طرح کاشت فراگیر نهال در محلات کلانشهر شیراز

به گزارش دنیای راه راه، طرح کاشت فراگیر نهال در محلات کلانشهر شیراز در راستای افزایش سرانه فضای سبز شهری و محلات سبز به همت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز و با حضور یاوران توانمند شورای شهر شیراز برگزار گشت.

طرح کاشت فراگیر نهال در محلات کلانشهر شیراز

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز با اشاره به ادامه طرح پویش بهار نارنج که از اردیبهشت سال جاری با کاشت 100 هزار درخت بهار نارنج در شیراز آغاز شد، گفت: این طرح آغاز خوبی داشت که با آغاز فصل گرم و با گرم شدن هوا و عدم امکان کاشت، ادامه طرح به فصل امکان کاشت موکول شد.

روح الله مظفری با اشاره به اینکه این موضوع در قالب چند طرح مساجد سبز، مدارس سبز، پادگان های سبز، بقاع متبرکه و محلات سبز در شیراز دنبال می گردد، گفت: با همکاری یاوران شورا و معتمدین محلی کاشت درخت بهار نارنج در محلات رقم می خورد.

او گفت: توزیع درخت همزمان با روز درختکاری به صورت کامل و در منازلی که امکان کاشت درخت در منزل دارند انجام می گردد که حدود 30 تا 40هزار درخت است.

مظفری گفت: محلات سبز در طرح پویش بهار نارنج 100 هزار نهال نارنج است که از چند بخش نهال تامین می گردد و سعی شده است از گونه های بومی شیراز باشد که سازگاری با آب و هوای شیراز داشته باشد.

او گفت: بخشی از تامین نهاده به وسیله سازمان جهادکشاورزی و منابع طبیعی است و بخشی نیز براساس قوانین کمیسیون ماده 7 است که براساس آرای کمیسیون بخشی از نهال پویش بهار نارنج تامین می گردد.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز گفت: این طرح را به سمت فضا هایی می بریم که نسبت به حفظ و نگهداری نهال مطمئن باشیم و مردم در حفظ و نگهداری پیشگام باشند.

مظفری گفت: سعی شده است که این طرح در محلات و در راستای محرومیت زدایی و توسعه سرانه فضای سبز در محلات کمتر برخوردار باشد.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز گفت: شیراز به شهر بهارنارنج معرف است و کوشش می گردد برند شهر بهار نارنج را با این کار برگردانیم.

مظفری در مورد اجرای دیگر طرح های درختکاری نیز گفت: براساس طرح جامع فضای سبز و آب در افق 1410 باید به هزا رو 800 هکتار فضای سبز شیراز برسیم و در سطح کلان براساس طرح جامع استفاده می گردد.

افزایش سرانه فضای سبز در محلات محروم منطقه 5

شهردار منطقه پنج با اشاره به اینکه محروم ترین بخش های منطقه 5 برای ایجاد فضای سبز در نظر گرفته شده است، گفت: کوشش می گردد تا سرانه فضای سبز آن را بالا برده باشیم و هم بتوانیم یک شرایط رفاهی را از لحاظ کیفی و شرایط بصری بهتری برای شهروندانی که در این قسمت ساکن هستند ایجاد کنیم.

رضا مسعودی گفت: در همین چارچوب در همین نقطه پارک محله ای در دل فضای سبز در نظر گرفته می گردد که فضا 6 هزار متر مربع است و پارک محله ای شامل زمین ورزشی، ست ورزشی، روشنایی، سرویس بهداشتی و... در نظر می گیریم.

او با اشاره به اینکه فضا سازی درحال انجام است، گفت: تا خردادماه این پارک محله ای با اعتبار حدود 2 میلیارد تومان تکمیل و به بهره برداری می رسد.

مسعودی با اشاره به اینکه کوشش می گردد سرانه فضای سبز به عدد 12 متر به ازای هر نفر برسیم، یادآور شد: این فضا در حال حاضر 10.8 متر مربع است.

شهردار منطقه 5 گفت: تامین سرانه فضای سبز به علت تراکم بالا در منطقه 5 ایجاد نشده است لذا کوشش داریم در زمین های حاصل از تفکیک این سرانه را افزایش دهیم.

مسعودی بعلاوه در مورد پارک مادر گفت: این پارک چند منظوره با رویکرد ورزشی است که هم سرانه فضای سبز منطقه را ارتقا داده است و هم شرایطی ایجاد شده است که همه نوع ورزشی برای همه نوع مخاطب ایجاد می نماید.

کاشت 100 هزار نهال نارنج تا خاتمه سال 1401

عضو ناظر و نماینده شورا در سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز نیز با اشاره به کاشت 100 هزار نهال نارنج تا خاتمه سال 1401 گفت: این موضوع براساس سیاست گذاری سازمان سیما منظر بود که از طرف کمیسیون محیط زیست، سلامت و خدمات شهری شورا پیگیری شد.

افسانه خواست خدایی با بیان اینکه این طرح در 4 فاز آغاز شده است، گفت: فاز اول معابر و خیابان ها است و درختان کاشت می گردد که بخشی از آن حدود 30 تا 40 درصد اجرایی شده است.

او گفت: بعلاوه در فاز دوم بخشی باغاتی است که احتیاج به احیا دارند که از این نهال ها و نهال هایی که با اب و هوای شیراز سازگاری دارد و هویت شهری را احیا می نماید، بخشی نیز اجرا شده است.

خواست خدایی با اشاره به اینکه فاز سوم این طرح در رابطه با اجرای کاشت بهار نارنج در مکان های عمومی مدارس، مساجد و پادگان های سبز و... است، توضیح داد: چهارمین فاز واگذاری نهال بهار نارنج به وسیله یاوران شورا به مردم است که در این راستا محلات تقسیم بندی می شوند و نهال نارنج به رابطین محلات واگذار می گردد و با نظارت سازمان سیما منظر نهال به خانه ای که امکان کشت دارند، داده می گردد.

او با اشاره به سرانه کاشت نهال بهار نارنج در هر سال افزایش خواهد یافت، گفت: در واقع سعی می گردد هویت شهر شیراز احیا گردد.

عضو شورای شهر شیراز گفت: نهال های بهار نارنج به وسیله سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری به یاوران شورا داده می گردد و برای اجرای فاز چهارم یاوران شورا بازوان اجرایی شهرداری در اجرای طرح خواهند بود.

خواست خدایی با اشاره به بالا بودن تعداد نهال ها گفت: به همین علت این نهال ها از چند مرکز تهیه می گردد و برای محلات از روز گذشته آغاز شده است و این طرح ادامه خواهد داشت.

خبرنگاران فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 آذر 1401 بروزرسانی: 10 آذر 1401 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1895

به "طرح کاشت فراگیر نهال در محلات کلانشهر شیراز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح کاشت فراگیر نهال در محلات کلانشهر شیراز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید