عملکرد بهتر هواوی به نسبت اپل در فروش گوشی های هوشمند در سال 2019

به گزارش دنیای راه راه، آمارها حاکی از آن است که دومین تولیدکننده برتر گوشی هوشمند در دنیا یعنی هواوی، علی رغم تحریم هایی که روی آن اعمال شده توانست به عملکرد خوب خود در فروش گوشی های هوشمند ادامه داده و اپل را نیز در این زمینه پشت سر بگذارد.

عملکرد بهتر هواوی به نسبت اپل در فروش گوشی های هوشمند در سال 2019

موسسه تحقیقاتی Canalyz و Counterpoint Research روز گذشته گزارشی مبنی بر میزان فروش گوشی های هوشمند در سال 2019 منتشر کردند که در هر دوی آن ها از هواوی به عنوان شرکتی با بیشترین میزان رشد یاد شده؛ شرکتی که توانست با رشد سالانه 16-17 درصد، با قدرت مقام دوم جدول را از آن خود کند تا پشت سر سامسونگ و بالاتر از اپل قرار گیرد!

اعداد و ارقام در هر دو گزارش تقریبا یکسان است؛ سامسونگ با 20 درصد رشد در رده اول، هواوی با 16 درصد دوم، اپل 13 درصد سوم، شیائومی، اوپو و دیگر شرکت ها نیز با رشد کمتر از 13 درصد در رده های بعدی قرار گرفته اند. جالب اینجاست که پیروزیت چشم گیر هواوی در زمان تحریم ها بدست آمد! به عبارتی اگر این تحریم ها نبود، شاید تا یکی دو سال آینده باید نام هواوی را به عنوان برترین فراوری نماینده گوشی های هوشمند می دیدیم! Counterpoint Research در گزارشی که منتشر کرد آورده:

توان آخر هواوی…؟!

اگرچه هواوی در رده دوم بزرگ ترین فراورینماینده و فروشنده گوشی های هوشمند قرار گرفته است، اما آینده این شرکت کاملا مبهم است! تحریم دولت ترامپ برای علاقه مندان به گوشی های هوشمند شرکت هواوی تنها یک مفهوم دارد و آن هم عدم دسترسی کاربران به برنامه های گوگل است. هواوی حتی اخیرا اعلام نموده اگر گوگل تحریم ها را برطرف کند، دیگر حاضر نیست با آن ادامه همکاری دهد!

با این اوصاف در بخش سخت افزار، طراحی و کیفیت، هواوی بهترین نباشد قطعا باید به عنوان یکی از بهترین ها از آن یاد کرد. این شرکت به خوبی توانست بدون حتی یک قطعه آمریکایی، گوشی پرچم دار جدید خود یعنی میت 30 پرو را طراحی کند و این حقیقتا پیشرفت بزرگی است!

ویدئوی تست مقاومت گوشی هواوی میت 30 پرو؛ قدرت نمایی در اوج تحریم!

اما در بخش نرم افزار با حذف سرویس ها و برنامه های گوگل که به شدت کاربردی و در بین مردم محبوب هستند، شوک بزرگی به کاربران وارد شد. حتی هواوی هم انتظار نداشت وقتی یکی از بزرگ ترین مشتریان گوگل است، با چنین تحریم سختی روبرو گردد. به حقیقت این ادعا می توان زمانی پی برد که می بینیم هواوی عملا هیچ برنامه خاصی برای بهبود شرایط نداشته و فعلا در کوشش است تا بتواند با یک سری اپلیکیشن های جایگزین که از لحاظ کیفیت با برنامه های گوگل قابل قیاس نیستند، تا حدودی ضعف ها را جبران کند!

قطعا یک گوشی بدون دسترسی به جیمیل، یوتیوب، نقشه گوگل، دستیار صوتی هوشمند گوگل و میلیون ها برنامه جذاب و کاربردی در پلی استور، در خارج از چین کمترین محبوبیت و کاربرد را خواهد داشت و هواوی نمی تواند با برنامه های جایگزین خود کار را پیش ببرد. مگر اینکه یک برنامه گسترده و چند ساله را برای رقابت با گوگل در سر داشته باشد تا بتواند به رقیبی برای این شرکت بدل گردد. با شناختی هم که از چینی ها داریم، رخ دادن چنین اتفاقی عجیب نخواهد بود!

مقایسه مشخصات فنی گوشی های سری گلکسی اس 20 و آیفون 11

تحریم هواوی اواسط سال قبل رخ داد و خب طبیعتا فقط محصولات جدید این شرکت را تحت تاثیر قرار داد. پرچم دارهای نیمه نخست هواوی یعنی P30 پرو در ماه مارس و چند ماه زودتر از تحریم رونمایی شدند؛ همین مسئله نیز موجب شد جان سالم به در برده و هم اندروید 10 را دریافت نمایند، هم سرویس های گوگل را داشته باشند و هم فروش بسیار خوبی را چه در داخل و چه در خارج چین رقم بزنند.

اولین محصول هواوی که بدون خدمات گوگل راهی بازار شد میت 30 و مدل های مختلف آن هستند که قبل از شروع فصل آخر سال 2019 معرفی شدند. اگر بخواهیم تاثیر منفی تحریم ها را ببینیم، باید یکی دو سال دیگر منتظر بمانیم! با این حال کاربران همچنان برای در اختیار داشتن یکی از بهترین محصولات سال 2019 و 2020، می توانند P30 پرو را خریداری نمایند که در انجام هر کاری می تواند بهترین عملکرد را داشته باشد.

البته در فصل آخر سال قبل، هواوی برای اولین بار در دو سال گذشته میزان فروش کمتری به نسبت فصل سوم داشت که علت اصلی آن را باید در تحریم ها جست و جو کرد. همزمان با افت هواوی، اپل در ماه سپتامبر آیفون های 11 را معرفی و با قیمت فوق العاده کوچک ترین عضو آن، همه کاربران را شگفت زده کرد. همین مسئله نیز موجب شد این شرکت رشد زیادی داشته باشد و حتی در آن بازه زمانی به رتبه دوم برود !

گوشی شیائومی می 10 پرو احتمالا به 16 گیگابایت رم مجهز خواهد شد!

اما تحریم ها در بزرگ ترین بازار هواوی یعنی چین، چندان تاثیرگذار نبوده! سال های سال است که این شرکت اکوسیستم مخصوص خود را تحت عنوان هواوی اپ گالری در اختیار دارد و فضای ابری، مرورگر، فروشگاه و تم و مواردی از این دست را بدون وابستگی به گوگل برای کاربرانش ارائه می نماید. با این اوصاف، 40 درصد بازار هواوی که در کشورهای دیگر جهان وجود دارد، با تحریم آمریکا تمام ضررها را متحمل خواهند شد و این 60 درصد بدون تاثیر باقی می ماند.

هواوی در رویداد معارفه میت 30 خاطرنشان کرد میخواهد اکوسیستم خود را در خارج از چین نیز گسترش دهد و برای این کار چیزی در حدود 1.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری نموده تا بتواند توسعه دهندگان را آبه طراحی اپلیکیشن برای فروشگاه خود ترغیب کند. این برنامه بلند مدت هواوی باید در طول 5 سال آینده عملی گردد که هنوز یک سال نیز از آن نگذشته و باید دید چه آینده ای در انتظار این شرکت خواهد بود.

اخیرا نیز شاهد این بودیم که هواوی با شرکت هلندی TomTom وارد همکاری شده تا برنامه ای جهت رقابت با نقشه گوگل برای فروشگاه خود طراحی کند. برنامه نقشه اپل نیز ابتدا با داده های TomTom شروع به کار کرد اما خب کاربران احساس کردند به نسبت نقشه گوگل، کم و کاستی هایی در آن وجود دارد. داده های این شرکت اگرچه کافی نیستند، اما خب برای شروع چیز بدی نیست! اگر چین و آمریکا هرچه زودتر به دعوای مالی خود خاتمه ندهند و یا اگر این اتفاق رخ دهد ولی هواوی ریز بار آشتی با گوگل نرود، سخت است بتوانیم آینده ای روشن برای این شرکت تصور کنیم! البته خارج از کشور چین.

به نظر شما آیا هواوی می تواند در فروش گوشی های هوشمند پیروز باشد؟

با محصولات 2020 اپل که در ماه های آینده رونمایی می شوند آشنا شوید

منبع: arstechnica

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 452

به "عملکرد بهتر هواوی به نسبت اپل در فروش گوشی های هوشمند در سال 2019" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عملکرد بهتر هواوی به نسبت اپل در فروش گوشی های هوشمند در سال 2019"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید