گزارش، اهمیت شوشا و اهداف باکو - آنکارا در قره باغ

به گزارش دنیای راه راه، ذوق زدگی، اظهار مسرّت و واکنش مقامات و سران ترکیه در خصوص کنترل شوشا، حتی از مقامات جمهوری آذربایجان نیز بیشتر و ملموس تر است.

گزارش، اهمیت شوشا و اهداف باکو - آنکارا در قره باغ

جهت دریافت خدمات طراحی داخل ویلا دوبلکس با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، ارتش جمهوری آذربایجان در تداوم درگیری های اخیر توانست پس از 28 سال شهر شوشا را به کنترل خود در آورد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

رئیس جمهور آذربایجان از آزادی شهر شوشا اطلاع داد

این موضوع برای الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان و همسرش که همزمان معاون اوست، چنان اهمیتی دارد که علی اف با اعلام این خبر و نهادن تاج گل بر سر مزار پدرش مرحوم حیدر علی اف رئیس جمهور سابق آذربایجان، فضای ملی گرایانه و حماسی بیشتری درمورد شوشا به وجود آورد.

علی اف که با لباس نظامی در برابر دوربین تلویزیون ایستاده بود، خطاب به مردم کشورش گفت: امروز، روز مهمی در تاریخ آذربایجان خواهد بود. شوشا صندلی ویژه ای در تاریخ ما داشته و علاوه بر آذربایجان، مروارید قفقاز نیز به شمار می آید.

با وجود آن که الهام علی اف در سخنان و مشی سیاسی خود عملاً کاری به مسائل دینی ندارد، این بار در خصوص شوشا کوشش کرد ادبیاتی دینی به کار ببرد و به همین خاطر خاطرنشان کرد: صدای اذان پس از 28 سال از مساجد شوشا طنین انداز خواهد شد.

اهمیت به دست آوردن مناطق

با آن که تا به امروز 3 بار بین باکو و ایروان، آتش بس اعلام شده، اما طرفین، همیشه یکدیگر را به نقض آتش بس متهم نموده اند و در تداوم درگیری ها و پیشروی ارتش آذربایجان از روز 27 سپتامبر تا به امروز، با احتساب شوشا، 5 شهر، 3 بخش و بیش از 220 روستا آزاد شده است.

اهمیت آزادسازی مناطق، به این بازمی گردد که رئیس جمهور آذربایجان، از شروع دور جدید درگیری ها، همیشه اعلام نموده که به اشغالگری ارمنستان سرانجام خواهد داد.

اما واقعیت این است که مناطق آزاد شده، با وجود آنکه اراضی وسیعی را در بر می گیرد، اما از منظر جغرافیای سیاسی انطباق نسبی ملموسی با طرحی دارد که پیشتر رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین آن را پیشنهاد نموده بود.

به این معنی که پوتین گفته بود، مناطق پیرامونی قره باغ آزاد گردد و در اختیار جمهوری آذربایجان قرار بگیرد. اما حالا با کنترل شهر شوشا، کارشناسان نظامی معتقدند که راه برای پیشروی به سوی خان کندی هموار شده است.

شهر شوشا، علاوه بر این که از مهمترین شهرهای تاریخی و فرهنگی آذربایجان است، موقعیت جغرافیایی خاصی در منطقه دارد و قرار دریافت شوشا در جاده خانکندی (بزرگترین شهر و مرکز قره باغ)، دارای اهمیت استراتژیک است.

این شهر در هشتم مه سال 1992 میلادی به اشغال نظامیان ارمنستان درآمده بود.

خوشحالی مقامات ترکیه از کنترل شوشا

به جرأت می توان گفت که ذوق زدگی، اظهار مسرّت و واکنش مقامات و سران ترکیه در خصوص آزادسازی شوشا، حتی از مقامات جمهوری آذربایجان نیز بیشتر و ملموس تر است.

چند تن از مهمترین مقامات ترکیه که به مناسبت آزاد شدن شوشا، پیغام تبریک صادر کردند، عبارتند از:

فواد اوکتای معاون رئیس جمهور ترکیه

مصطفی شنتوب رئیس مجلس ملی ترکیه

نوعمان کورتولموش معاون اردوغان و مرد شماره دو حزب حاکم

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه

مرال آکشنر رهبر حزب ملی گرای خوب

ابراهیم کالن مشاور و سخنگوی اردوغان

فخرالدین آلتون مدیر اطلاع سانی ریاست جمهوری

حسن دوغان رییس دفتر اردوغان

به عبارتی روشن، استقبال از آزاد شدن شهر شوشا نه تنها برای اعضای اصلی حلقه نخست پیرامون اردوغان، بلکه برای احزاب ملی گرا و دیگر سیاستمداران ترکیه نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اغلب این افراد در توییتها و پیغام های خود با انتشار پوسترهای حماسی، جملات عاطفی و توصیفات ویژه، این اتفاق را به عنوان یک رویداد تاریخی و حیاتی توصیف کردند.

شهر شوشا در شرایطی آزاد شده که جدیداً در یک تماس تلفنی بین رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین همتای روسی او، به تفصیل در خصوص شرایط قره باغ صحبت شده است.

نهاد ریاست جمهوری ترکیه اعلام نموده در این تماس تلفنی، اردوغان خطاب به پوتین گفته نیروهای ارمنستان باید از قره باغ خارج شوند. رئیس جمهور ترکیه با تاکید بر این که اقدامات متقابل آذربایجان، صرفاً محدود به قلمرو خودشان است، اعلام نموده که ارمنستان باید به صورت منطقی در مذاکره حضور یابد و راه حلی پایدار برای حل این اختلاف اتخاذ گردد. چرا که ثبات منطقه، به این مسئله بستگی دارد.

با آزاد شدن شهر شوشا از دو بُعد مختلف، می توان اهمیت این رویداد و تحولات جدید قره باغ را تحلیل و ارزیابی کرد.

بُعد نخست، مربوط به مواضع و دیدگاه های ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه است. او پیشتر نیز اعلام نموده که شخصاً با آزادسازی مناطق پیرامونی مسئله ای ندارد و این مناطق باید به جمهوری آذربایجان برگردانده گردد. اما آزادسازی کل قره باغ، از دید پوتین موضوعی است که احتیاج به بردباری و مذاکره دارد.

الهام علی اف نیز اعلام نموده که مذاکره باید به شکلی منطقی و هدفمند پیش برود.

بُعد دوم، مربوط به نگرش و اهداف مشترک آنکارا و باکو است. آنکارا در هفته های اخیر هیچ گاه ابایی از این نداشته که حمایت کامل خود از به کارگیری راه حل نظامی را اعلام کند که معتقد است که ارمنستان طرف شایان اعتمادی برای مذاکره نیست و مشکل قره باغ صرفاً با راه حل نظامی و قابل حل است.

چنین به نظر می رسد که جمهوری آذربایجان نیز با اتکا به حمایت سیاسی، نظامی و تبلیغاتی ترکیه، با این موضوع کنار آمده است.

از دیگر سو تحلیلگران سیاسی نیز بر این باورند که روسیه روینمودهای خاصی در قبال نیکول پاشینیان و مشی سیاسی او دارد. این تحلیلگران بر این باورند که تمایل و گرایش پاشینیان به غرب، موضوعی نیست که برای پوتین قابل هضم باشد.

در نتیجه تاثیر این موضوع در کنار اهداف مشترک باکو و آنکارا برای تامین امنیت انتقال انرژی از قفقاز به اروپا، موجب آن می گردد که روسیه تا حدودی، با رجحان نظامی باکو در برابر ایروان کنار بیاید. حال باید دید آستانه تحمل و میزان رضایت پوتین از پیشروی نیروهای تحت امر علی اف، تا کجاست.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 4 آذر 1399 بروزرسانی: 4 آذر 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 1000

به "گزارش، اهمیت شوشا و اهداف باکو - آنکارا در قره باغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، اهمیت شوشا و اهداف باکو - آنکارا در قره باغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید