مانیل، شهر هزار چهره

به گزارش دنیای راه راه، کشور فیلیپین، ترکیبی عجیب از سنت و مدرنیته است و مرکز آن، مانیل، مرکز، دروازه ای است به آسیای جنوب شرقی. این قلب تجارت و بازرگانی فیلیپین، با جمعیتی بالغ بر 12 میلیون نفر، برای هزاران هزار مهاجری که هر ساله به امید زندگی بهتر به این شهر می آیند، تجربه ای سراسر بیم و امید است. در نخستین برنامه زندگی به سبک فیلیپینی برای آشنایی بیشتر با این مردم، به این شهر آمده ایم.

مانیل، شهر هزار چهره

برای دیدن زیباترین کشور جنوبی شرقی آسیا با تور ارزان فیلیپین همراه باشید. و از مانیل شهری زیبا در فیلیپین دیدن کنید.

در مانیل روزی نیست که آسمانخراشی تازه سر به فلک نکشد. سرعت توسعه فضای شهری در مانیل زبانزد است. دومنیک گالیسیا که معمار است و در مانیل کار می نماید، از سرعت چشمگیر ساخت و ساز در این شهر می گوید: دورنمای مانیل مرتب در حال تغییر است. مانیل یک کلان شهر واقعی است. مرکز قدیمی شهر در دلتای رودخانه پاسیگ و خیلج مانیل قرار گرفته است. در واقع، شهر از آنجا آغاز شده و به سمت شمال و جنوب توسعه یافته است.

سالانه موج عظیمی از روستایان فیلیپینی به سمت مانیل سرازیر می شوند تا بخت خود را در مرکز آزمایش نمایند. ساکنان مانیل بیشترا جوان هستند. براساس آمار رسمی، میانگین سنی آن ها 23 سال است.

به ملاقات یکی از آنها رفتیم. اولویه تولنتیو طراح لباس است و به اقصی نقاط دنیا سفر می نماید، اما همواره به فیلیپین باز می گردد چرا که کشورش الهام بخش اوست: من از شهرستانی می آیم که به زیبایی منظره ها و طبعتش مشهور است. همواره سعی کردم که در طراحی هایم حال و هوای آن منطقه را به تصویر بکشم. مجموعه ای خلق کنم که زیبایی های سرزمینم، سنت و میراث کشورم را در بر داشته باشد. خودم را بخشی از نسل تازه مردم فیلیپین می دانم و امیدوارم بتوانم آموخته هایم را به نسل آینده طراحان لباس کشورم انتقال دهم.

حضور اشخاص پرانرژی و فعالی چون تولنتیو، توجه سرمایه گذاران خارجی زیادی را به این کشور جلب نموده است. طی سال های اخیر در فیلیپین، سرمایه گذاری های عظیمی در صنعت برق و خدمات اجرا شده است.

‘نیرای یان‘، از مسئولان بانک توسعه آسیایی در مانیل می گوید: نکته قابل توجه برای بیشتر سرمایه گذاران خارجی ثبات مالی سیاسی کشور است. من 15 سال است که در فیلیپین زندگی و کار می کنم و می توانم بگویم که فضا کار و فعالیت بسیار مطبوع و مناسب است. علاوه بر این، تعداد بسیار زیادی از مردم اینجا، به زبان انگلیسی مسلط هستند که این خود، برای پیشرفت فعالیت، نکته بسیار مهمی است.

فیلیپین از منظر گوناگونی فرهنگی هم جالب توجه است. تاریخ کهن کشور و 300 سال حاکمیت امپراتوری اسپانیا در مانیل، بی تردید برای گردشگران رازهای نگفته زیاد دارد. یکی از آنها، جیپ های عجیب و غریب است به نام جیپنی .

پس از جنگ دنیای دوم، ارتش آمریکا، فیلیپین را ترک کرد و جیپ های نظامی را به یادگار گذاشت. تا اینکه روزی یک کارآفرین فیلیپینی ایده خلاقانه ای را مطرح نمود و به اجرا گذاشت؛ او جیپ های ارتشی را به دو بخش تقسیم کرد و از آن مینی بوسهای عجیب و غریب ساخت که اکنون به جیپنی معروف است. جیپنی مهم ترین، مقرون به صرفه ترین و پرتوان ترین وسیله نقلیه عمومی مانیل است.

پدر ‘اد سارائو سازنده نخستین مدل ‘سارائو موتور است که همچنان در کارگاه کوچکش فراوری می گردد. وی در این باره می گوید: جیپنی ها هزار رنگ و گوناگون اند و هر کدام با دیگری فرق دارند. داخل و بیرون خودرو با دست نقاشی و طراحی شده است. جایگاه ها دست دوز هستند. خودرویی است در خدمت مردم، هم وسیله نقلیه عمومی است هم نمادی از فرهنگ مردمیِ فیلیپینِ معاصر.

اد سارائو امیدوار است که این بخش از فرهنگ کشورش به سرعت دورنمای شهر مانیل تغییر نکند و حفظ گردد.

در برنامه بعدی زندگی به سبک فیلیپینی، مانیل را به مقصد جزیره زیبای بوراکای ترک خواهیم کرد. بوراکی یکی از معروف ترین جزایر توریستی فیلیپین است و هر ساله میزبان علاقمندان به جشنواره قایق های چینی موسوم به قایق اژدها است.

منبع: یورونیوز
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1462

به "مانیل، شهر هزار چهره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مانیل، شهر هزار چهره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید