صخره های جنب آبشار نیاسر کاشان مقاوم سازی می شوند

به گزارش دنیای راه راه، ایرنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر گشته، صخره های جنب آبشار نیاسر کاشان مقاوم سازی می شوند.

صخره های جنب آبشار نیاسر کاشان مقاوم سازی می شوند

احمد دانایی نیا اضافه کرد: موضوع مقاوم سازی صخره های جنب آبشار نیاسر کاشان که مطالبه مردم از حدود 20 سال قبل بوده امروز به دغدغه عمومی همه مدیران شهرستان کاشان تبدیل شده است.

وی اظهار کرد: در سفر سال گذشته استاندار اصفهان به کاشان، مقاوم سازی صخره های جنب آبشار نیاسر کاشان از مهمترین مصوبه های میراثی ما از سفر بود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان اعلام کرد: طرح مقاوم سازی صخره های جنب آبشار نیاسر یک طرح بازسازیی یا معماری و منظر صرف نبوده بلکه انجام آن احتیاجمند استفاده از مجموعه تخصص هاست و باید از افرادی دارای تخصص های زمین شناسی، شیمی، معماری و منظر استفاده گردد.

دانایی نیا گفت: برای معین مشاور طرح مقاوم سازی صخره های جنب آبشار نیاسر جلسات متعددی برگزار گردید و در نهایت 2 ماه قبل در جلسه ای که در دانشگاه علم و صنعت داشتیم، افراد متخصص در این حوزه شناسایی و پس از آنالیز پروپزال مشاور ذیصلاح رتبه دار در حوزه مهندسی و آنالیز آن به وسیله متخصصان دانشگاهی، از وی دعوت شد و پس از حضورش در نیاسر و برگزاری جلسه با شهرداری این شهر قرار است تا خاتمه تیر طرح خود را برای اجرای طرح به ما تحویل دهد.

وی اضافه کرد: اگر این طرح مورد پذیرش نهایی قرار بگیرد اقدام به انعقاد قرارداد و معین مشاور رسمی طرح مقاوم سازی صخره های جنب آبشار نیاسر می کنیم.

وی اظهار کرد: مشاور باید یک تیم با افراد متخصص متعدد معرفی کند، نوع مطالعات این طرح کتابخانه ای نبوده بلکه راهبردی است و در راستای استحکام بخشی منطقه می باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان اعلام کرد: در مرحله نخست طرح مقاوم سازی صخره های جنب آبشار نیاسر باید مشاور معین گردد و تا خاتمه تیر مشاور به شکل رسمی معرفی و سپس ضرب العجل سه ماهه برای مشاور معین می گردد تا نتیجه مطالعات خود را در راستای استحکام بخشی به ما تحویل دهد.

دانایی نیا گفت: در حوزه اجرا دوباره آنالیز هایی در مورد واگذاری طرح به مشاور انجام می گردد و ممکن است مشاور دیگری برای این بخش معین گردد.

وی اضافه کرد: بیش از 20 سال است که جنب آبشار نیاسر املاکی به شکل تجاری ایجاد شده، این املاک در حریم بلافصل آبشار بوده و بسیار خطرناک است، کمیسیون ماده 100 شهرداری نیاسر 20 سال قبل حکم قلع و قمع این مغازه ها را صادر نموده، متاسفانه احکام اجرا نشده است.

وی اظهار کرد: معدن سنگ تراوانتن در نیاسر هم در محدوده آبشار نیاسر و در حریم آتشکده واقع شده است که سال 1390 ایجاد شده و باید تعطیل گردد، چون بزرگترین تهدید اصلی برای آبشار نیاسر و چهار طاقی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان اعلام کرد: متاسفانه این معدن در حال فعالیت است و حتی در اطراف چار طاقی هم دخل و تصرفاتی شده است.

دانایی نیا گفت:در حال حاضر اطرف آبشار نیاسر برای حضور گردشگران ایمن نیست، از نظر بنده به عنوان متخصص حوزه بازسازی، دخل و تصرف در صخره ها جائز نیست، چرا که جنس آنها متخلخل و آهکی بوده و ممکن است خطر ریزش بیشتر گردد.

وی اضافه کرد: اعتبار مورد احتیاج برای اجرای طرح مقاوم سازی صخره های جنب آبشار نیاسر از محل منابع ملی تامین می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 22 تیر 1402 بروزرسانی: 22 تیر 1402 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1993

به "صخره های جنب آبشار نیاسر کاشان مقاوم سازی می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صخره های جنب آبشار نیاسر کاشان مقاوم سازی می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید