بر اساس رویارویی این جنگجویان و تبه کاران شرور پیش می رود.

فیلم اَبَرقهرمانی نگهبانانی از دیرباز به سرعت پس از شروع پخش از شبکه نتفلیکس راه خود را به لیست پربیننده ترین آثار این شبکه باز کرد. طبق آنچه نتفلیکس اعلام نموده این اثر که از 20 تیرماه در اختیار مخاطبان نهاده شد در 4 هفته 78 میلیون مخاطب داشته و در میان محبوب ترین های این شبکه جا خوش نموده است.

این ساخته پرینس-بایدوود بابت سکانس های اکشن و بازی تحسین برانگیز شارلیز ترون توجه منتقدان و رسانه ها را به خود جلب کرد. با توجه به پیروزیت و محبوبیت این اثر اکشن برآورد هایی درباره ساخت یک دنباله برای آن از هم اکنون به گوش می رسد. گرگ روکا فیلم نامه نویس و خالق کمیک بوک که فیلم نامه نگهبانانی از دیرباز را هم خود به رشته تحریر درآورده پیش از این در اظهارنظری گفته بود کار ساخت یک دنباله بسیار روشن و سرراست است؛ کتابی که فیلم بر اساس آن ساخته شده دنباله ای دارد و آن کتاب در سال 2019 منتشر شده است. شارلیز ترون بازیگر اصلی نگهبانانی از دیرباز هم نسبت به حضور در دنباله فیلم ابراز تمایل نموده است.

  • فیلم ابرقهرمانی نگهبانانی از دیرباز در میان پربازدیدترین های نتفلیکس

3. انگاشته (Tenet)

  • کارگردان: کریستوفر نولان
  • بازیگران: جان دیوید واشنگتن، رابرت پتینسون، الیزابت دبیکی
  • امتیاز متاکریتیک: 69

فیلم سینمایی انگاشته از جمله پرسروصداترین آثار سال 2020 بود. اثری که بسیاری از منتقدان و مخاطبان منتظر دیدنش بودند و به بحث های زیادی هم دامن زده است.

حرف و حدیث ها درباره فیلم نولان از آنجا شروع شد که بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند اکران فیلم او می تواند جان تازه ای به سینما بدهد و سالن داران هم در انتظار این فیلم به خود دلگرمی می دادند؛ با این وجود بحران کرونا چنان شدت یافت که امکان بازگشایی گسترده سالن های سینما فراهم نشد و فیلم نولان هم نجات دهنده هالیوود در سال بحرانی اش نبود.

  • نقدهای فیلم جدید نولان منتشر شد؛ جلوه های بصری تأثیرگذار، فیلم نامه ناامیدنماینده

با انتشار فیلم نولان نظرات منتقدان درباره این اثر سینمایی در اختیارمان نهاده شد و آنالیز نوشته ها نشان داد گرچه یک رضایت عمومی از فیلم وجود داشته اما از نگاه منتقدان با یک شاهکار یا حتی فیلمی در میان بهترین آثار نولان طرف نیستیم. انگاشته در حالی از منتقدان نمره 69 دریافت کرد که فیلم دانکرک (Dunkirk) از مجموع 53 نقد امتیاز متای 94 را به دست آورده بود. همچنین فیلم های میان ستاره ای (Interstellar) و تلقین (Inception) هر دو از منتقدان نمره 74 گرفتند.

اما با این همه در این تردیدی نیست که در سال 2020 باید انگاشته را یکی از بهترین اکشن ها در نظر بگیریم، به ویژه به این دلیل که حتی نقدهای منفی هم بر جذابیت صحنه های اکشن فیلم مهر تأیید زده اند. در واقع تمجید از صحنه های اکشن فیلم، جلوه های بصری و ابعاد تکنیکی آن کاملا همه گیر بوده است گرچه سردرآوردن از فیلم نامه اثر جدید نولان کار طاقت فرسایی است و در مجموع خط داستانی گسستگی هایی دارد که ارتباط برقرار کردن با آن را دشوارتر از همواره نموده است.

انگاشته یک فیلم پرپیچ و خم است که مفهوم زمان را به چالش می کشد. در انگاشته جان دیوید واشنگتن نقش یکی از جاسوس های سازمان CIA را بازی می نماید که وارد یک مؤسسه مخفی می گردد و در عملیاتی برای متوقف کردن یک شرور ثروتمند و قدرتمند روسی شرکت می نماید؛ این فرد شرور قصد نابودکردن دنیا را دارد.

شاید تا این جای کار همه چیز عادی به نظر برسد و خیال کنید با یک فیلم جاسوسی معمولی روبرو خواهید شد اما این فقط نیمی از ماجرا است. نیروی شروری که قهرمانان فیلم قرار است جلویش را بگیرند می تواند به نوعی با آینده ارتباط برقرار نموده و زمان را معکوس کند. به این ترتیب مقابله با این بحران دنیای باید از نظر زمانی در راستاهای روبه جلو و روبه عقب شکل بگیرد و حرکت در زمان هم بخش مهمی از ماجرا است.

به وسیله سرقت هایی حیرت انگیز و افسون گری های تکنیکی شگفت انگیز و هم زمان گیج نماینده، نولان فیلمی ساخته که طرفدارانش نباید دیدن آن را از دست بدهند؛ یک اکشن جاسوسی که با بودجه کلان 200 میلیون دلاری ساخته شده و ترکیبی از مفاهیم دلخواه نولان در کنار صحنه های اکشن تماشایی را پیش چشم مخاطب می آورد.

4. شرور (Villain)

  • کارگردان: فیلیپ بارانتینی
  • بازیگران: کریگ فایربراس، جورج روسو، ایزوکا هویل
  • امتیاز متاکریتیک: 68

ادی فرانکس که سابقا یک خلافکار بوده کوشش می نماید به وسیله تماس مجدد با دخترش و تسویه بدهی های برادرش به خانواده اش یاری کند. اما برخلاف این کوشش ها او دوباره به سوی زندگی بزهکارانه کشیده می گردد و این بار اعمال خلاف او تبعات سنگینی دارند.

این اکشن جنایی بریتانیایی به شکل محدود در سالن های سینما اکران شد و سپس به شکلی گسترده تر به وسیله سرویس های VOD در اختیار مخاطبان نهاده شد.

فیلیپ بارانتینی کارگردان فیلم سینمایی شرور این اثر را به عنوان اولین فیلم بلند سینمایی در کارنامه خود به ثبت رساند. بارانتینی از سال 1996 کار خود را در سینما شروع کرد و بیشتر به عنوان بازیگر شناخته می گردد.

5. انولا هولمز (Enola Holmes )

  • کارگردان: هری بردبایر
  • بازیگران: میلی بابی براون، هنری کویل، سم کلفلین
  • امتیاز متاکریتیک: 68

ممکن است بر سر اینکه آیا می گردد فیلم سینمایی انولا هولمز را به عنوان یک اکشن در نظر گرفت یا نه، مناقشه هایی وجود داشته باشد؛ به هر حال به گمان ما نقش صحنه های اکشن در این اثر معمایی آنقدر پررنگ بوده که بگردد آن را در این دسته بندی جا داد.

انولا هلمز از محصولات شرکت نتفلیکس است که بر پایه اولین کتاب از مجموعه ای به همین نام فراوری شده است.

انولا هلمز داستان خواهر نوجوان کارآگاه مشهور شرلوک هلمز را روایت می نماید که در جست وجوی مادر ناپدیدشده اش به لندن می رود. این اثر سینمایی را هری بردبایر کارگردانی نموده که سابقه کارگردانی سریال کمدی سیاه کشتن ایو (Killing Eve ) و سریال کمدی درام فلیبگ (Fleabag ) را هم در کارنامه دارد.

انولا هلمز در ابتدا قرار بود توسط استودیوی برادران وارنر در سالن های سینما پخش گردد اما به دلیل شیوع ویروس کرونا حق پخش این اثر سینمایی به شبکه نتفلیکس فروخته شد. این فیلم در تاریخ 23 سپتامبر سال میلادی جاری (2 مهر 1399) از نتفلیکس پخش شد و در مجموع با واکنش رضایت آمیز منتقدان همراه بود.

عموم نقدها با تحسین بازی میلی بابی براون در نقش انولا هلمز همراه بوده است. حال و هوای کلی فیلم، ریتم و مضامین به کار رفته در آن هم سوژه تمجید منتقدان قرار داشته اما در عین حال چندین منتقد به این نکته اشاره نموده اند که مشکل اصلی نبود تمرکز روی فرایندهای حل معما است که اصولا در دنیا شرلوک هلمز به وسیله کنار هم قراردادن قطعات پازل حاصل می گردد و فقدان آن در این اثر سینمایی محسوس است اما بر این نکته هم تأکید وجود داشت که فیلم با ترکیب اکشن، شوخ طبعی، رازآمیزی و حتی نشانه هایی از داستان های عاشقانه اثری کاملا هیجان انگیز از آب درآمده است.

  • نقد فیلم انولا هلمز؛ خواهر کوچک شرلوک به میدان می آید

6. شهر آدم کش ها (Cut Throat City)

  • کارگردان: رابرت فیتزجرالد دیگز
  • بازیگران: ترنس هوارد، وسلی اسنایپس، کلیفورد جوزف هریس جونیور
  • امتیاز متاکریتیک: 67

شهر آدم کش ها یک اکشن جنایی (در زیرژانر سرقت) است که داستان چهار دوست را روایت می نماید؛ چهار دوستی که با بی میلی پیشنهاد یک سرقت خطرناک در شهر نیواورلئان را هم زمان با طوفان کاترینا می پذیرند.

رابرت فیتزجرالد دیگز معروف به رزا یک موسیقی دان و رپر اهل آمریکا است که کارگردانی این اثر سینمایی را برعهده داشته. شهر آدم کش ها سومین فیلم بلند رزا است و به باور برخی منتقدان یک تحول در آثار او به حساب می آید.

در واقع گرچه انتقاداتی نسبت به قصه گویی فیلم مطرح شده بود اما انرژی کلی اثر و حال و هوای آن به شکلی بود که بتواند فیلم را سرپا نگه دارد و اثر سرگرم نماینده ای تحویل مخاطب آثار اکشن بدهد.

7. مولان (Mulan )

  • کارگردان: نیکی کارو
  • بازیگران: لیو ییفئی، دانی ین، یوسون آن
  • امتیاز متاکریتیک: 66

فیلم سینمایی مولان یکی از مهم ترین فیلم های اکشن سال 2020 بود. گرچه بسیاری از سینماداران امیدوار بودند مولان را اکران نمایند و تا حدی به رونق کسب وکارشان بیافزایند، دیزنی تصمیم گرفت این اثر اکشن پرهزینه را در شبکه دیزنی پلاس به نمایش بگذارد.

مولان اقتباس لایواکشنی است از انیمیشن سال 1998 دیزنی که با همین نام عرضه شد و براساس یک فولکلور چینی تحت نام حماسه مولان ساخته شده است. فیلم داستان یک دختر جوان چینی است که برای نجات پدرش خود را به شکل و شمایل یک مرد جنجگو درآورده و به میدان نبرد می رود.

گرچه برنامه ساخت مولان از سال 2010 کلید خورد اما پروژه توقف های متعددی داشت و عاقبت هنگام اکران هم با حاشیه های فراوانی روبه رو شد؛ از انتقاد نسبت به تغییرات در محتوای انیمیشن گرفته تا ماجراهای مربوط به اردوگاه های بازآموزی سین کیانگ و اویغورها. حتی مواضع یکی از بازیگران فیلم هم در شبکه های اجتماعی نسب به تحولات روز هنگ کنگ جنجال ساز شد و خود به موج های جدیدی علیه فیلم انجامید.

دیزنی نهایتا دسترسی به فیلم سینمایی مولان در شبکه دیزنی پلاس را 29.99 دلار قیمت گذاری کرد؛ این شرکت به وسیله عرضه مولان در شبکه خود چند هدف را دنبال می کرد؛ از یک سو با چنین اقدامی پیروز شد شاهد افزایش تعداد مشترکان خود باشد و از سوی دیگر با قیمت جدید و گران تری که برای مولان معین کرد شرایط درآمدزایی خود را هم کمی بهبود بخشید.

به هر حال تصمیم دیزنی در خصوص مولان در سال 2020 برای طرفداران فیلم و ذی نفعان اقتصادی آن خبر خوبی بود و باعث شد شرکت بتواند بخشی از سرمایه گذاری خود را جبران کند اما قطعا بدترین خبر ممکن برای سالن دارانی بود که به آثار عظیم و پرمخاطبی همچون مولان احتیاج داشتند تا هنگام بازگشایی هرچند محدود سینماها بتوانند به وسیله آن بخشی از ضررهای گسترده اقتصادی خود را جبران نمایند.

  • دیزنی از خیر اکران گسترده گذشت؛ مولان به دیزنی پلاس می آید

8. پرندگان شکاری (Birds of Prey)

  • کارگردان: کتی یان
  • بازیگران: مارگو رابی، جرنی اسمالت، مری الیزابت وینستد
  • امتیاز متاکریتیک: 60

فیلم سینمایی پرندگان شکاری یک اکشن ابرقهرمانی است که بر اساس کمیک بوک های دی سی با همین عنوان ساخته شده است. این اثر سینمایی هشتمین فیلم در دنیای توسعه یافته دی سی است و در ادامه جوخه انتحار (Suicide Squad) ساخته شد.

بر اساس داستان فیلم هارلی کویین پس از جداشدن از جوکر به قناری سیاه، هانترس و رنی مونتویا می پیوندد تا بتوانند یک دختر جوان را از چنگال یک جنایتکار عظیم و شیطانی نجات دهند.

پرندگان شکاری بابت سبک بصری خاصش، کارگردانی کتی یان و نقش آفرینی مارگو رابی تحسین شد اما نقدهایی جدی نسبت به فیلم نامه آن وجود داشت.

فیلم در ماه های شروعین سال 2020 و پیش از تعطیلی های گسترده سینماها اکران شد اما با فروشی حدودا دوبرابر هزینه فراوریش نتوانست سودآوری داشته باشد و حتی هزینه های تبلیغاتی خود را هم جبران نکرد.

9. پسران بد تا ابد (Bad Boys for Life )

  • کارگردان: عادل ال اربی و بلال فلاح
  • بازیگران: ویل اسمیت، مارتین لارنس، پاولا نونز
  • امتیاز متاکریتیک: 59

فیلم سینمایی پسران بد تا ابد علاوه بر اینکه یکی از بهترین فیلم های اکشن سال 2020 بود، باید آن را یکی از خوش شانس ترین فیلم های این سال دانست، چرا که پیش از تعطیلی سینماها بر اثر همه گیری ویروس کرونا اکران شد و در عمل پیروز شد از همه ظرفیت های ممکن و محدود این سال میلادی استفاده کند.

این اکشن کمدی دنباله فیلم های پسران بد 1 و 2، در واقع سومین قسمت از این مجموعه محسوب می گردد که تا امروز پرفروش ترین فیلم گیشه های آمریکا و دومین فیلم پرفروش دنیا در سال 2020 است. در مجموع منتقدان به فیلم نگاه متوسطی داشتند اما مخاطبان آن را تا حد بیشتری پسندیدند، برای مثال بر اساس نتایج اعلام شده توسط وب سایت سینمااسکور این فیلم اکشن از مخاطبان روز اول اکران خود در آمریکا نمره A دریافت کرد.

فیلم درباره دو کارآگاه فعال در شهر میامی است که باید با یک مادر و پسر خلافکار در حوزه مواد مخدر روبه رو شوند که شهر را حسابی بهم ریخته اند. پیروزیت پسران بد تا ابد در سال 2020 باعث شد سازندگان آن به فکر ساخت دنباله آن که در عمل چهارمین قسمت در مجموعه پسران بد خواهد بود بیفتند.

10. استخراج (Extraction)

  • کارگردان: سم هارگریو
  • بازیگران: کریس همسورث، دیوید هاربر، راندیپ هودا
  • امتیاز متاکریتیک: 56

فیلم سینمایی استخراج که شاید مأموریت نجات برای آن نام مناسب تری باشد از آثار پیروز و پربیننده نتفلیکس در سال میلادی جاری بود که در فهرست بهترین فیلم های اکشن 2020 ما رتبه دهم را کسب می نماید.

استخراج که به سرعت خود را به عنوان پربیننده ترین فیلم تاریخ نتفلیکس مطرح نمود گرچه از نظر انتقادی یک اثر برجسته ارزیابی نشد اما بابت صحنه های اکشن اش تا حدودی تحسین شد و استقبال گسترده مخاطبان هم باعث پیگیری ساخت دنباله ای برای آن شده است.

  • گلشیفته فراهانی در لیست 10 ستاره نوظهور سال 2020 سایت IMDb نهاده شد

در واقع باید گفت استخراج فیلمی است پر از صحنه های خشن و اکشن مردانه. داستان فیلم از این قرار است که تایلر ریک (با بازی کریس همسورث) برای نجات فرزند گروگان گرفته شده یک قاچاقچی عظیم استخدام شده؛ پسر در یک شهر بسیار خطرناک نگهداری می گردد و داستان با حضور تایلر و نجات پسرک پیچ و تاب هایی می خورد.

همان طور که اشاره شد استخراج بیشتر بابت اجرای صحنه های اکشن جلب توجه کرد و می تواند در همین زمینه هم مخاطبش را هیجان زده کند اما اگر دنبال شخصیت پردازی های عمیق یا فیلم نامه بدیع هستید شاید گزینه چندان مناسبی به نظر نرسد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 7 بهمن 1399 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1121

به "بهترین فیلم های اکشن سال 2020" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین فیلم های اکشن سال 2020"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید