محصولات برنده و بازنده شیائومی در سال 2021

به گزارش دنیای راه راه، سال 2021، سالی پربار برای شیائومی بوده، به این علت که شیائومی امسال از 50 گوشی هوشمند رونمایی و سپس آن ها را روانه بازار گوشی های هوشمند نموده است. بعلاوه این شرکت چینی با حذف Mi از نام گوشی های هوشمند بالا رده، کمی نام تجاری شرکت خود را با تغییر همراه نموده است. همانطور که احتمالا می دانید، از نیمه دوم امسال این شرکت فقط از استراتژی نام گذاری شیائومی + شماره مدل در گوشی های هوشمند خود استفاده نموده اما به نظر می رسد که سال برای شیائومی هنوز به خاتمه نرسیده است. زیرا این شرکت میخواهد یکی از اولین گوشی های مجهز به اسنپدراگون 8 نسل 1 -سری 12 شیائومی- که احتمالا با رابط کاربری MIUI 13 پایدار عرضه می گردد را در تاریخ 7 دی ماه رونمایی کند. در این مطلب قصد داریم تا به اقدامات پیروز و ناپیروز شیائومی در سال 2021 اشاره کنیم.

محصولات برنده و بازنده شیائومی در سال 2021

برنده - شیائومی می 11 اولترا

اگرچه اکنون پیدا کردن این گوشی هوشمند در بازارهای گوشی غیرممکن به نظر می رسد، اما شیائومی می 11 اولترا یکی از خاطره انگیزترین گوشی های هوشمند سال 2021 به شمار میرود. مانند گوشی می 10 اولترا در سال گذشته، این گوشی به عنوان ویترینی از قدرت و مهارت شیائومی طراحی شده تا مورد انتظار کاربران این شرکت چینی قرار بگیرد. همین طور هم شد و شیائومی توانست ده ها میلیون از این گوشی هوشمند را به فروش برساند.

سال جاری شیائومی بیشتر تمرکز خود روی دوربین گوشی های هوشمند معکوس نموده بود تا بتواند انتظار کاربرانش را در مقوله دوربین برآورده سازد. شیائومی می 11 اولترا با بهره گیری از 3 حسگر بزرگ با وضوح بالا و همراه با پردازنده قدرتمند خود توانسته تا تصاویر بی نظیری را به ثبت برساند و کاربران را شگفت زده کند. نکته جالب اینجاست که بعضی از کارشناسان دوربین این گوشی هوشمند را رقیب گوشی های آیفون اپل می دانند.

سیستم دوربین سه گانه شیائومی می 11 اولترا از یک لنز 50 مگاپیکسلی، لنز فوق عریض 48 مگاپیکسلی و یک لنز تله فوتو با امکان بزرگ نمایی 5 برابری اپتیکال تشکیل شده که تصاویر فوق العاده باکیفیتی را ثبت می نمایند. در حالی که بدون شک دوربین علت اصلی علاقمندی کاربران به این گوشی هوشمند است اما به طور کلی ما با یک گوشی خوش دست و مجذوب کننده، با صفحه نمایش شگفت انگیز و پردازنده قدرتمند روبه رو هستیم. برای یادآوری بد نیست بگوییم که شیائومی می 11 اولترا پنل 6.81 اینچی OLED سامسونگ دارد. این نمایشگر از وضوح اصلی 3200 در 1440 پیکسل و فناوری نرخ تنو تطبیقی پشتیبانی می نماید. نرخ رفرش ریت بسته به محتوای نمایشگر می تواند بین 30 تا 120 هرتز در نوسان باشد.

پردازنده اسنپدراگون 888 به عنوان قلب تپنده این گوشی هوشمند انجام وظیفه می نماید. درباره باتری 5000 میلی آمپر ساعتی این گوشی هم می توان گفت که طول عمر خوبی دارد اما عالی تلقی نمی گردد و می توانست بهتر باشد. اگرچه گوشی های شیائومی به خاطر رابط کاربری بهینه ای که دارند، در مصرف انرژی همواره عملکرد خوبی داشته اند اما این گوشی به رغم استفاده از باتری 500 میلی آمپر ساعتی، تنها 1 روز شما را همراهی می نماید.

جدا از این مسائل، مشکل اصلی این گوشی هوشمند این است که حتی اگر بتوانید از قیمت 1200 یورویی آن چشم پوشی کنید، اما باز هم در بیشتر فروشگاه های گوشی هوشمند یافت نمی گردد. به نظر می رسد که شیائومی این گوشی را در نسخه های محدودی عرضه نموده و فقط تعداد کمی از کاربران خوش شانس شیائومی، می 11 اولترا را دریافت کردند. به هر حال این گوشی یکی از برندگان سال 2021 شیائومی بوده است.

برندگان - پوکو F3 و پوکو X3 پرو

ما این دو گوشی هوشمند را با هم در یک گروه قرار دادیم، زیرا برخلاف قیمت متفاوتشان از مشخصات تقریبا یکسانی برخوردار هستند. صفحه نمایش 120 هرتزی، یک چیپست پرچم دار قدرتمند اسنپدراگون، باتری و دوربین بسیار خوب از مقوله هایی است که در هر دو گوشی پوکو F3 و پوکو X3 پرو دیده می گردد.

اگر قصد دارید تا 300 یورو برای خرید یک گوشی هوشمند هزینه کنید، می توانید پوکو F3 شیائومی را انتخاب کنید. این گوشی هوشمند با پردازنده اسنپدراگون 870 روانه بازار شده که تراشه بسیار قدرتمندی به شمار میرود و به لطف بهره گیری از مودم X55 از شبکه 5G هم پشتیبانی می نماید. نمایشگر این گوشی هوشمند 6.67 اینچ با رزولوشن 1080p است، اما به جای LCD مبتنی بر فناوری اولد است. در قاب پشتی این گوشی شاهد دوربین سه گانه هستیم که از لنز اصلی 48 مگاپیکسلی، اولترا واید 8 مگاپیکسلی و تله ماکرو 2 مگاپیکسلی تشکیل شده است.

اگر قصد شما از خرید، یک گوشی هوشمند 200 یورویی است پوکو X3 پرو گزینه خوبی برای شماست. قلب تپنده این گوشی پردازنده قدرتمند اسنپدراگون 860 است که نسخه بهود یافته اسنپدراگون 855 پلاس به شمار میرود. جالب است بدانید که این تراشه، جزء معدود تراشه هایی به شمار میرود که از GPU برای اجرای گیم پلی 120 فریم بر ثانیه پشتیبانی می نماید. پوکو X3 پرو از نمایشگر ال سی دی 6.67 اینچی 120 هرتز با رزولوشن 1080p بهره می برد که از کیفیت خوب و روانی برخوردار است.

پوکو F3 با دوربین قدرتمند و پوکو X3 پرو با پردازنده فوق العاده می تواند بر اساس احتیاج کاربران، گزینه های خوبی برای آن ها باشد. شیائومی پیروز شد در کمتر از دو ماه دو میلیون از این گوشی های هوشمند را به فروش برساند.

بازنده - شیائومی می میکس فولد

چه اتفاقی برای اولین گوشی هوشمند تاشوی شیائومی افتاد؟ این اتفاق در حالی افتاده که شیائومی می میکس فولد بر روی کاغذ از مشخصات بسیار خوبی بهره می برد. نمایشگر 8.1 اینچی آن با رزولوشن 2480 در 1860 و پشتیبانی از استانداردهای HDR10+ و دالبی ویژن، یکی از بزرگ ترین و باکیفیت ترین نمایشگرهای گوشی هوشمند به شمار میرود. در این گوشی تاشو، حالت دسکتاب برای بهینه سازی هر چه تمام نمایشگر وجود دارد. نمایشگر بیرونی این گوشی هوشمند نیز با میزان 6.52 اینچی و با رزولوشن 840 در 2520 توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب نموده است.

شیائومی می میکس فولد از اسنپدراگون 888 به عنوان پردازنده بهره می برد که عملکرد پردازشی خوبی دارد. این گوشی تاشوی هوشمند، اولین گوشی با لنز اولترا واید مایع است که به لنز تله فوتو آن اجازه می داد تا به حالت ماکرو تبدیل گردد. شیائومی حتی از تراشه اختصاصی Surge C1 خود در این گوشی برای پردازش تصاویر ثبت شده بهره برده که برای فوکوس اتوماتیک، تنظیم نوردهی و تنظیم وایت بالانس از آن استفاده می گردد.

سیستم دوربین سه گانه این گوشی تاشو از سنسور 108 مگاپیکسلی ساخت سامسونگ، دوربین اولترا واید 13 مگاپیکسلی و دوربین 8 مگاپیکسلی تشکیل شده است. بعلاوه دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی آن در حفره نمایشگر واقع شده است. در واقع می توان گفت که شیائومی می میکس فولد یک ویترین عالی از فناوری های پیشرفته این شرکت چینی است. اما چه چیزی باعث شد تا این پروژه این گوشی تاشو با شکست روبرو گردد؟ آیا این مسائل فراوری بود که شیائومی را از فروش گسترده آن باز داشت؟

هر چه که بود، ما هرگز واقعا متوجه نشدیم که آیا آن لنز مایع استفاده شده در دوربین این گوشی واقعا مفید بوده یا نه. نمایشگر بزرگ آن هم اکنون از فناوری بسیار عقب افتاده، زیرا پنل های تاشوی مدرن امروزی نرخ تازه سازی بالا و حتی دوربین های زیر نمایشگر را ارائه می دهند. بعلاوه ساختار بعضی از لولای گوشی های تاشوی مدرن به شکلی است که این گوشی ها را ضدآب نموده است.

اگر شیائومی می خواهد که یک گوشی هوشمند تاشوی پیروز بسازد احتیاج دارد تا هم از نظر طراحی و هم از نظر تکنولوژی می میکس فولد را با تغییرات و بهبودهای زیادی همراه سازد. این روزها گوشی های هوشمند تاشو هواداران زیادی پیدا نموده و سامسونگ توانست با عرضه گوشی های تاشوی با کیفیت و مدرن، بازار گوشی های تاشو را در دستان خود بگیرد. در همین حال اما می میکس فولد از بازار چین خارج نشد و بسیاری از کاربران حتی نمی دانستند که شیائومی یک گوشی هوشمند تاشو را روانه بازار نموده است. این را هم می توان به دلایل شکست این پروژه افزود.

برنده - ردمی نوت 10 پرو (مکس)

سری ردمی نوت از زمان معرفی تا به امروز حدود 240 میلیون گوشی فروخته که بیشترین آن هم مربوط به گوشی هوشمند ردمی نوت 10 پرو (در هند با نام پرو مکس شناخته می گردد) است که با استقبال خوب کاربران روبرو شد. این گوشی هوشمند شباهت هایی با پوکو F3 دارد، اما این دو گوشی با قیمت های مختلفی در اختیار کاربران قرار گرفته اند. ردمی نوت 10 پرو از پردازنده پرچم دار و حتی 5G هم پشتیبانی نمی نماید، اما تمام تمرکز شیائومی بر روی دوربین این گوشی هوشمند بوده است. ردمی نوت 10 پرو از دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی (مبتنی بر سنسور Isocell HM2) بهره می برد. این سنسور با ترکیب 9 به یک پیکسل ها عکس های 12 مگاپیکسلی باکیفیتی را تحویل کاربران می دهد.

از دیگر لنز های سیستم دوربین این گوشی هوشمند می توان به لنز اولترا واید 8 مگاپیکسلی، تله فوتو ماکرو 5 مگاپیکسلی و سنسور تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی اشاره نمود. ردمی نوت 10 پرو از نمایشگر 6.6 اینچی اولد با رزولوشن FHD+ و نرخ تازه سازی 120 هرتز بهره می برد که کیفیت خوبی دارد، علاوه بر این ها، این گوشی هوشمند از کارت حافظه میکرو SD و جک 3.5 میلی متری نیز پشتیبانی می نماید.

ردمی نوت 10 پرو به کاربرانی که اهل گیم نیستند و دوربین قدرتمند برای آن ها اولویت بیشتری دارد پیشنهاد می گردد، زیرا شیائومی برای این گوشی از تراشه اسنپدراگون 732G استفاده نموده که زیاد مناسب اجرای برنامه های سنگین نیست. اگرچه ممکن است عدم پشتیبانی از اینترنت همراه نسل پنجم (5G) کمی برای کاربران آزاردهنده باشد، اما در سایر بخش ها این گوشی عملکرد خوبی دارد. باتری 5020 میلی آمپر ساعتی این گوشی شارژدهی بسیار خوبی را برای کاربران به ارمغان می آورد و از شارژ سریع 33 وات هم پشتیبانی می نماید. نسل بعدی این سری یعنی ردمی نوت 11 قطعا نسبت به سری 10 پیشرفت قابل توجه ای خواهد داشت، اما تا اوایل سال آینده در سطح دنیای در دسترس نخواهد بود.

بازنده - رابط کاربری MIUI

مقوله رابط کاربری اختصاصی بسیار بحث برانگیز است، اما سرعت به روزرسانی آن ها این طور نیست. بیاید یک واقعیت را قبول کنیم و آن این مورد است که رابط کاربری MIUI هرگز برترین رابط کاربری مبتنی بر اندروید نبوده است. معمولا یک نسخه اصلی MIUI از دو نسخه جداگانه اندروید به عنوان نسخه پایه استفاده می نماید که گویا درباره MIUI 13 که مبتنی بر اندروید 11 و 12 خواهد بود صدق می نماید.

اولین نسخه های بتا سیستم عامل نو در حال حاضر منتشر شده اند، اما به طور گسترده میان عموم کاربران ارائه نشده اند. لی جون، مدیرعامل شیائومی وعده داده که رابط کاربری MIUI 13 پایدار قبل از انتها سال منتشر خواهد شد. اما به نظر می رسد که او به گوشی های سری شیائومی 12 اشاره دارد که این رابط کاربری به صورت پیش فرض بر روی آن ها نصب شده است. شاید در این میان، برای کاربران گوشی های ردمی K50 هم انتشار یابد.

این طور که پیش می رود هیچ گوشی فعلی شیائومی تا قبل از انتها سال، نسخه پایدار اندروید 12 را دریافت نخواهد نمود. در خصوص نسخه فعلی رابط کاربری MIUI 12.5 هم باید گفت که بعضی از مدل های 2019 آن را دریافت می نمایند (مانند می 9 و ردمی نوت 7). مدت زمان پشتیبانی نرم افزاری شرکت ها از گوشی های هوشمندشان به تازگی به وسیله بعضی از شرکت ها کمی بیشتر شده و شیائومی هم مجبور است برای این مقوله هم چاره ای بیاندیشد.

طبق اعلام بعضی از منابع، شمار تعداد کاربران MIUI در ماه ژوئن (تیر ماه) به 454 میلیون کاربر رسید و این شرکت شروع به ارائه گزینه هایی با پشتیبانی طولانی تر نموده است. برای مثال کاربران گوشی های هوشمند 11 تی و 11 تی پرو شیائومی سه به روزرسانی اندروید و چهار سال پک امنیتی را دریافت خواهند کرد. بنابراین به نظر می رسد که این شرکت چینی در جهت درستی گام نهاده و فقط باید این مقوله را به مدل های بیشتری تعمیم دهد. باید دید در سال 2022 شیائومی در این خصوص چه خواهد نمود.

بازنده - می بند شیائومی

بیش از یک میلیون مچ بند هوشمند می اسمارت بند 6 شیائومی تا انتها ماه آوریل (اردیبهشت ماه) در سراسر دنیا به فروش رفت، اگرچه فروش دنیای آن تنها چند هفته زودتر شروع شده بود. این آمار و ارقام چندان بد تلقی نمی گردد، اما با نگاهی به گذشته در می یابیم که می بند 4 تنها در 8 روز به یک میلیون فروش رسید. فروش مچ بندهای هوشمند شیائومی حتی قبل از عرضه سری 6 آن ها، با کاهش فروش در سراسر دنیا روبه رو شده بود.

اعداد و ارقام بازار حاکی از آن است که این مچ بندهای هوشمند به طور کلی در مقایسه با ساعت های هوشمند فروش ضعیفی دارد و علیرغم وجود چندین مدل، ساعت های هوشمند شیائومی هم فروش خوبی ندارند. اما در عوض، هدفون های این شرکت عملکرد بسیار خوبی در فروش داشته اند. بد نیست یادآوری کنیم که سری 6 می بند شیائومی از نمایشگر 1.56 اینچی امولد با رزولوشن 152 در 486 پیکسل، عمر باتری 14 روزه، ردیابی 30 حالت ورزشی و سنسور پایش اکسیژن خون بهره می برد.

برنده - فناوری و تکنولوژی شیائومی

گوشی هوشمند می 11 اولترا بدون بهره مندی از یک سازنده دوربین معتبر توانست به نتایج عکاسی چشمگیری دست یابد، اما شرایط در حال تغییر است. از آنجایی که هواوی به علت تحریم های آمریکا دستش از بازار بین المللی قطع شده، شریک آن یعنی شرکت سازنده لنزهای دوربین لایکا در پی یک همکار نو است و به نظر می رسد این همکار شیائومی باشد. این خبر هنوز به تأیید رسمی نرسیده، اما ممکن است که شیائومی 12 اولترا با نام تجاری Leica وارد بازار گردد.

این شرکت ارتقای نوی را در فناوری خنک نماینده گوشی های هوشمند به نام Loop LiquidCool ارائه نموده که وعده می دهد چیپست های قدرتمند را 5 تا 8 درجه سانتی گراد خنک تر نگه دارد. این فناوری پیشرفته برای استفاده در پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 1 سری گوشی های هوشمند شیائومی 12 آماده نمی گردد. اما به نظر می رسد که پرچم داران شیائومی که در نیمه دوم سال 2022 عرضه می شوند از این فناوری بهره ببرند.

از دیگر نوآوری های فناوری شیائومی در سال 2021 می توان به استاندارد سازی شارژ سریع 120 واتی اشاره نمود که گوشی میان رده ردمی نوت 11 پرو از این فناوری پشتیبانی می نماید. شارژ سریع 200 واتی این شرکت نیز در حال توسعه است و امکان دارد سال آینده در پرچم داران عرضه گردد. شیائومی یک شارژر بی سیم 100 واتی را با قیمت کمتر از 100 دلار به فروش می رساند.

بعلاوه این شرکت میخواهد تا فراوری انبوه اولین خودروی خود را در سال 2024 شروع کند. شیائومی در نظر دارد طی 10 سال آینده 10 میلیارد دلار در پروژه خودروهای برقی خود سرمایه گذاری کند.

برنده - شرکت شیائومی

به طور کلی می توان گفت که این شرکت، یک سال کاری پیروز را پشت سر گذاشته است. این غول چینی در سه ماهه سوم، اپل را پشت سر گذاشت و در اروپا نیز با اندکی اختلاف نسبت به سامسونگ در جایگاه دوم ایستاد و بعلاوه در بازار هند رتبه نخست را از آن خود کرد. بعلاوه این شرکت آزمایش های 5G را با اپراتور هندی Jio انجام داد تا نشان دهد که ردمی نوت 11 تی برای شبکه های نسل بعدی هم کاملا آماده است.

شیائومی در اقدامی دیگر، مرکز تعمیرات Xiaomi Cares خود را در هند راه اندازی کرد تا به مشتریان خدمت رسانی و پشتیبانی بهتری برای تعمیر محصولات خود بدهد. بعلاوه مدیرعامل این شرکت اعلام نموده که تا انتها اکتبر سال 2022، 10000 مرکز تعمیرات شیائومی در سراسر دنیا افتتاح خواهد شد.

سال جاری این غول فناوری چینی فرایند خوبی را طی نموده است، باید دید در سال 2022 این شرکت می تواند فرایند رو به رشد خود را حفظ کند یا نه.

منبع: GSMArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 تیر 1401 بروزرسانی: 25 تیر 1401 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1817

به "محصولات برنده و بازنده شیائومی در سال 2021" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محصولات برنده و بازنده شیائومی در سال 2021"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید