نظامیان ترکیه در قره باغ حضور نخواهند داشت، اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز قره باغ

به گزارش دنیای راه راه، خبرگزاری خبرنگاران- سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد که هیچ نیروی حفظ صلح ترکیه ای به خاک قره باغ کوهستانی اعزام نخواهد شد.

نظامیان ترکیه در قره باغ حضور نخواهند داشت، اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز قره باغ

جهت دریافت خدمات طراحی ویلای کلاسیک با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از تاس،نظامیان ترکیه در قره باغ حضور نخواهند داشتوزیر خارجه روسیه با اشاره به مأموریت سخت صلح بانان روسی، گفت: هیچ نیروی حفظ صلح ترکیه ای به قره باغ اعزام نمی گردد و فعالیت ناظرین ترک به مرکز نظارت بر اجرای آتش بس در قره باغ، واقع در بخش دیگری از خاک آذربایجان محدود است.

لاوروف گفت: هیچ نیروی حافظ صلحی از جمهوری ترکیه به منطقه قره باغ اعزام نخواهد شد. این امر به وضوح در بیانیه سه جانبه رهبران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان درباره توقف کامل جنگ در قره باغ، بیان شده است.

به گفته وی، مرز تحرک ناظرین ترکیه ای محدود به مختصات جغرافیایی و در چارچوب فعالیت مرکز نظارت روسی-ترکیه ای تنها برای کنترل رژیم آتش بس در قره باغ است که واقع در آذربایجان و در قسمتی از خاک این کشور که نزدیک منطقه قره باغ نیست، و این مسئله توسط توافقات مضاعف، مورد توافق قرار خواهد گرفت.

درخواست روسیه از شورای امنیت برای حمایت از آتش بس در قره باغ

لاوروف تأکید کرد: ما کاملاً متقاعد شده ایم که هر دو طرف مناقشه به حضور نیروهای حافظ صلح روسی علاقه مند هستند. ما چنین احتمالی را برای سرانجام دادن به ماموریت نیز ابراز نموده ایم. البته بهتر است اکنون هیچ پیش بینی در این باره نکنیم. در حال حاضر باید از صلح بانان روسی در انجام مأموریت بسیار سخت خود حمایت کنیم. تا فرایند زندگی مسالمت آمیز در قره باغ و در کل منطقه به حالت عادی بازگردد.

وزیر خارجه روسیه یادآور شد که طرف روسی تا به امروز کوششی برای خنثی کردن توافقات حاصله درباره آتش بس در قره باغ کوهستانی مشاهده ننموده است

لاوروف با اشاره به اینکه روسیه به شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد نموده تا از توافق انجام شده درباره آتش بس در قره باغ کوهستانی حمایت کند، اضافه کرد: نمایندگان ایالات متحده و فرانسه به زودی برای گفت وگو در مورد شرایط قره باغ وارد مسکو می شوند و رئیس کمیته صلیب سرخ بین المللی هم هفته آینده برای بحث درباره یاری این سازمان به مردم این منطقه به مسکو سفر خواهد نمود.

لاوروف: مقامات فرانسه و آمریکا در مورد اجرای توافق قره باغ مذاکره می نمایند

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد مقامات آمریکا و فرانسه به زودی در باره توافقنامه قره باغ ملاقات می نمایند.

به گزارش الجزیره، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در سخنانی خاطرنشان کرد مقامات امریکایی و فرانسوی به زودی در مسکو در مورد اجرای توافقنامه قره باغ با یکدیگر بحث و گفتگو خواهند کرد.

لاوروف در ادامه اضافه کرد: منتظر تحولات ریشه ای در روابط روسیه و آمریکا در صورت پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری نیستیم.

لازم به ذکر است مقامات روسیه، ارمنستان و آذربایجان پیشتر، از شروع آتش بس در قره باغ خبر دادند. همچنین طبق آتش بس نیرو های ارمنستان و آذربایجان می بایستی در مواضع خود بمانند و نیرو های حافظ صلح روسیه به موازات خط تماس در منطقه قره باغ مستقر شوند

روز گذشته پس از اعلام امضای توافقنامه آتش بس از سوی پاشینیان در صفحه فیسبوکش و دردناک خواندن این توافق، صد ها تن از مردم ارمنستان به نشانه اعتراض به این توافق با سر دادن شعار نیکول خائن است به خیابان ها آمده و به بعضی سازمان های دولتی حمله کردند.

این اعتراضات در حالی تا این لحظه ادامه داشته که دولت ارمنستان هرگونه تجمع خیابانی را ممنوع خاطرنشان کرد. هفده حزب سیاسی به فراخوان پاشینیان برای ترک منطقه، واکنش نشان دادند که رهبر یکی از این احزاب در میان دستگیرشدگان بوده است.

این توافقنامه به منزله پیروزی آذربایجان است که کوشش می کرد زمین های از دست رفته در طول جنگ در دهه 1990 را به دست آورد

وزیر خارجه ترکیه: در ماموریت صلح قره باغ مشارکت داریم

وزیر امور خارجه ترکیه بار دیگر مدعی شد که در در ماموریت صلح در قره باغ مشارکت دارد.

به گزارش اسپوتنیک، خلوصی آکار، وزیر امور خارجه ترکیه روز پنج شنبه، علی رغم این که موضوع مشارکت آنکارا در ماموریت صلح در قره باغ تکذیب شده است، بار دیگر خاطرنشان کرد که نیروهای مسلح این کشور در ماموریت مشترک صلح با روسیه در قره باغ مشارکت دارند.

وزیر امور خارجه ترکیه در این خصوص گفت: آنکارا در فرایند نظارت و کنترل بر اجرای توافقات مربوط به آتش بس در قره باغ مشارکت داشته و نظامیان ترکیه در نیروهای مشترک حافظ صلح فعالیت خواهند داشت.

لازم به ذکر است در تاریخ 9 نوامبر، رهبران روسیه، ارمنستان و آذربایجان بیانیه مشترکی درباره آتش بس در قره باغ اتخاذ کردند. طبق بیانیه ای که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ابراز کرد، آتش بس کامل در قره باغ کوهستانی از 10 نوامبر شروع می گردد، آذربایجان و ارمنستان در مواضع اشغالی خود متوقف می شوند و اسیران جنگی را تبادل می نمایند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه 11 نوامبر (21 آبان ماه) خاطرنشان کرد که آنکارا و مسکو توافقی را درباره ایجاد مرکز مشترک کنترل آتش بس در قره باغ امضا نموده اند. پیش از آن نیز پسکوف سخنگوی کرملین اعلام نموده بود، مسکو و آنکارا به وسیله مرکز مونیتورینگ و نظارت بر آتش بس که در آذربایجان مستقر است، در زمینه قره باغ همکاری خواهند داشت.

اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز قره باغ

به گزارش اسپوتنیک، شوشان استپانیان سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان خاطرنشان کرد که در منطقه مأموریت حفظ صلح در قره باغ، منطقه پرواز ممنوع اعلام شده است.

از اینرو او به گزارش های پرواز هواپیمای بدون سرنشین شناسایی و جنگی Bayraktar TB2 نیروی هوایی ترکیه، علی رغم سرانجام درگیری ها در قره باغ واکنش نشان داد. اشاره شده که از این طریق فعالیت نیروهای مسلح ارمنستان و روسیه در فرودگاه ایربونی و پایگاه 102 در گیومری کنترل می گردد.

به گفته استپانیان، ارمنستان به همراه ارتش روسیه فضای هوایی ارمنستان و آرتساخ را پوشش داده اند و این منطقه به استثنا پروازهای هواپیمایی دو طرف و هواپیماهای غیرنظامی در مسیرهای ثبت شده، ممنوع است.

پیش از این، وزارت خارجه روسیه نیز مشارکت ارتش ترکیه در مأموریت صلح در قره باغ را رد نموده بود. به گفته نمایندگان این وزارتخانه، نقش آنکارا فقط به مرکز روسیه و ترکیه برای نظارت بر آتش بس در منطقه محدود خواهد شد. این مرکز در خاک آذربایجان که در مجاورت قره باغ نیست، ایجاد می گردد.

لازم به ذکر است در تاریخ 9 نوامبر، رهبران روسیه، ارمنستان و آذربایجان بیانیه مشترکی درباره آتش بس در قره باغ اتخاذ کردند. طبق بیانیه ای که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ابراز کرد، آتش بس کامل در قره باغ کوهستانی از 10 نوامبر شروع می گردد، آذربایجان و ارمنستان در مواضع اشغالی خود متوقف می شوند و اسیران جنگی را تبادل می نمایند.

بازداشت ده شخصیت مخالف در پی ناآرامی بر سر توافق قره باغ

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارمنستان خاطرنشان کرد: ده شخصیت مخالف در پی ناآرامی بر سر توافق قره باغ، بازداشت شدند.

چاووش اوغلو: امضای نخست وزیر ارمنستان پای توافق آتش بس است

وزیر خارجه ترکیه در مورد تضمین تداوم آتش بس در قره باغ گفت: امضای نخست وزیر ارمنستان پای آن است.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری امروز خود با اشاره به آتش بس در قره باغ و تضمین تداوم این آتش بس گفت: در آتش بس قره باغ امضای نخست وزیر ارمنستان است. این امضا کشور(ارمنستان) را مقید می نماید.

وی اضافه کرد: اگر آتش بس را دوباره به هم بزنند بهای آن را پرداخت می نمایند.

وزیر خارجه ترکیه در مورد راهکار نهایی این بحران نیز گفت: بازگرداندن همه خاک اشغال شده تنها راهکار است.

چاووش اوغلو با اشاره به مواضع فرانسه در جریان جنگ قره باغ که از ارمنستان حمایت می کرد، گفت: این اظهارات غیر مثبت باعث شد که فرانسه از فرایند آتش بس خارج باشد.

وی درباره نحوه فعالیت مشترک ترکیه و روسیه برای حفظ آتش بس در قره باغ گفت: امروز هیئتی از روسیه به ترکیه خواهد آمد تا درباره ایجاد این مرکز مشترک و نحوه فعالیت آن مصاحبه کنیم.

توافق روسیه و ترکیه درباره ایجاد مرکز مشترک کنترل آتش بس در قره باغ

وزرای دفاع روسیه و ترکیه تفاهم نامه ای درباره ایجاد مرکز مشترکی برای کنترل آتش بس در منطقه قره باغ امضاء کردند که در خاک آذربایجان مستقر بوده و اطلاعات مربوط به رعایت آتش بس در منطقه درگیری را جمع آوری و تأیید می نماید.

به گزارش خبرگزاری نووستی، وزارت دفاع روسیه خاطرنشان کرد که سرگئی شایگو وزیر دفاع این کشور و خلوصی آکار همتای ترکیه ای خود، روز چهارشنبه تفاهم نامه ای در مورد ایجاد یک مرکز روسی-ترکیه ای برای کنترل آتش بس در منطقه قره باغ امضاء کردند.

وزارت دفاع روسیه یادآور شد که این مرکز مشترک در خاک جمهوری آذربایجان واقع خواهد شد و اطلاعات مربوط به رعایت آتش بس در منطقه درگیری قره باغ را جمع آوری و تأیید می نماید. به طور خاص، این مرکز شکایات، سئوالات یا مسائل مربوط به نقض توافقنامه صلح بین طرفین مناقشه را آنالیز خواهد نمود.

وزیر دفاع روسیه تأکید کرد که این مرکز پایه و اساس محکم برای حل و فصل درازمدت مناقشه قره باغ بوجود خواهد آورد.

وی یادآور شد که توافقات بدست آمده بین رهبران روسیه، جمهوی آذربایجان و ارمنستان و همچنین شروع عملیات حفاظت از صلح توسط طرف روسی این امکان را بوجود آورده تا خونریزی ها متوقف گردد، ثبات در منطقه تضمین شده و شرایط مناسبی برای بازگشت به روال عادی زندگی مردم فراهم گردد.

سرگئی شایگو، روز چهارشنبه برای دومین بار طی 24 ساعت گذشته، مذاکرات تلفنی با وزیر دفاع ترکیه انجام داد. طی این گفت وگوها ، طرفین بطور مفصل درباره حل و فصل مناقشه قره باغ گفتگو کردند.

روز گذشته، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تأیید کرد که طرف های روسی و ترکیه ای قصد ایجاد یک مرکز مشترک برای کنترل آتش بس در قره باغ که در جمهوری آذربایجان مستقر خواهد بود را دارند. البته به گفته وی، این مرکز هیچ ارتباطی به عملیات حفاظت از صلح روسیه در منطقه نداشته و تنها نیروهای روسی در قره باغ مستقر خواهند بود.

علی اف: تاریخ جنگ قره باغ دوم را به عنوان پیروزی باشکوه برای آذربایجان ثبت خواهد نمود / اقدامات لازم برای بازگشت آوارگان به قره باغ را انجام می دهیم

الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان گفت که این کشور بعد از آزادسازی منطقه قره باغ کوهستانی تمام کوشش خود را برای توسعه و شکوفایی این منطقه به کار خواهد گرفت. او چهارشنبه در توییتی نوشت که برای بازگرداندن آواره ها به اراضی آزاد شده قبل از هرچیز باید مسائل امنیتی و زیر ساختی این مناطق حل گردد و از بمب ها و مین ها پاکسازی گردد. او گفت که برای این کار از سازمان های بین المللی نیز یاری خواهد گرفت.

علی اف: تاریخ جنگ قره باغ دوم را به عنوان پیروزی باشکوه برای آذربایجان ثبت خواهد نمود / اقدامات لازم برای بازگشت آوارگان به قره باغ را انجام می دهیمرئیس جمهور آذربایجان گفت که این کشور بعد از توافق آتش بس با ارمنستان، شرایط را برای اسکان آوارگان آذربایجانی در مناطق آزاد شده فراهم خواهد نمود.

الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان گفت که این کشور بعد از آزادسازی منطقه قره باغ کوهستانی تمام کوشش خود را برای توسعه و شکوفایی این منطقه به کار خواهد گرفت.

او چهارشنبه در توییتی نوشت که برای بازگرداندن آواره ها به اراضی آزاد شده قبل از هرچیز باید مسائل امنیتی و زیر ساختی این مناطق حل گردد و از بمب ها و مین ها پاکسازی گردد. او گفت که برای این کار از سازمان های بین المللی نیز یاری خواهد گرفت.

رئیس جمهور آذربایجان با بیان اینکه پیروزی در میدان نبرد پیروزی در عرصه سیاسی را نیز رقم می زند گفت که پیروزی تاریخی این کشور در جنگ دوم قره باغ موضع باکو در عرصه سیاسی و حقوقی را نیز تقویت خواهد نمود.

او نوشت: این پیروزی از بهترین لحظات تک تک همه ما است و تاریخ جنگ قره باغ دوم را به عنوان پیروزی باشکوه برای آذربایجان ثبت خواهد نمود. اتحاد و همکاری همه ملت ما در تحقق این پیروزی نقش داشت.

جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه بامداد سه شنبه این هفته از توافق سه جانبه آتش بس در منطقه قره باغ کوهستانی خبر دادند. براساس این توافق، ارمنستان موظف است اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان را در آغ دام، کلبجر و لاچین را تدریجاً تا یک دسامبر تخلیه نموده و کریدوری زمینی از نخجوان به آذربایجان ایجاد کند.

در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شده است ضمن توقف عملیات ها، کریدور لاچین را برای اتصال قره باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده شوشا به همراه همه مناطق آزادشده طی 44 روز گذشته هم به جمهوری آذربایجان واگذار شده است.

روسیه نیز موظف است نیروهای خود را به عنوان حافظ صلح در منطقه قره باغ و در امتداد خطوط تماس مستقر کند.

اردوغان: ترکیه نیرو های حافظ صلح به قره باغ می فرستد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه خاطرنشان کرد کشورش نیرو های حافظ صلح برای حفظ آتش بس در منطقه فره باغ که میان آذربایجان و ارمنستان مورد مناقشه است، خواهد فرستاد.

رئیس جمهور ترکیه امروز، چهارشنبه با اشاره به امضای یادداشت همکاری میان آنکارا و مسکو برای تأسیس یک مرکز ترکی- روسی مشترک برای نظارت بر آتش بس گفت: ترکیه با روسیه در تشکیل نیرو های حافظ صلحی همکاری می نماید که بزودی برای نظارت بر آتش بس و توافقی که در قره باغ حاصل شده است، مستقر خواهند شد.

او در ادامه اضافه کرد: توافق آتش بس در قره باغ بر تحویل مناطقی که هنوز آزاد نشده اند، تصریح دارد.

لازم به ذکر است مقامات روسیه، ارمنستان و آذربایجان پیشتر از شروع آتش بس در قره باغ خبر دادند. همچنین طبق آتش بس نیرو های ارمنستان و آذربایجان می بایستی در مواضع خود بمانند و نیرو های حافظ صلح روسیه به موازات خط تماس در منطقه قره باغ مستقر شوند.

روز گذشته پس از اعلام امضای توافقنامه آتش بس از سوی پاشینیان در صفحه فیسبوکش و دردناک خواندن این توافق، صد ها تن از مردم ارمنستان به نشانه اعتراض به این توافق با سر دادن شعار نیکول خائن است به خیابان ها آمده و به بعضی سازمان های دولتی حمله کردند.

این اعتراضات در حالی تا این لحظه ادامه داشته که دولت ارمنستان هرگونه تجمع خیابانی را ممنوع خاطرنشان کرد. هفده حزب سیاسی به فراخوان پاشینیان برای ترک منطقه، واکنش نشان دادند که رهبر یکی از این احزاب در میان دستگیرشدگان بوده است.

این توافقنامه به منزله پیروزی آذربایجان است که کوشش می کرد زمین های از دست رفته در طول جنگ در دهه 1990 را به دست آورد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 8 آذر 1399 بروزرسانی: 8 آذر 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1008

به "نظامیان ترکیه در قره باغ حضور نخواهند داشت، اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز قره باغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظامیان ترکیه در قره باغ حضور نخواهند داشت، اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز قره باغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید