روسیه طرح تضمین امنیت خلیج فارس را پیشنهاد داد

به گزارش دنیای راه راه، پس از شکست قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه ایران در شورای امنیت، وزارت خارجه روسیه با انتشار پیامی خطاب به دونالد ترامپ، از طرح مسکو برای تضمین امنیت در خلیج فارس اطلاع داد.

روسیه طرح تضمین امنیت خلیج فارس را پیشنهاد داد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، قطعنامه ضدایرانی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل با 11 رأی ممتنع، دو رأی موافق آمریکا و جمهوری دومینیک و دو رأی مخالف چین و روسیه با شکست سنگینی روبرو شد.

بنا بر گزارش هفته نامه نیوزویک، حساب کاربری توییتر وزارت خارجه روسیه روز گذشته (آدینه) با تَگ کردن (ضمیمه کردن) حساب کاربری دونالد ترامپ رئیس جمهورآمریکا، طرحی را برای تضمین امنیت در منطقه پیشنهاد داد.

وزارت خارجه روسیه خطاب به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت: شنیده ایم که در جریان پیشنهاد روسیه قرار نگرفته اید. به طور خلاصه: ما پیشنهاد تضمین امنیت در #خلیج فارس را مطرح می کنیم.

در این پیغام همچنین لینک بیانیه اوایل روز گذشته (آدینه) ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز که بر روی وب سایت رسمی کرملین قرار گرفته بود، منتشر شده بود.

وزارت خارجه روسیه در این پیغام توییتری از ترامپ خواسته بود که آرامش خود را حفظ کند و حساب توییتری وزارت خارجه روسیه را دنبال کند تا هنگامی که (مایک) پامپئو (وزیر خارجه آمریکا) مشغول است، در #در جریان قرار بگیرد.

بر اساس این گزارش، وزارت خارجه روسیه در این پیغام توییتری خود، حساب کاربری وزیر خارجه آمریکا را نیز ضمیمه و تَگ نموده بود.

کرملین روز گذشته در بیانیه ای از خواسته ولادیمیر پوتین برای برگزاری یک نشست آنلاین با حضور پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان و ایران اطلاع داد.

پوتین در بیانیه خود توضیح داد: بحث درباره موضوع ایران در شورای امنیت سازمان ملل بسیار پرتنش شده است. تنش ها همچنان رو به افزایش است. اتهامات بی اساسی علیه ایران مطرح می گردد. پیش نویس قطعنامه ها با هدف از بین بردن مصوبات متفق القول پیشین شورای امنیت تهیه می شوند.

پوتین در ادامه ضمن حمایت از برجام تأکید کرد: روسیه کاملاً به توافقنامه هسته ای ایران پایبند است. حصول این توافق در سال 2015 میلادی، یک دستاورد عظیم سیاسی و دیپلماتیک بوده و امکان جلوگیری از درگیری های مسلحانه را فراهم آورده و نظام منع گسترش تسلیحات هسته ای را نیز تقویت می نماید.

رئیس جمهور روسیه همچنین با معرفی مجدد مفهوم امنیت جمعی 2019 خود برای منطقه خلیج فارس که به منظور تنش زدایی در منطقه گفت: ما شدیداً معتقدیم که اگر با مسئولیت پذیری مناسب به مواضع یکدیگر توجه نموده و با احترام و به صورت جمعی عمل کنیم، می توان بر این مسائل فائق آمد.

این مقام عالیرتبه روسیه ادامه داد: در این منطقه مانند سایر نقاط دنیا نباید جایی برای باج خواهی و دیکته کردن از هیچ طرفى باشد. رویکرد های یکجانبه گرایی هیچ یاریی برای یافتن راه چاره یاری نمی نماید. لازم است هنگام ساخت یک ساختار امنیتی فراگیر در خلیج فارس، تجارب مثبتی که پیش تر به وسیله کوشش های فشرده، حاصل شده، همچنان حفظ گردد.

پوتین با اشاره به این مسائل سپس پیشنهاد برگزاری نشست آنلاین سران کشور های اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان و ایران را مطرح نمود و هدف آن را مشخص گام هایی برای جلوگیری از تقابل و تشدید اوضاع در شورای امنیت سازمان ملل اظهار داشت و بر حمایت فراگیر از قطعنامه 2231 بعنوان چارچوب حقوقی بین المللی برای اجرای برجام مهم دانست.

پوتین پیشنهاد داده بود که در نشست پیشنهادی روسیه، در مورد پارامتر هایی به منظور شکل گیری ساز و کاری قابل اطمینان برای تأمین امنیت و تحکیم اعتماد در خلیج فارس به توافق برسند و از کشور های عضو شورای امنیت نیز درخواست نموده بود که با دقت این پیشنهاد را مورد ارزیابی قرار دهند.

وی در انتها بر اهمیت این موضوع تأکید نموده بود و گفت که در صورت توافق کشور های نامبرده، لازم است که وزارت خارجه هفت کشور در زمینه دستورکار، روش های سازماندهی و زمان این نشست ویدئویی رایزنی هایی را صورت دهند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 مهر 1399 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 887

به "روسیه طرح تضمین امنیت خلیج فارس را پیشنهاد داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسیه طرح تضمین امنیت خلیج فارس را پیشنهاد داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید