تور ترکیه ارزان: طرز تهیه راحت الحلقوم (لوکوم پسته)؛ دسر آسان و خوشمزه ترکیه ای

به گزارش دنیای راه راه، راحت الحلقوم یا لوکوم یکی از شیرینی های محبوب بین ما ایرانی هاست که اصالت آن به کشور ترکیه برمی شود. این شیرینی بسیار خوشمزه است و به آسانی میتوان آن را در منزل تهیه کرد و برای درست کردن این شیرینی به فر و ابزار خاصی نیاز نداریم. راحت الحلقوم انواع متفاتی دارد و در طعم های بسیار متنوعی میتوان آن را تهیه کرد ما در این مطلب طرز تهیه لوکوم پسته را آموزش می دهیم. در کشور ترکیه تهیه لوکوم برای ماه رمضان و سفره افطار بسیار مرسوم است اما این شیرینی خوش طعم را برای انواع مناسبت ها مثل عید نوروز و شب یلدا میتوانید تهیه کنید و کنار یک فنجان چای نوش جان کنید و لذت ببرید. در خبرنگاران بلاگ با طرز تهیه راحت الحلقوم همراه ما باشید.

تور ترکیه ارزان: طرز تهیه راحت الحلقوم (لوکوم پسته)؛ دسر آسان و خوشمزه ترکیه ای

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه ارزان در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

مواد لازم لوکوم پسته (راحت الحلقوم):
نشاسته گل1 لیوان سر پر
آب2 لیوان
شکریک و یک چهارم لیوان
پودر ژلاتینیک و نیم قاشق غذاخوری
گلابدو سوم لیوان
کره20 گرم
جوهر لیمویک چهارم قاشق چایخوری
آردبه میزان لازم
پسته (یا فندق)به میزان لازم

استفاده از انواع مغزیجات داخل لوکوم اختیاریه میتونید به جای پسته از فندق یا بادام هم بهره ببرید و یا در صورت تمایل مغزیجات رو از دستور حذف کنید.

1- در صورت استفاده از آجیل ها اول باید پوست رویی اونها رو جدا کنید. برای این کار مغز پسته ها رو داخل ظرفی بریزین و روی اونها آب جوش بریزید و اجازه بدین یک ربع الی بیست دقیقه بمونه و بعد پسته ها رو آبکش کنید و پوست رویی اونها رو به راحتی جدا کنید و بعد داخل بشقابی در فضای محیط قرار بدین تا خشک بشن.

2- یک لیوان از آب ذکر شده در مواد اولیه رو کم کم به نشاسته گل اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با نشاسته حل بشه و کنار بزارید.

برای تهیه لوکوم باید از نشاسته گل استفاده بشه اون رو به هیچ وجه با نشاسته پودری جایگزین نکنید. پودر ژلاتین رو به شکر اضافه کنید.

3- و با قاشق مخلوط کنید. یک لیوان آب بعدی رو داخل قابلمه ای بریزید و روی حرارت میانه قرار بدین تا به جوش بیاد و بعد مخلوط شکر و پودر ژلاتین رو بهش اضافه کنید.

3- و با همزن دستی یا قاشق چوبی مخلوط کنید تا دونه های شکر حل بشه و آغاز به جوشیدن کنه. بعد جوهر لیمو رو بهش اضافه کنید و اجازه بدین حدود یک دقیقه بجوشه. استفاده از جوهر لیمو باعث شفافیت لوکوم میشه اگه نداشتین میتونید حذفش کنید اما نمیتونید با آبلیمو جایگزینش کنید چون روی طعم شیرینی اثر میذاره.

4- در مرحله بعدی با یک دست مخلوط آب و نشاسته رو کم کم به مواد اضافه کنید و با دست دیگه مرتب هم بزنید تا ته نگیره وقتی مواد کاملا مخلوط شد حرارت رو کم کنید و به هم زدن ادامه بدین بهتره مواد به صورت مداوم هم زده بشه تا ته نگیره و به صورت یکدست غلیظ بشه و بعلاوه حرارت باید کم باشه تا طعم خامی نشاسته کاملا از بین بره و داخل شیرینی حس نشه اگه حرارت رو بالا ببرین مدت زمان پخت کمتر میشه اما طعم خامی نشاسته طعم لوکوم رو خراب میکنه.

5- انقدر هم بزنید تا مواد آغاز به غلیظ شدن بکنه. بعد گلاب رو بهش اضافه کنید و هم بزنید تا گلاب با مواد مخلوط و یکدست بشه.

6- در صورت تمایل میتونید برای ایجاد طعم و رنگ بهتر از میزانی زعفران دم نموده هم داخل مواد بهره ببرید و هم بزنید تا یکدست بشه.

7- به هم زدن ادامه بدین تا مواد دوباره آغاز به غلظت گرفتن بکنه و بعد کره رو بهش اضافه کنید و هم بزنید تا با حرارت مواد آب بشه. کره باعث خوش طعم و براق شدن مواد میشه. موقع هم زدن وقتی مواد به قدری غلیظ شد که مثل حلوا از کف ظرف جدا شد پسته رو بهش اضافه کنید.

8- و هم بزنید تا با مواد مخلوط بشه و بعد از روی حرارت بردارین. توجه کنید برای ایجاد حالت کشسانی داخل راحت الحلقوم حتما باید مواد رو به خوبی بپزین ولی قرار دادن بیش از حد مواد روی حرارت هم باعث ایجاد حالت لاستیکی توی شیرینی میشه. کل زمان پخت لوکوم روی حرارت ممکنه چهل الی پنجاه دقیقه طول بکشه. داخل ظرف مربع یا مستطیل رو چرب کنید و بعد با نایلون ضخیم پوشش بدین. ابعاد ظرف طوری باشه که مواد به ضخامت یک سانت ظرف رو پر کنه.

9- مواد آماده شده روداخل ظرف بریزین و به یاری قاشق روی اون رو صاف کنید و به مدت سه الی چهار ساعت داخل یخچال قرار بدین تا خودش رو کاملا بگیره. برای غلتاندن راحت الحلقوم میتونید از آرد سفید یا پودر قند یا آرد ذرت یا نشاسته ذرت بهره ببرید. به یاری نایلون ها لوکوم رو از ظرف خارج کنید.

10- و آرد رو روی صفحه کار بریزین و همه اطراف راحت الحلقوم رو آغشته به آرد کنید. به یاری یک چاقوی تیز برش های طولی ایجاد کنید.

11- و بعد هر قسمت رو به ابعاد یک سانت برش های عرضی بزنید.

راحت الحلقوم رو داخل ظرف در بسته در جای خشک و خنک نگهداری کنید و از رطوبت دور نگه دارید و به هیچ وجه داخل فریزر قرار ندین.

نکات تهیه راحت الحلقوم:

  • منظور از لیوان ذکر شده در مواد اولیه لیوان دسته دار فرانسویه.
  • به جای آرد و پودر قند برای غلتوندن راحت الحلقوم از پودر نارگیل یا گل محمدی هم میتونید بهره ببرید.
  • میتونید به جای زعفران از انواع رنگ خوراکی یا طعم دهنده ها داخل مواد بهره ببرید.
  • به جای برش دادن لوکوم با چاقو میتونید اون رو با انواع کاترهای دلخواه قالب بزنید.
  • نگه داری راحت الحلقوم در جای مرطوب باعث مرطوب شدن و آب شدن آرد یا پودر قند دور شیرینی میشه بعلاوه اگه پودر قند رو وقتی که مواد داغه روی لوکوم بپاشین گرما باعث آب شدن اون میشه.
  • میتونید از یکی دو قاشق گلوکز برای افزایش کشسانی راحت الحلقوم بهره ببرید در صورت استفاده از گلوکز اون رو بعد از اضافه کردن گلاب و زعفران به مواد اضافه و مخلوط کنید.
  • به جای گلاب از انواع طعم دهنده ها و اسانس های دیگه میتونید بهره ببرید.
  • در صورت دلخواه میتونید کره رو حذف کنید.
  • راحت الحلقوم رو داخل قالب هایی که طرح چندانی ندارن میتونید درست کنید و به صورت چند رنگ آماده کنید اما حتما کف قالب رو با نایلون ضخیم بپوشونید. برای مثال از قالب ناودانی مثلثی میتونید بهره ببرید و با چند رنگ کردن مواد لوکوم رو به شکل هندوانه در بیارید.
منبع: اُکالا
انتشار: 30 آذر 1400 بروزرسانی: 30 آذر 1400 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1623

به "تور ترکیه ارزان: طرز تهیه راحت الحلقوم (لوکوم پسته)؛ دسر آسان و خوشمزه ترکیه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ترکیه ارزان: طرز تهیه راحت الحلقوم (لوکوم پسته)؛ دسر آسان و خوشمزه ترکیه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید