روتین پوستی شب چیست و چه مراحلی دارد؟

به گزارش دنیای راه راه، شاید شخصیت افسانه ای زیبای خفته تخیلی باشد اما ایده زیبا خوابیدن این طور نیست. کارشناسان معتقدند که کم خوابی بر ظاهر پوست تأثیر منفی می گذارد. دلیل آن هم هورمون استرس کورتیزول است که کلاژن را تجزیه می نماید. با کمتر خوابیدن استرس بدن افزایش می یابد. با افزایش ترشح کورتیزول هم توانایی پوست برای بازسازی کلاژن و الاستین کاهش می یابد. از سوی دیگر، شب زمانی است که پوست خود را ترمیم می نماید. شب ها موقع خواب خون بیشتری به پوست می رسد، کلاژن افزایش می یابد و ترمیم DNA به ترمیم سلول هایی که در روز تحت تأثیر عوامل استرس زا قرار گرفته اند، یاری می نماید. داشتن یک روتین پوستی شب به ترمیم سلول های پوستی یاری می نماید. برای اینکه این روتین را انجام بدهید، باید روش صحیح آن و ترتیب روتین پوستی شبانه را بدانید. در این مقاله، هرآنچه باید درباره روتین پوستی شبانه بدانید را می خوانید.

روتین پوستی شب چیست و چه مراحلی دارد؟

روتین پوستی شبانه چیست؟

پوست شما در طول روز در معرض عوامل محیطی و آلاینده هایی مانند خاک، روغن، آلودگی، آفتاب و باد قرار می گیرد. این مواد محرک و آلاینده روی پوست شما تجمع می نمایند و منافذ شما را می بندند. برای کسانی که آرایش می نمایند، یک مورد دیگر را باید به فهرست آلاینده هایی که تمام روز روی صورت باقی می مانند، افزود. بنابراین، روتین پوستی شبانه برای آن ها بیشتر اهمیت دارد. وقتی شب ها به رختخواب می روید، پوست شما در نهایت این فرصت را پیدا می نماید تا تمام آسیب های روز را ترمیم کند و باعث جوان سازی خود گردد. پوست شما به طور فعال سلول های پوستی نو فراوری می نماید و بافت خود را بهبود می بخشد.

در چنین شرایطی و موقع خواب اگر منافذ پوست شما مسدود شده باشند، پوست فرصت نفس کشیدن و انجام فرایند ترمیم شبانه خود را پیدا نمی نماید. به همین خاطر، داشتن صورت تمیز و عاری از آلودگی، گرد و غبار و ناخالصی ها موقع خواب حیاتی است و برای تقویت روند ترمیم پوست در شب، باید از محصولات مراقبت از پوست شبانه مناسب بهره ببرید. با انجام روتین پوستی شب، به پوست خود در روند ترمیم یاری می کنید. روتین مراقبت از پوست شما در شب باید بر پاک سازی و آب رسانی پوست، خلاص شدن از شر تمام ناخالصی ها و ایجاد یک بوم تازه برای سلول های پوستی تان تمرکز کند.

یک روتین پوستی شبانه ضایعات پوستی به جای مانده از روز را از بین می برد و به پوست رطوبت می بخشد. بعلاوه، می تواند به درمان خشکی پوست، آکنه، هایپرپیگمانتاسیون یا ایجاد چین و چروک و خطوط ریز روی صورت هنگام خواب یاری کند. رفتن به رختخواب با چهره ای شاداب به پوست شما این امکان را هم می دهد تا خود را بهتر ترمیم کند چون سلول های نو پوست برای ترمیم آسیب های پوستی سخت کار می نمایند و برترین موقع برای بازسازی بهتر پوست شب ها موقع خواب است. بنابراین، داشتن روتین پوستی شبانه به مقدار روتین پوستی روزانه اهمیت دارد.

مراحل روتین پوستی شبانه

پوست شما شب ها هنگام خواب وارد مرحله ترمیمی می گردد. بنابراین، داشتن یک روتین پوستی شبانه برای مراقبت از پوست بسیار مهم است. علاوه براین، هنگام خواب عوامل استرس زای محیطی مانند آلودگی محیطی و آسیب نور خورشید وجود ندارد. در نتیجه، وقتی در خواب پوست می تواند نفس بکشد، محصولات مراقبتی بهتر در آن نفوذ می نمایند. به همین خاطر، رعایت دقیق مراحل روتین پوستی شبانه اهمیت دارد اما چطور باید از محصولات مراقبتی در روتین پوستی استفاده کنیم؟ در ادامه، نحوه استفاده از این محصولات و ترتیب روتین پوستی شبانه را می خوانید.

مرحله اول: پاک سازی پوست

تمیز کردن صورت در شب، هرگونه آلودگی و چربی را که در طول روز روی صورت تان جمع شده، از بین می برد. می توانید از همان پاک نماینده ملایم، روغنی یا محصول مراقبتی ضد آکنه که در روز به کار برده اید برای شب هم بهره ببرید. تفاوت اصلی روتین پاک سازی شبانه با روتین روزانه این است که احتمالا احتیاج به پاک کردن آرایش با پاک نماینده های بدون روغن یا پاک سازی مضاعف پوست داشته باشید.

اگر پوست چرب و مستعد آکنه دارید، آرایش را با پاک نماینده آرایشی بدون روغن یا میسلار واتر پاک کنید تا منافذ پوست شما مسدود نشوند. انواع پوست های حساس و خشک هم ممکن است به پاک سازی بیشتر با پاک نماینده های مبتنی بر روغن یا محصولی که آرایش را پاک می نماید و پوست را آب رسانی می نماید احتیاج داشته باشند.

مرحله دوم: استفاده از تونر شبانه

استفاده از تونر شبانه با پد پنبه ای یا اسپری کردن آن روی صورت ضروری نیست. اما تونر شبانه می تواند به هیدراته کردن پوست خشک یا از بین بردن کثیفی به جای مانده پس از پاک سازی پوست یاری کند. می توانید به جای تونر صبحگاهی معمول خود از یک تونر لایه بردار شبانه بهره ببرید. بهتر است یک یا دو بار در هفته از یک تونر لایه بردار بهره ببرید تا سلول های مرده پوست را از بین ببرید و منافذ پوستی باز شوند.

می توانید از تونرهای حاوی هیالورونیک اسید یا گلاب برای آب رسانی به پوست خشک در شب بهره ببرید. سالیسیلیک اسید یا تونرهای جاذب روغن نیز به کنترل فراوری چربی پوست در شب یاری می نمایند. افراد با پوست های مختلط، معمولی و چرب هم می توانند از تونرهای لایه بردار دارای اسیدهای آلفا هیدروکسی (AHAs) مانند اسید گلیکولیک یا اسید سالیسیلیک استفاده نمایند.

مرحله سوم: از بین بردن لکه های پوستی

برای از بین بردن جوش ها یا محو کردن لکه های تیره در شب از محصولات مراقبتی ضد لک و جوش بهره ببرید. محصولاتی که حاوی بنزوئیل پراکسید، اسید سالیسیلیک و ترکیباتی نظیر آن هستند، برای درمان جوش و از بین بردن لکه ها مفید هستند.

از استفاده از سرم های اضافی یا رتینول ها در مناطقی که در آن ها از محصولات ضد لک و جوش استفاده نموده اید خودداری کنید. حتی بهتر است که شب هایی را که از این محصولات استفاده می کنید، سرم و رتینول به کار نبرید تا پوست تان دچار سوزش نگردد. استفاده از پانسمان هیدروکلوئیدی در شب هم به درمان جوش های باز در هنگام خواب یاری می نماید.

مرحله چهارم: استفاده از سرم یا محصولات درمان آکنه

استفاده از سرم یا محصولات درمان آکنه اختیاری است و روتین پوستی شبانه ساده به این محصولات احتیاجی ندارد. بااین حال، افزودن این محصولات به روتین پوستی شب می تواند به درمان آکنه و خطوط ریز ایجاد شده روی صورت یاری کند. فقط باید مطمئن شوید که محصولی را انتخاب می کنید که مواد بیش از حد فعال ندارد تا از تحریک پوست با این محصولات جلوگیری گردد. بعضی از سرم ها به عنوان یک لایه بردار شیمیایی هم عمل می نمایند. این محصولات سلول های مرده پوست را که باعث کدر شدن پوست می شوند و منافذ را می بندند از بین می برند.

اگر پوست خشکی دارید، از یک سرم آبرسان دارای اسید هیالورونیک، ویتامین E، پپتیدها یا سرامیدها بهره ببرید. افراد با انواع پوست های خشک و چرب می توانند از محصولات حاوی AHA ها مانند گلیکولیک و اسید لاکتیک برای آب رسانی، لایه برداری و صاف کردن خطوط ریز استفاده نمایند. این سرم های حاوی AHA می توانند به درمان جوش های سرسیاه و جوش ها هم یاری نمایند. اگر آکنه دارید، یک سرم دارای اسید سالیسیلیک یا آزلائیک اسید هم می تواند به باز کردن منافذ و کاهش التهاب پوست یاری کند.

مرحله پنجم: استفاده از رتینول

رتینوئیدها و رتینول (نوعی رتینوئید) مشتقات ویتامین A هستند که به درمان آکنه و خطوط ریز ایجاد شده روی صورت یاری می نمایند. این مواد باعث تحریک گردش سلولی و ترویج فراوری کلاژن برای یاری به بهبود بافت کلی پوست و جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوست می شوند. رتینول و سایر محصولات رتینوئیدی پوست شما را به نور خورشید حساس می نمایند و باید همواره در شب استفاده شوند. اگر به تازگی از رتینول استفاده می کنید، ممکن است مصرف آن باعث تحریک پوست تان گردد. بنابراین، یک شب در میان به مقدار یک نخود از آن بهره ببرید.

اگر پوست حساسی دارید یا فقط می خواهید آکنه خفیف، چین و چروک یا هایپرپیگمانتاسیون را درمان کنید، در پی رتینول، رتینیل پالمیتات و رتینالدئید بدون نسخه (OTC) باشید. برای درمان آکنه شدیدتر هم به تجویز پزشک و استفاده از محصولات رتینوئیدی مانند دیفرین (آداپالن)، رتین-آ (ترتینوئین)، آکلیف (تریفاروتن) و تازوراک (تازاروتن) احتیاج دارید.

مرحله ششم: استفاده از کرم دور چشم

استفاده از کرم دور چشم در روتین شبانه پوست صورت هم اهمیت بسیاری دارد. مصرف این محصول مراقبتی روی نواحی ظریف زیر چشم می تواند به افزایش رطوبت برای ترمیم پوست و کاهش خطوط ریز و چین و چروک ها در این نواحی یاری کند. این یک مرحله از روتین پوستی شب اختیاری است اما برای اجرای یک روتین مراقبت از پوست ضد پیری برای انواع پوست ایده آل است.

هنگام انتخاب کرم دور چشم، در پی مواد ترمیم نماینده یا آب رسانی مانند رتینول، نیاسینامید یا اسید هیالورونیک باشید. این مواد برای هر نوع پوستی مناسب هستند اما اگر پوست حساسی دارید، رتینول ممکن است بیش از حد تحریک نماینده باشد و بهتر است از محصولاتی که حاوی این ماده هستند استفاده نکنید.

مرحله هفتم: استفاده از مرطوب نماینده یا کرم شب

برای آب رسانی پوست می توانید پوست خود را در شب با مرطوب نماینده معمولی خود مرطوب کنید یا کرم شب سنگین تری به کار ببرید. کرم های شب به ترمیم پوست در شب یاری می نمایند و قوام بیشتری نسبت به مرطوب نماینده های روزمره دارند. در هر صورت، مرطوب کردن پوست در شب برای یاری به بازگشت رطوبت و تأمین رطوبت از دست رفته در طول روز لازم است.

استفاده از کرم های شب دارای اسید هیالورونیک و گلیسیرین در شب رطوبت بیشتری را برای پوست فراهم می نماید. اگر پوست چرب یا مختلط دارید، در پی کرم های شب غیر چرب و فاقد کومدون زا باشید تا پوست تان جوش نزند. کرم های شب ممکن است دارای AHA و رتینول هم باشند تا به تحریک گردش سلولی، کاهش خطوط ریز و چین و چروک ها و یکنواخت کردن رنگ پوست در هنگام خواب یاری نمایند.

مرحله هشتم: استفاده از روغن صورت

استفاده از روغن های صورت یک مرحله اختیاری از روتین پوستی شب است. مصرف این محصولات مراقبتی می تواند رطوبت بیشتری به پوست اضافه نمایند و آن را بهتر آب رسانی کند. پس از استفاده از کرم شب یا کرم مرطوب نماینده، چند قطره از روغن صورت خود را به آرامی روی صورت و گردن ماساژ دهید.

روغن های صورت دارای اسیدهای چرب مانند روغن آرگان یا روغن نارگیل برای افرادی با پوست خشک که به رطوبت بیشتری احتیاج دارند، ایده آل هستند. روغن بابونه و گل سرخ هم می تواند به تسکین پوست حساس یاری کند. می توانید از روغن های صورت برای پوست های چرب هم بهره ببرید اما روغن های گیاهی سبک تر مانند جوجوبا یا روغن هسته انگور برای چنین پوست هایی مناسب هستند و می توانید از آن ها بهره ببرید. این روغن های صورت می توانند به تنظیم فراوری چربی پوست شما بدون مسدود کردن منافذ آن یاری نمایند.

نکات مهم درباره روتین پوستی شب

هنگام ایجاد یک روتین مراقبت از پوست، ممکن است لازم باشد نحوه جایگزینی محصولات را هم برای جلوگیری از تحریک پوست خود بیابید. بعضی از نکات مهم هنگام لایه برداری یا تعویض مراحل مراقبت از پوست عبارت اند از:

  • محصولات حاویAHA ها یاBHA ها را با رتینول ترکیب نکنید: اگر می خواهید علاوه بر رتینول از سرم هم بهره ببرید، آن را هر یک تا دو روز یکبار تعویض کنید تا از تحریک پوست تان جلوگیری گردد. ترکیب رتینول با محصولات حاوی AHA ها مانند اسید گلیکولیک یا لاکتیک و اسیدهای بتا هیدروکسی یا محصولات حاوی BHAها مانند اسید سالیسیلیک ممکن است باعث خشکی و تحریک پوست گردد.
  • چند بار در هفته لایه برداری کنید: لایه بردارهای شیمیایی ملایم ممکن است به شکل پاک نماینده، سرم، لایه بردار یا تونر باشند. استفاده از سرم هایی با مواد لایه بردار در شب معمولا مسئله ای ندارد اما بهتر است از مخلوط کردن سرم ها و محصولات معمول مراقبت از پوست خود با محصولات لایه بردار قوی تر مانند لایه بردارها، تونرها یا پاک نماینده ها اجتناب کنید. ترکیب این محصولات ممکن است تحریک نماینده باشد و پوست شما را از بین ببرد.
  • تعویض ماسک صورت: بعد از پاک سازی و تقویت پوست در شب، می توانید چند بار در هفته از ماسک صورت برای یاری به کاهش فراوری چربی یا مرطوب کردن پوست خشک خود بهره ببرید. از آنجایی که این محصولات اغلب شامل مواد فعال هستند، از استفاده از سرم ها یا رتینول دیگر پس از ماسک صورت خودداری کنید. در عوض، پس از شستشو، صورت را با یک مرطوب نماینده کاملا بپوشانید.

کلام آخر درباره روتین پوستی شب

روتین پوستی شب به تمیز کردن، آب رسانی و محافظت از پوست شما در برابر عناصر مختلف یاری می نماید. در ساده ترین حالت، در شب می توانید پوست را تمیز و مرطوب کنید. می توانید در این روتین از تونرها، سرم ها، رتینول و روغن هایی بهره ببرید که مناسب نوع پوست شما هستند. اگر نمی دانید کدام محصول مراقبت از پوست برای شما مناسب است، باید با پزشک یا کارشناس مراقبت از پوست مشورت کنید.

منبع: health

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 تیر 1403 بروزرسانی: 17 تیر 1403 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 2038

به "روتین پوستی شب چیست و چه مراحلی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روتین پوستی شب چیست و چه مراحلی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید