همه اقدامات مدارس با مشارکت خانواده ها باشد، جریان هایی تمایل ندارند سال تحصیلی شروع شود

به گزارش دنیای راه راه، وزیر آموزش و پرورش گفت: خانواده ها بیایند مدرسه فرزندشان را ببینند و به مدارس گفتیم همه اقدامات با مشارکت خانواده ها باشد.

همه اقدامات مدارس با مشارکت خانواده ها باشد، جریان هایی تمایل ندارند سال تحصیلی شروع شود

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران،محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش وپرورش با حضور در شبکه خبر درباره علت تغییر در تصمیم گیری برای بازگشایی حضوری مدارس از فردا و در پاسخ به اینکه آیا در اتخاذ این تصمیم تعجیل نکردید؟ اظهار کرد: تصمیمات از دو ماه قبل مشخص بود که نیمه شهریور روز شروع بازگشایی مدارس است و ما شرایط های مختلفی را اعلام کرده بودیم که به اشکال مختلف عمل می کنیم.

وی اضافه نمود: با وزارت بهداشت جلساتی داشتیم و آنها معتقد بودند اگر مناطق را به سفید و زرد و قرمز تقسیم کنیم، این شهرها و مناطق فاصله شان با هم زیاد نیست وگاهی اوقات نگرانی درباره مناطق سفید بیشتر است و ممکن است با عدم رعایت بهداشت، شیوع بیماری بیشتر شود. تاکید وزارت بهداشت این است که یک پروتکل اجرا شود. تجربه برگزاری مراسم محرم باعث شده به گونه ای عمل شود که همه را یکجا ببینیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مسئولین بهداشت به عنوان متخصصان امر پروتکل هایی را در اختیار ما قرار دادند و گفتند اگر رعایت شود برگزاری حضوری اشکالی ندارد و پروتکل ها را به مناطق اعلام کردیم گفت: طبق این پروتکل ها فاصله بین دانش آموزان یک متر باشد. زمان هرکلاس حداکثر 35 دقیقه است. دانش اموزان در کلاس های مختلف و در ساعت های مختلف حضور می یابند که اجتماع انجام نشود. تهویه باید مناسب باشد. پنجره ها باز باشد. روی شست و شوی دست ها و آماده بودن سرویس بهداشتی مدارس مقرراتی را اعلام کردند.

اولویت ما با آموزش های حضوری است مگر اینکه پروتکل ها اجازه ندهد

حاجی میرزایی با بیان اینکه در دو روز سه شنبه و چهارشنبه گذشته با حدود 1500 نفر از مسئولین مناطق سراسر کشور جلسات پیوسته ای داشته ایم و موارد مطرح شده است اظهار کرد: با دو ضرورت روبرو بودیم؛ نخست بحث آموزش بود. آیا می توانستیم آموزش را تعطیل کنیم؟ باید آموزش را استمرار می دادیم. اولویت ما با آموزش های حضوری است. مگر اینکه پروتکل ها اجازه ندهد.

وی اضافه نمود: سال گذشته دو سوم محتوای آموزشی را به صورت حضوری تدریس کرده بودیم اما برای سال تحصیلی پیش رو، از ابتدا با چنین شرایطی روبرو هستیم. معلمین باید دانش آموزان را بشناسند و روابطشان شکل بگیرد و کار را دنبال کنیم که اگر به شرایط سختتری رسیدیم امکان برقراری موثر دانش آموزان با معلم در فضای مجازی میسر باشد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اصل را بر آموزش حضوری گذاشتیم مگر نتوانیم پروتکل را رعایت کنیم اظهار کرد: هرجا تعداد دانش آموزان زیاد باشد اجازه دادیم گروه بندی کنند و در گروه های مختلف و زمان های مختلف به مدرسه بیایند. باید دانش آموزان را گروه بندی کنند. مساحت کلاس ها و مدارس متفاوت است. باید یک متر بین هردانش آموز با دانش آموز دیگر فاصله باشد. یک کلاس ممکن است با هفت نفر و کلاسی دیگر با تعداد بیشتر تشکیل شود.

حاجی میرزایی با بیان اینکه باید به مجموعه متخصصان خودمان اعتماد کنیم گفت: خانواده ها ممکن است نگرانی داشته باشند که آن را به حق می دانم. در درجه اول بچه ها جگرگوشه های ما هم هستند و نگران سلامتی شان هستیم و تلاش می کنیم آسیبی متوجه کسی نباشد. اگر خانواده ها نگران اند به مدرسه بیایند و با مدیر صحبت کنند. بدون مشارکت خانواده ها قادر نخواهیم بود سال تحصیلی را پیش ببریم.

وی اضافه نمود: اصل بر حضور بوده مگر پروتکل ها اجازه ندهند. اما اکنون پروتکل ها اجازه می دهند که اگر بتوانیم رعایت کنیم، آموزش حضوری داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه برخی مدیران و معلمان گلایه کرده اند که آماده بازگشایی حضوری نبوده اند گفت: گفت: قطعا بنا بوده از 15 شهریور آموزش ها شروع شود، معلمین و خانواده ها باید برای شروع سال تحصیلی آماده می بودند. از قبل اعلام کرده بودیم که معلمان باید از 15 شهریور در مدارس حضور داشته باشند و آنها باید در هرشرایطی در مدرسه حضور می داشتند.

حاجی میرزایی ادامه داد: اما برای دانش آموزان فرض این بود که پروتکل ها اجازه نمی دهند در منطقه قرمز کلاس حضوری برگزار کنیم. اما اگر پروتکل اجازه دهد اولویت بر حضور است. در پروتکل اخیر به ما اعلام کردند که این کار میسر است.

وی با بیان اینکه ضمناً شرایط زرد و سفید ثابت نیست و دائم در نوسان است و استعلام مرتب شرایط موجب حیرت بیشتر می شد گفت: اکنون قطعی است که در همه جا اصل برحضور دانش آموزان است.

بازگشایی مدارس طبق پروتکل ابلاغی وزارت بهداشت

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا وزیر بهداشت موافق این تصمیم بوده است؟ اظهار کرد: بله، تصمیم طبق پروتکلی است که وزارت بهداست به ما ابلاغ کرده است. این تصمیم در جلسه مشترکی اتخاذ شده است. مصوبه ستاد ملی کرونا بازگشایی مدارس از 15 شهریور و اصل بر حضوری بودن با رعایت پروتکل است. پروتکل را وزارت بهداشت می دهد و شرایط آموزش را ما مشخص می کنیم.

حاجی میرزایی درباره مخالفت هایی از سوی متخصصان از جمله رئیس مقابله با ستاد کرونای تهران در موضوع برگزاری حضوری مدارس می شود نیز گفت: ممکن است در جامعه نظرات متفاوت باشد ما به عنوان نهاد رسمی موظفیم تابع نهاد رسمی چون ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت باشیم. رئیس مقابله با کرونای تهران هم در این جلساتی که تصمیم گیری کردیم حضور داشت و موافق بود. شاید موضوعی که به نقل از ایشان اعلام شده مربوط به گذشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه چرا اجتماعات و مراسمی مانند نماز جمعه تعطیل شد و درباره برگزاری کنکور مباحث بسکمک صورت گرفت اما درباره مدارس اینگونه تصمیم گیری می شود؟ اظهار کرد: کلاس هفت هشت نفره با اجتماعات بزرگ متفاوت است. اکنون برخی مناطق قرمز است، آیا زندگی تعطیل است؟ خانواده ها بیرون نمی فرایند؟ سفر نمیفرایند؟ اصل مهم این است که پروتکل ها رعایت شود. امتحانات شهریور حضوری برگزار شد و خردادماه هم همینطور امتحانات نهم و دوازدهم برگزار شد. داوری شما داوری درستی نیست.

باید با رعایت موارد بهداشتی جریان آموزش را ادامه دهیم

حاجی میرزایی در پاسخ به اینکه کنترل بهداشتی مقدمات حضور در مدرسه از جمله آمد و رفت و سرویس و سرویس بهداشتی چه می شود؟ آیا بودجه مستقل گرفته اید؟ گفت: طی تابستان سرویس مدارس را اصلاح کردیم و یکصد میلیاردی بودجه ابلاغ کردیم و 30 میلیارد هم دو سه روز قبل ، تا هرکاری برای تجهیز سرویس های بهداشتی لازم است انجام شود.

وزیر آموزش و پرورش اضافه نمود: در شرایطی هستیم که پایانی برای زمان اتمام کرونا اعلام نمی شود و مشخص نیست. باید در عین اینکه به زندگی ادامه می دهیم پروتکل ها را رعایت کنیم و مراقب باشیم. نمی توانیم در خانه بنشینیم. از آن سو فاصله طولانی با مدرسه می تواند موجب بروز فشارهای روحی و عصبی شود و بیماری های جسمی نیز آنها را تهدید کند.

وی اضافه نمود: باید با رعایت موارد بهداشتی جریان آموزش را ادامه دهیم. اگر در شرایطی مجبور به تجدید نظر شویم این کار را انجاکم می دهیم. هفته اول فرصت می دهیم خانواده ها و دانش آموزان به مدرسه بیایند و شرایط را ببینند و برنامه ریزی با مشارکت خانواده ها باشد.

به گفته حاجی میرزایی تا کنون 130 میلیارد تومان برای ضدعفونی مدارس توزیع شده و هرچقدر دیگر لازم باشد تخصیص می یابد.

در هفته اول مدارا می کنیم

آموزش حضوری مصوبه مستقیم ستاد نیست اما مغایر هم نیست

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه اگر خانواده ای نخواهد فرزندش را به مدرسه بفرستد چه می شود؟ اظهار کرد: دعوت کردیم و می گوییم فردا زمان شروع به کار مدرسه است و اعلام کردیم که آماده ارائه خدمات هستیم. حالا اگر کسی نگران بود می تواند به مدرسه برود، شرایط را ببیند تا نگرانی اش رفع شود. در هفته اول مدارا می کنیم تا به نتیجه مشترکی برسیم.

وی در پاسخ به اینکه طبق اظهارات شما برگزاری حضوری مدارس مصوبه ستاد ملی کرونا نبوده است گفت: سه گزاره مهم داریم؛ 15 شهریور روز شروع مدرسه است، رعایت پروتکل الزامی و اولویت با آموزش حضوری است. وقتی پروتکل اجازه می دهد می توانستیم به سراغ آموزش حضوری برویم که ما بر این اساس آموزش حضوری را انجام می دهیم. این امر مصوبه مستقیم ستاد نیست اما مغایر مصوبه ستاد هم نیست.

دریافت رضایت نامه خطاست

وزیر آموزش و پرورش درباره اقدام برخی مدارس برای اخذ رضایت نامه مسئولیت سلامت از اولیا برای برگزاری حضوری کلاس ها گفت: قطعا درست نیست. فضاسازی های رسانه ای است و کارهای جعلی انجام میشود. برخی گفتند بچه ها حتما با خانواده بیایند که ما اعلام نکرده بودیم. اینها هیچ کدام واقعی نیست.

حاجی میرزایی ادامه داد: دریافت رضایت نامه خطاست و اگر بدانیم کدام مدرسه چنین کاری کرده است برخورد می کنیم. این تصمیم موردی و شخصی بوده است و این رضایت نامه ها بی اثر است. اگر مدرسه ای راسا به صلاح دید خودش اقدام کرده باشد حتما غلط است.

وی در پاسخ به اینکه اگر اتفاقی بیفند آیا امکان طرح شکایت از مدیر و معلم مدرسه وجود دارد اظهار کرد: اگر پروتکل ها رعایت نشود، آنها که رعایت نکردند ضامن هستند. ما هم سختگیرانه عمل می کنیم. گفتیم خانواده ها و انجمن اولیا و مربیان هم نظارت کنند. همه تلاش ما این است که این ضوابط را به طور جدی اعمال کنیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: به چه دلیل باید از معلم شکایت شود؟ شما شرایطی را تصویر میکنید که بدبینانه ترین حالت ممکن است. رعایت پروتکل ها الزامی است و حتما مدارس اعمال می کنند. اما مگر می شود تشخیص داد بچه کجا بیماری را گرفته است؟. این مباحث برای ایجاد وحشت مردم مطرح می شود و ممکن است هدایت جریان هایی باشد که تمایل نداشته باشند سال تحصیلی برگزار شود.

حاجی میرزایی تاکید کرد: ما واقعا نگران بچه ها هستیم و ملاحظات لازم را رعایت می کنیم. اگر هم مناطقی شیوع گسترده باشد و لازم باشد و به ما اعلام کنند مدارس تعطیل باشد حتما تعطیل خواهیم کرد.

وی در پاسخ به اینکه مدیران مدارس و معلمان در ارائه آموزش، اختکمک دارند؟ مطرح نمود: به شورای مدرسه اختیار دادیم در چارچوب پروتکل ها ساعت ها را جابجا کنند و نگرانی خانواده ها را برای ارائه آموزش کاهش دهد.

حاجی میرزایی در ادامه با بیان اینکه اعلام کردیم اگر دانش آموز یا اعضای خانواده اش علائمی داشته باشند یا در خانواده بیمار کرونایی داشته باشند به مدرسه نباید بیاید تا تست بدهند گفت: خانواده ها باید کمک کنند و از ورود این دانش آموزان بیمار جلوگیری و اگر در خانواده بچه ها علائمی از سرماخوردگی و یا کرونا داشتند حتما از حضورشان ممانعت کنند و هرتعداد روزی لازم است فرزندشان را در خانه نگه دارند.

خدمات آموزشی را با ترجیح حضور در مدرسه ارائه می دهیم

وزیر آموزش و پرورش درباره اینکه آیا حضور در مدرسه نمادین و برای چند روز اول است؟ اظهار کرد: واقعا چنین تصمیمی نداریم. خدمات آموزشی را با ترجیح حضور در مدرسه ارائه می دهیم.امسال به همه مسئولین مناطق گفتیم که نظارت با سال های دیگر متفاوت است. باید در هوشکمک کامل باشیم و شرایط را دائم رصد کنیم. آنها همکاران را توزیع می کنند که هرکدام بر مدارسی نظارت کنند. انجمن اولیا و مربیان و خود خانواده ها هم نظارت می کنند.

حاجی میرزایی درباره هزینه تهیه ماسک گفت: برای ضدعفونی مدرسه مسئله ای نیست و خود مدرسه انجام می دهد. اما دانش آموز از خانه که می آید باید ماسک بزند. برای برخی مناطق که تامین ماسک مشکل است گروه خیرین از چندماه قبل فعال شده اند.

وی با بیان اینکه از رسانه های گروهی و خانواده ها میخواهم این یکی دو هفته را مدارا کنند گفت: مسیری است که تا کنون طی نکرده ایم و شرایط متفاوت است و پیچیدگی هایی دارد. امیدوارم ظرف یکی دو هفته اول همه چیز روال مناسبی به خود بگیرد.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه چه زمانی دوباره ارزیابی مجدد انجام می دهید؟ گفت: ارزیابی ها بنا بر گزارش هاست و پیش بینی ما این است که دو هفته اول نیازمند مراقبت بیشتر هستیم.

نسخه 2 شبکه شاد از فردا در دسترس قرار می گیرد

حاجی میرزایی درباره زیرساخت های شبکه شاد که ممکن است در برخی مناطق در دسترس نباشد و همچنین بروزرسانی هایی که هنوز برای نسخه جدید انجام نشده است اظهار کرد: 14 میلیون معلم و دانش آموز و اولیا عضو شبکه شاد بودند و این اپلیکیشن 17 میلیون بار نصب شده است. باید نسخه 2 شبکه شاد بروز رسامی می شد که در حال انجام است و از فردا در دسترس قرار می گیرد. قابلیت های آن توسعه یافته است و امکان تعامل از طریق تصویر و صوت، برگزاری آزمون، حضور و غیاب و ... به آن اضافه شده است.

وی اضافه نمود: برخی ممکن است به این ابزار دسترسی نداشته باشند. بیش از 3 میلیون نفر ابزار هوشمند ندارند که قابل توجه است. امکان اینکه در مدت کوتاه تولید داخلی داشته باشیم وجود نداشت، اعتبارات لازم هم همینطور. هرکسی ابزار هوشمند ندارد مسئله ای نیست آموزشش یا حضوری است یا از طریق مدرسه تلویزیونی. حتی اگر تعدادی به هیچ کدام دسترسی نداشته باشند با مراجعه حضوری و تک به تک آموزش را ارائه می دهیم. کسی که بیمار است یا دسترسی ندارد از آموزش محروم نخواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا معلمان باید دو بار آموزش ها را حضوری و مجازی برای دو گروه دانش اموزان ارائه کنند؟ اظهار کرد: سال گذشته برخی معلمان میگفتند تهیه محتوا زمانبر است. ما کل محتوای آموزشی را ضبط کردیم و روی شاد بارگذاری کردیم. در روش آموزش معکوس دانش آموز شب در خانه درس را از طریق شاد مطالعه می کند و در روز بعد درباره ان در کلاس درس گفت وگو می کنند.

حاجی میرزایی ادامه داد: یک شکل دیگر هم اینگونه پیش بینی کردیم که اگر 10 نفر در خانه هستند از طریق ارتباط برخط در جریان اموزش در کلاس قرار بگیرند که دوبار تکرار لازم نداشته باشد.

پاسخ وزیر آموزش و پرورش به والدینی که می گویند خودمان در خانه به فرزندمان آموزش می دهیم

وی با اعلام اینکه بوفه مدارس فعال نیست و دانش اموزان خودشان میتوانند خوراکی همراه بیاورند گفت: البته ساعت حضور در مدرسه خیلی کوتاه و کمتر از نصف شده است. اگر قبلا ساعت حضور هشت تا یک بعدازظهر بود الان ساعت مدرسه هشت تا 10 و نیم صبح است.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه برخی والدین می گویند خودمان در خانه به فرزندمان آموزش می دهیم آیا امکان پذیر است؟ گفت: توصیه میکنم این کار را نکنند. هیچ چیزی جایگزین مدرسه نمی شود. جامعه پذیری ، توسعه مهارت های اجتماعی و ... نیز مطرح است. از خانواده های نگران درخواست می کنم به مدرسه بیایند و با مدیر صحبت کنند و برنامه مدرسه را ببینند. اما اگر اطمینان پیدا نکردند از گزینه های دیگری که برای آموزش وجود دارد استفاده کنند.

4129/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 27 مهر 1399 بروزرسانی: 27 مهر 1399 گردآورنده: donyayerahrah.ir شناسه مطلب: 921

به "همه اقدامات مدارس با مشارکت خانواده ها باشد، جریان هایی تمایل ندارند سال تحصیلی شروع شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه اقدامات مدارس با مشارکت خانواده ها باشد، جریان هایی تمایل ندارند سال تحصیلی شروع شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید