سهم صادرات ایران به افغانستان 5برابر چین است

به گزارش دنیای راه راه، خبرنگاران: سفیر ایران در افغانستان سهم صادرات ایران به افغانستان را 4 تا 5 برابر چین اظهار داشت و گفت: در شرایطی که ریسک کار کردن در افغانستان بالاست سهم خوبی از بازار این کشور را داریم.

سهم صادرات ایران به افغانستان 5برابر چین است

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران از مشهد مقدس، محمدرضا بهرامی طاقانکی عصر امروز در همایشی که با عنوان راهکارهای توسعه تجارت ایران و افغانستان در هتل پارس مشهد برگزار گردید، با بیان اینکه از نیمه دوم سال گذشته و با تشکیل دولت جدید شرایط جدیدی نیز به وجود آمده است، گفت: دولت فعلی افغانستان دولتی عملگراست و موضوع اقتصاد برای آن بسیار حائز اهمیت است.

بهرامی در ادامه اضافه نمود: یکی از پایه های مهم دولت افغانستان اقتصاد بوده و دولت آن را کنار سیاست و امنیت قرار داده است.

وی توانایی دولت برای مقابله با فساد را نقطه ای مثبت دانست که باید به آن توجه گردد و توضیح داد: آنچه در مناسبات 2جانبه حائز اهمیت بوده قابل تبادل نظر بودن این مناسبات است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان اظهار داشت: از ویژگی های مناسبات این است که مطالب و مسائل مربوط به هر دو کشور ایران و افغانستان در یک بسته قرار داده شده و روی همه آنها بحث می گردد.

بهرامی شیوه مدیریت فعلی افغانستان را به دلیل متمرکز بودن آن سخت توصیف کرد و گفت: دولت جدید تجربه ای جدید برای افغانستان است.

وی سهم افغانستان از صادرات ایران را بالا دانست و اضافه نمود: سهم ایران از صادرات به افغانستان بایستی حفظ گردد.

بهرامی امنیت در افغانستان را عاملی نسبی دانست و گفت: اوضاع امنیت در افغانستان در ماه های گذشته نسبت به قبل بدتر شده و افغانستان دهه هاست که از مشکل نبود امنیت رنج می برند در حالی که گروه های افراطی و داعش نیز به بدتر شدن این پدیده دامن زده اند.

وی گفت: اگر شرایط افغانستان به سمت خوبی پیش رود ایران نمی تواند سهم بالای صادرات را که الآن در اختیار دارد حفظ کند و باید برای افزایش قدرت رقابت بعضی از خط های فراوری را به داخل افغانستان انتقال دهیم تا بتوانیم قیمت تمام شده محصول را کاهش دهیم.

بهرامی سهم صادرات ایران در افغانستان را 4 تا 5 برابر چین اظهار داشت و اضافه نمود: در شرایطی که ریسک کار کردن در افغانستان بالاست سهم خوبی از بازار این کشور را داریم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان با اشاره به وضع مناسب بعضی حوزه ها مثل خدمات فنی مهندسی که می توانند در افغانستان حضور پیدا نمایند و فعالیت داشته باشند، اظهار داشت: هزینه ایران در افغانستان در مقایسه با کشورهای غربی کمتر است و ایران فاقد هزینه بالاسری است.

بهرامی با اشاره به ظرفیت بالای افغانستان در حوزه معادن، توضیح داد: برای معادن بزرگ افغانستان بدون وجود راه ارتباطی عملاً اتفاقی نمی افتد و بزرگترین مزیت ایران در حوزه معادن، مرز مشترک و رابطه خوب با افغانستان است.

وی در ادامه بحث معدن اظهار داشت: شرکت های ایرانی باید به صورت جدی وارد بحث معدن افغانستان شوند و سفارت ایران در افغانستان نیز از آنها حمایت می نماید.

بهرامی خط راه آهن بافق هرات را فرصت خوبی برای ترانزیت کالا دانست و گفت: کار احداث این خط آهن در افغانستان به شرکت های ایتالیایی واگذار شده است.

وی کیفیت سوخت تهیه شده از ایران برای افغانستان را به دلیل اضافه شدن مواد غیرمفید پایین اظهار داشت و گفت: باید برای احداث خط لوله گاز تا مرز افغانستان به صورت جدی تصمیماتی اتخاذ گردد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان انرژی را میان ایران و افغانستان گروگان دانست در حالی که یکی از مزیت های ایران به کشور افغانستان انرژی است.

بهرامی گفت: سیاست ایران تماس و تمرکز با دولت مرکزی افغانستان است و از اقتصاد به عنوان پشتوانه سیاست و مناسبات سیاسی یاد کرد.

ی

منبع: تسنیم
انتشار: 26 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 280

به "سهم صادرات ایران به افغانستان 5برابر چین است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم صادرات ایران به افغانستان 5برابر چین است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید