6 گام مراقبت از پوست بچه ها در زمستان

به گزارش دنیای راه راه، هوای سرد و خشک زمستان می تواند برای پوست حساس بچه ها آزاردهنده و مضر باشد اما می توان از این مساله جلوگیری کرد. فقط با کمی توجه بیشتر پوست کودکتان مانند روزی که متولد شده بودند نرم و لطیف باقی می ماند. به همین منظور در این مطلب گام های مراقبت از پوست بچه ها در زمستان معرفی شده اند.

6 گام مراقبت از پوست بچه ها در زمستان

1. استفاده از مرطوب نماینده های مخصوص کودک

اطمینان از اینکه پوست کودک به اندازه کافی مرطوب شده است به پیشگیری از پوسته شدن یاری می نماید. با وجود اینکه مرطوب کردن پوست بچه ها قبل از بیرون رفتن در هوای سرد مهم است، حتی مرطوب کردن پوستشان بلافاصله پس از حمام رفتن هم مفید است.

پس از حمام کردن بچه ها به آرامی پوست آن ها را با یک حوله تمیز خشک کنید. مواظب باشید که حوله را روی پوست آن ها نکشید که اذیت نشوند و پوستشان دچار خراش نگردد. سپس لوسیون بدن کودک را روی پوستشان که کمی مرطوب است ماساژ دهید تا رطوبت جذب پوستشان گردد. در صورتی که لوسیون بچه ندارید از روغن نارگیل که یک مرطوب نماینده عالی برای پوست حساس بچه ها به شمار می رود و کاملا طبیعی است بهره ببرید.

2. پیشگیری از خشک شدن و ترک لب ها

مراقبت از لب های زیبا و لطیف بچه ها را نباید فراموش کنید. به این منظور به سادگی فقط کافی است یک لایه نازک از وازلین یا بالم لب ملایم را روی لب هایشان بزنید. این کار مانعی به عنوان محافظ در برابر سرما ایجاد نموده و به کاهش شانس خشک و ترک شدن لب ها یاری می نماید. استفاده از یک لایه وازلین یا بالم لب چند بار در روز برای مراقبت از لب های نرم بچه ها در مقابل خشک و پوسته شدن معجزه می نماید.

  • بالم لب چیست و چرا باید از آن بهره ببرید؟

3. عرق سوز شدن

همانطور که ممکن است عجیب به نظر برسد اما در فصل زمستان هم ممکن است کودک عرق سوز گردد. عرق سوز شدن ممکن است هنگامی اتفاق بیفتد که لباس گرم های زیادی به تن کودک بپوشانید یا هنگامی که کودک روی جایی مانند صندلی کودک در ماشین بنشیند که جریان هوای ضعیفی داشته باشد.

به منظور جلوگیری از این لایه های ایجادنماینده خارش پوستی حتما لباس های قابل تنفس به تن کودکتان بپوشانید. همچنان که دمای بدن کودک بالا می رود یک لایه را از تن کودک در آورده و کودک را در جایی قرار دهید که راحت بوده و دارای گردش هوای مناسب باشد.

بچه ها هم احتیاج دارند که در زمستان در برابر نور آفتاب محافظت شوند. اینکه دمای هوا پایین تر است دلیلی برای این موضوع نیست که پوست کودک در برابر اشعه های مضر آفتاب در امان است. یک ضد آفتاب با SPF بین 15 تا 30 مخصوص بچه ها برای کودک خود انتخاب و بهره ببرید.

4. استفاده از اکسسوری های گرم برای جلوگیری از سرمازدگی

سرمازدگی نسخه ملایم تر یخ زدگی است. در طول فصل زمستان قسمت هایی از بدن که در برابر سرما هستند به ویژه انگشتان دست و پای بچه ها بیشتر در معرض کاهش دما هستند. همواره مطمئن شوید که پاها، دست ها و سر کودک را با جوراب، کفش، دستکش و کلاه گرم پوشانده اید. برای نوزادانی که در صندلی کودک هستند هم می توانید از پتوهای گرم یا کاورهای صندلی ماشین برای ایجاد لایه اضافه در برابر سرما بهره ببرید.

5. مدیریت حساسیت های پوستی ناشی از پوشک بچه ها

دلایل بسیاری برای ایجاد حساسیت های پوستی ناشی از پوشک وجود دارد اما خوشبختانه انواع مختلفی از کرم های حساسیت ناشی از پوشک هم در بازار وجود دارند که می توانند این حساسیت ها را مدیریت نمایند. سعی کنید به صورت مرتب پوشک بچه را عوض نموده و ناحیه پوشک را به صورت کامل تمیز کنید. برای بهبود حساسیت ها هم یک لایه کرم روی محل حساسیت ها بزنید. برای حساسیت های شدید اجازه بدهید مدتی پوست کودک در معرض هوا بماند.

6. گونه های قرمز

گونه های لطیف و زیبای بچه ها هنگام قرار گرفتن در معرض هوای سرد به ویژه در روز های بادی می تواند تحریک گردد. مرطوب کردن پوست صورت قبل و بعد از بیرون رفتن می تواند به کاهش این عارضه یاری کند. در صورتی که زمان زیادی بیرون از منزل هستید از یک کاور کالسکه پلاستیکی بهره ببرید. این محافظ از کودک در روزهای بادی محافظت خواهد نمود.

  • 12 باور اشتباه در خصوص زیبایی و مراقبت از پوست که باید بدانید

از چه محصولاتی استفاده یا اجتناب کنیم؟

محصولات بسیاری در زمینه مراقبت از پوست بچه ها در دسترس است و طبیعی است که هنگام انتخاب محصول مناسب دچار سردرگمی شوید. در ادامه چند نکته را برای انتخاب محصولات مناسب بچه ها بیان نموده ایم.

مرطوب نماینده ها

هنگامی که در پی مرطوب نماینده برای کودک خود هستید از انتخاب محصولات عطری یا محصولات حاوی الکل اجتناب کنید. زیرا این مواد می توانند باعث تحریک یا خشکی پوست شوند. لوسیون ها برای مرطوب کردن هر روزه در صورت احتیاج مناسب هستند اما ممکن است بچه ها به این اندازه استفاده از مرطوب نماینده احتیاج نداشته باشند. کرم ها یا پمادها ضخیم تر از لوسیون ها هستند و می توانند برای آسیب های پوست خشک مفید باشند.

محصولات حمام

برای کاهش اثر خشکی حمام در طول زمستان از استفاده از صابون ها و سایر محصولات حمام که حاوی :

  • رایحه
  • پاک نماینده قوی
  • دئودورانت

هستند اجتناب کنید. استفاده از پاک نماینده های غیرصابونی هم مفید است. زیرا کمتر از محصولات صابونی پوست را خشک می نمایند.

ضد آفتاب

بسیاری از افراد فکر می نمایند ضدآفتاب فقط مخصوص تابستان است. اگرچه آفتاب در تابستان خیلی قوی نیست اما برف روی زمین می تواند اشعه های ماوراء بنفش را منعکس نموده و باعث آفتاب سوختگی گردد. روی صورت نوزادانی که زیر 6 ماه هستند نباید از ضد آفتاب استفاده کرد. برای این گروه سنی زمان حضور در برابر اشعه های فرابنفش را به حداقل برسانید یا از پوشش UV روی کالسکه یا صندلی کودک آن ها در ماشین بهره ببرید.

برای بچه ها بالای شش ماه ضد آفتابی با SPF 30 یا بالاتر گزینه مناسبی است اما همچنان زمانی که در برابر آفتاب سپری می کنید باید محدود باشد.

  • هر آنچه باید درباره خرید عینک آفتابی برای بچه ها بدانید

راهکارهای مراقبت از پوست بچه ها در زمستان

موارد مختلفی وجود دارند که می توانند به محافظت از پوست کودک یا بهبود پوست خشک و حساس او در زمستان یاری نمایند. این موارد در ادامه آورده شده شده اند.

  • رطوبت رسانی؛ در صورتی که کودک مستعد خشکی پوست است از اندازه کمی کرم یا پماد بهره ببرید و آن را روی نواحی در معرض سرما قبل و بعد از بیرون رفتن بزنید.
  • تغییر زمان حمام رفتن؛ با وجود اینکه حمام رفتن می تواند بخش خوبی از روتین زمان خواب باشد اما بچه ها و نوزادان احتیاجی به حمام کردن هر روزه ندارند. حمام های کوتاه مدت با آب ولرم برای کاهش از دست دادن رطوبت عالی هستند. قرار گرفتن در معرض آب به ویژه آب داغ می تواند منجر به از دست رفتن رطوبت پوست گردد.
  • استفاده از مرطوبت نماینده بعد از حمام؛ پس از حمام هم زمان بسیار خوبی برای رطوبت رسانی به بدن است. چند دقیقه پس از خشک شدن بدن هنگامی که هنوز بدن بچه ها کمی مرطوب است برترین زمان برای استفاده از مرطوب نماینده است. مطمئن شوید که پوست آن ها را به جای کشیدن حوله روی پوست با ضربه های آهسته حوله روی پوست خشک می کنید.
  • استفاده از دستگاه رطوبت ساز (بخور)؛ در صورتی که متوجه شدید هوای خانه خیلی خشک است از یک دستگاه رطوبت ساز بهره ببرید. وجود رطوبت بیشتر در هوا خشکی پوست را کاهش می دهد.
  • از پارچه های نرم بهره ببرید؛ به تن کودک یا نوزاد خود لباس هایی که نرم و قابل تنفس هستند بپوشانید که پوستشان اذیت نگردد. از استفاده از لباس های چین دار سخت یا برچسب های زبر اجتناب کنید.
  • فقط از محصولات بدون رایحه بهره ببرید؛ بهتر است از هر چیزی که پوست کودک را اذیت می نماید یا باعث بدتر شدن حساسیت پوست یا شرایط پوست خشک می گردد اجتناب کنید. از لوسیون ها، شامپوها وشوینده های بدون بو بهره ببرید.
  • برای فضای بیرون از منزل هوشمندانه لباس بپوشید؛ در صورتی که کودک خیلی گرمش گردد و آغاز به عرق کردن کند پوستش دچار تحریک و اذیت می گردد. لباس پوشیدن لایه ای می تواند در صورتی که از شرایط آب و هوایی نامطمئن هستید یاری نماینده باشد.

در انتها

زمستان می تواند فصل دشواری برای پوست به ویژه پوست حساس بچه ها باشد. استفاده از مرطوب نماینده، کاهش قرار گرفتن در معرض اشعه های فرابنفش و باد، کاهش مدت زمان حمام و افزایش اندازه رطوبت در خانه گام های یاری نماینده ای هستند. در صورتی که نگران پوست و سلامتی کودک یا نوزاد خود هستید با پزشک متخصص بچه ها مشورت کنید.

منابع: Verywell Family ، Healthline

منبع: دیجی استایل
انتشار: 29 آذر 1401 بروزرسانی: 29 آذر 1401 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1903

به "6 گام مراقبت از پوست بچه ها در زمستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 گام مراقبت از پوست بچه ها در زمستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید